A 25 éves párizsi fiatal, Louise Delage elképesztő tempóban gyűjtötte maga köré a követőket Instagramon. Csak augusztus elsején regisztrált, de másfél hónap alatt több mint hatvanezren követték már.
Posztjai alapján egy tipikus jómódú nyugat-európai fiatal életét élte: lógott a haverjaival, vacsorázni járt, bulikba kötött ki, ezeket mindig hashtagekkel dokumentálta. Pont úgy használta az Instagramot, mint rengeteg kortársa világszerte, látványos is volt, hogy mennyivel több követője van, mint a hasonló korú/életű fiataloknak.
Delage a hónapok során több mint 150 fényképet posztolt oldalára. Ilyeneket:
Bár ez elsőre nem feltűnő, de a képekben volt még egy közös pont. Mindegyik fotón felbukkant az alkohol valamilyen formában: vagy egy borosüveg lógott be oldalról, vagy egy buliban volt látható egy koktél, vagy városi sétához magával vitt üveg sör került elő.
Mint kiderült, éppen ez volt az egésznek a lényege. Delage utolsó posztja egy videó volt, amiben kiderült, hogy nem létező személyről van szó: a BETC reklámügynökség terméke, és a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaira akarták vele felhívni a figyelmet.
A kampányt az Addict Aide rendelte meg és mint a BETC vezetője, Stépheane Xiberras elmondta, azzal akartak foglalkozni, hogy mennyire nehéz felismerni valaki olyasvalakinek a függőségét, aki közel áll hozzánk.
A kamu Instagram-felhasználó pont olyan személy volt, akivel a párizsi fiatalok gyakran találkoznak. És akiről sosem gondolnánk, hogy bármiféle függősége van.
Kiderült az is, hogy mivel tornászták fel ennyire Delage követőinek számát Instán: napi három posztja harminc-harminc hashtaggel ment ki és egy algoritmus figyelt arra, hogy a tinédzserek körében legnépszerűbb, legbefolyásosabb felhasználókat kövessék be, mert az ő visszakövetésük aztán megdobta a Delage követőinek számát is.
A kampány amúgy sikeres volt, az utolsó posztot, ami a fiatalkori alkoholfüggőség veszélyeire figyelmeztet, több mint 160 ezren látták. (Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.