Kiszállt az Index kiadójához a NAV

Több hete minden adónemre kiterjedő vizsgálatot folytat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az Index.hu portál kiadójánál, a Spéder Zoltán tulajdonában álló Central European Media & Publishing (CEMP) Zrt.-nél. A céghez tartozik többek közt a napi.hu, a portfolio.hu és az InfoRádió is.

Spéder Zoltán és Orbán Viktor még 2014-ben.

Az eljárás május első hetében kezdődött, azaz több mint egy hónapja tart. Főszabály szerint az ilyen átfogó, bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzések esetében 90 nap a vizsgálódási határidő, de a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózóknál ez akár 120 nap is lehet.

Az adóhatóságnak ilyenkor joga van arra, hogy belépjen az érintett vállalkozás helyiségeibe, átnézzen iratokat és megvizsgáljon munkafolyamatokat. A CEMP pénzügyi osztálya egy épületben van az Index szerkesztőségével, de egy másik emeleten működik. A hírről több újságíró is értesült, de a NAV dolgozói a szerkesztőségben nem tűntek fel. Pusztay András lapigazgató nem akart nyilatkozni az ügyben.

A legnagyobb adózó cégek esetében átlagosan három évente folytatnak átfogó, rutinszerű adóvizsgálatot, de az elmúlt hetek eseményei után aligha gondolhatja bárki komolyan, hogy most erről van szó, és a NAV munkatársai május elején véletlenül kopogtattak épp Spéder kiadóvállalatánál.

A kormány által évekig favorizált bankár-médiatulajdonosra az elmúlt hetekben koncentrált össztüzet zúdított a kormánypárti média, miközben helyenként orosz oligarchaháborúkhoz hasonlatos hajtóvadászat zajlik üzleti érdekeltségei ellen:

  • kedden a parlament elfogadott egy törvényt, amivel kizárhatóvá vált a Spéder irányította Takarékbank a takarékintegrációból,
  • a pénzügyi felügyelet közleményében személyes felelősségrevonással fenyegette meg az FHB vezetőit (így az azt igazgató Spédert) egy 2012-es kötvény-ügy miatt,
  • ügyészi felügyelet mellett nyomozás indult az FHB-nál, házkutatást is tartottak, és számítógépeket foglaltak le,
  • és nyomozók jártak a Magyar Postánál is, amely jelentős részben szintén Spéder befolyása alatt áll.

Az elmúlt években azért elő-előfordult, hogy a NAV vizsgálata látványosan egybevágott az aktuális politikai elképzelésekkel. Volt hogy az RTL Klubhoz, volt hogy a norvég alaptól pénzt kapó civilekhez, volt hogy az Ökotárs Alapítványhoz mentek ki épp akkor, amikor azoknak feszült viszonya volt a kormánnyal.

Csütörtök reggel kerestük az adóhivatal sajtóosztályát is, hogy jelezzék, lezárult-e már a vizsgálat. Pénteken a NAV sajtóosztálya azt válaszolta: a konkrét ügyre vonatkozó kérdéseink adótitoknak minősülnek.