Az MSZP-s Harangozó Tamás kikérte a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK) migrációval összefüggő költéseit tavaly decembertől egészen idén júliusig bezárólag, és meg is kapta őket. Meglepő fordulat ez azok után, hogy az MK-ban az Átlátszó újságíróitól nemrég megtagadtak egy hasonló adatkérést, és csak rövid betekintést engedtek nekik a minisztérium júniusi költéseibe.
A most két részletben kiadott dokumentációból az látszik, hogy még annál is hajmeresztőbb ütemben költi a pénzt a gyűlöletkampányra a fideszes kommunikációs gépezet, mint sejtettük. Úgy repkednek a milliárdok, mintha tényleg az ország megmaradásáért zajlana a küzdelem.
Azt lehetett tudni, hogy több mint 5 milliárdot forintot elköltöttek már bevándorlásellenes propagandára. Most viszont kiderült, hogy a kampányfinisre megszavaztak további 4 milliárdot, és a végösszeg meghaladhatja a 10-et is.
A minisztérium tavaly november 30-án 1,2 milliárd + ÁFA értékben kötött keretszerződést a Network 360 Reklámügynökségből és az Affiliate Network Kft.-ből álló Egyesült Reklám Konzorciummal „Migrációval összefüggő kommunikációs feladatok ellátására” a február végéig terjedő időszakra.
Miután ezt sikerült kimeríteni, március 7-én 3,08 milliárd + ÁFA értékben kötöttek egy újat, ami egészen augusztusig tartott. De a pénz augusztus 10-re elfogyott, ezért a második keretösszeget - ahogy a Népszabadság megírta - a minisztérium megtoldotta még 800 millióval.
A konzorciumot vezető Network 360 Reklámügynökség a pályázatért felelős miniszter, Rogán Antal szomszédságában lakó Csetényi Csaba érdekeltsége. Minden költés rajtuk keresztül bonyolódott.
Csetényi cégei 15 százalékos reklámközvetítői díj ellenében dolgoztak, ez az üzlet csak a közvetítői díjak által minimum félmilliárd forint bevételt jelentett nekik. Persze nem csak a közvetítői-, de médiaoldalon is a közszolgálati és Fidesz-közeli vállalatok jártak jól. A közterületi hirdetések költségeiről nincs információ, de minden más megvan.
Rádiós vonalon a közszolgálati csatornák viszik a pénz nagy részét, de ennek egyik oka lehet, hogy Andy Vajna csak június közepén indította el új kereskedelmi rádióját, a Rádió1-et. A filmbiztossal szintén hírbe hozott Sláger FM, a Liszkay Gábor által alapított, Bayer Zsolt nevével fémjelzett Karc FM, és a Katolikus Rádió sem panaszkodhat.
A legnagyobbat hasító Origo március óta lett az állami kampány elsőszámú kedvezményezettje - azt követően, hogy a Magyar Telekom decemberben eladta a New Wave médiavállalatnak, amely az akkor még állami kézben működő MKB-tól kapott hitelt az üzlethez. De persze jól járt a Habony Árpád tulajdonában lévő Modern Media Group is.
A print piacon a Karchoz hasonlóan Liszkay Gábor vezette, szintén Fidesz-közeli kézben működő Magyar Idők szakított a legnagyobbat, de Habony itt sem panaszkodhat: az ingyenes terjesztésű Lokál közel 100 milliót szedett be bő fél év alatt.
A Népszabadságot és Nemzeti Sportot kiadó Mediaworkshöz is hasonló nagyságrendben ment a pénz; velük kapcsolatban továbbra is tartja magát a híresztelés, hogy hamarosan valamely kormányközeli üzletember lehet a tulajdonosuk.
Elég súlyos, hogy a tévés placcon minden 4 kampányforintból 3-at az állami hitelből felvásárolt TV2-csatornák - TV2, SuperTV2, Pro4, FEM3 és az új adók - visznek el, és persze jut bőven a közmédiának meg az ATV-nek is. De a legárulkodóbb talán az, hogy az Origo-csoporthoz tartozó, egészen marginális Ozone és Life Network csatornákon is elvert 126 milliót a kormány.
Eddig tudható részletezve a pontos költés, de ebben nincs benne még a plakátkampány, sem az a 800 millió, amivel néhány hete megtoldották a második keret büdzséjét. És végképp nincs benne a két extra keret, amiről augusztusban döntött a kormány.
Az igazi kvótakampány csak ezután, nyár elejével kezdődött. Ami nagy újdonság, hogy a kabinet nem érte be a második reklámkeret toldozgatásával, kötött két újabb gigantikus kereszerződést, amit minden bizonnyal megpróbálnak kimeríteni az október 2-i népszavazásig.
A minisztérium kötött augusztus 1-én egy 1,9 milliárdos bruttó keretszerződést, majd augusztus 19-én egy újabb, mintegy 2 milliárd + ÁFA értékű keretszerződést az Egyesült Reklám Konzorciummal.
A vállalat így közvetítésen keresztül már milliárdos bevételhez közelít, és akkor még nem ejtettünk szót a kreatív feladatokban is részt vállaló Csetényi-cégek bevételeiről.
A "bevándorlásellenes tájékoztatás" gyakorlatilag tavaly nyár óta folyamatosnak mondható: a Csetényihez tartozó HG360 már 2015. júniusában 300 millió forintot kapott az első ilyen tematikájú ("Ha Magyarországra jössz..." felütésű) kampány megtervezésére. Később közel 400 millió ment el "Az emberek döntöttek..." kezdetű plakátokra és reklámokra, majd augusztusban 1 milliárdos keretszerződést kötött ebből a célból a kabinet, ezt követték a novemberi, majd a márciusi keretmegállapodások. Ezzel
a több mint egy éve zajló bevándorlásellenes propaganda már több mint 10 milliárd forintjába került az adófizetőknek, plusz ÁFA.
És ez még csak a jéghegy csúcsa, ugyanis ezek a költések még nem tartalmazzák a külföldi magyaroknak félmillió példányban postázott „konzultációs levelek” költségeit, továbbá 4,2 millió „tájékoztató füzet” kiküldését minden magyar háztartásba. Ezekről a kormány egyelőre nem adott ki információt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.