A világ legrangosabb ingatlanszakmai kiállításán és vásárán, a MIPIM-en a legjobb nagyprojekt kategóriába választották a budapesti Liget-projektet. Ha nyer a budapesti projekt, az nagyjából az Oscar-díj rangjához méltó elismerést jelent – legalábbis az ingatlanfejlesztő szakmában.
A bombasztikus hírről maga a Liget-projekt számolt be blogján, fizetett posztokkal pedig a Facebookot is telekürtölték vele.
A hírnek akár még örülhetünk is, hiszen mégiscsak egy rangos nemzetközi elismerésről van szó, de érdemes azért némi kritikával kezelni a sikerpropagandát.
A MIPIM valóban a világ legrangosabb ilyen jellegű mustrája, tehát érdemes rá odafigyelni. A MIPIM honlapján szépen össze vannak gyűjtve a kategóriák és a legjobb jelöltek, így a Liget-projekt is.
Az viszont rögtön feltűnik, hogy a városligeti fejleszés nem abban a kategóriában van, ahol az ember eredetileg keresné.
Így nem „a legjobb városrehabilitációs” (BEST URBAN REGENERATION), sem a legjobb „zöld innovációs” (GREEN INNOVATION BUILDING), sem a legjobb „felújítás” (REFURBISHED) projektek között találni, hanem a „megaprojektek” egyikeként szerepel.
Ez pedig teljes mértékben ellentmond azzal, ahogy a kormányzat súlyos közpénzmilliárdokból a projektet tálalja a magyar nyilvánosságnak.
Hiszen a nemzetközi zsűri sem azért díjazta a projektet, amit állít róla a központi kommunikáció, amikor szimplán parkfelújításról beszél. Itt bizony a több száz tonna betont díjazták a Liget-projektnél.
(Az már tényleg a MIPIM-től kéne megkérdezni, hogy a világ legidősebb, tervezett-épített közparkja, a kétszáz éves Városliget, per definitionem „hungarikum”, szóval egy városi közpark beépítése betonépületekkel egyáltalán miért díjazandó.)
A megaprojektek kategóriában a Liget-projekt mellett még három másik versenyző van, egy japán, egy orosz és egy brazil.
Ezen projektek összevetését a budapestivel Bardóczi Sándor tájépítész végezte el, de a Ligetvédők is elmondták a hírrel kapcsolatban a magukét:
„A japán Kashiwa-no-ha okosváros, ahol a fejlesztők egy meglévő golfklub és park mellé, az Egyesült Államok 1960-ban létesített katonai kommunikációs bázisa helyére létesítenének innovációs ipart, egyetemvárost, lakásokat, közösségi közlekedést a legfejlettebb zöldépítési technológiákkal. A park mellett, katonai létesítmények helyén. Zöldfelület mellett és nem benne, ezt fontos hangsúlyozni.”
„A brazil Fluminense Malom projekt, amely a riói kikötőben található ipari-kikötői örökséget alakítja át hotel, kereskedelmi, vendéglátó és kulturális funkciójú területté. Azaz egy ipari jelentőségét vesztett rozsdaövezetet rehabilitál úgy, hogy az értékes ipari épületeket átalakítja.”
„Az orosz Solkovo Innovációs Központ Moszkvában egy 400 hektáros területen lakó, üzleti és tudományos innovációs fejlesztés lesz a moszkvai autópálya körgyűrű keleti peremén, az M1 autópálya és a körgyűrű csomópontjához közel, zöldmezős beruházásként.”
Mint tehát látható, még Oroszországban sem lépik meg azt, amit a kormányzat felhatalmázásával Budapesten: mindhárom projekt egy valóban lepusztult, barnamezős terület felújítása, és nem egy meglévő közpark beépítése.
„Ezek alapján mind a három versenytársnak inkább lehet drukkolni, mint a magyar pályázatnak. Talán a brazil ezek közül a legelőremutatóbb, amit a japán követ, míg a moszkvai már felvet agglomerációs problémákat és a zöldmezős beruházások szokásos fenntarthatósági kérdéseit. Ám a legutolsó ezek közül mégis a magyar. Miért? Mert megaprojektet erőltetni egy létező, történetileg jelentős közparkban, amely nem mellesleg a budapesti világörökségi terület része: világbotrány” – írja Bardóczi.
A Liget-projekt problémás részleteiről már több alkalommal beszámoltunk. Megmutattuk, miért nem igaz, hogy nőne a teljes értékű zöldfelület; bemutattuk, hogy sehol Európában nem építenek új Közlekedési Múzeumot meglévő közparkban; megnéztük a Liget fáit, és megírtuk, miért átverés a faátültetés.
A Városligetben jelenleg már nem áll a Közlekedési Múzeum régi épülete, és lebontották a Hungexpót is, a tervek szerint azért, hogy tavasszal megkezdődhessenek az építkezések.
Ez tehát most remek alkalom lenne a kétszáz milliárd forintos Liget-projekt leállítására, és ennek az összegnek a töredékéért meg lehetne lépni a park felújítását – ezzel majdnem vissza lehetne állítani a park kétszázéves történelmi állapotát.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.