Rengeteg történet van arról, hogyan tűnnek el csomagok a postán, de ahogy ezt a koreai lemezt ellopták, az tényleg különleges

ÉLET
2017 november 07., 07:48

Ismered a szöuli BTS nevű fiúzenekart? A Pangthan Szonjondan, vagyis a Golyóálló Cserkészek nevű együttes elképesztően népszerű nemcsak Koreában, de az egész világon. Még Magyarországon is vannak rajongói, mi is írtunk róluk, az új lemezük is tarol mindenhol.

A BTS egy koreai rendezvényen.
photo_camera A BTS egy koreai rendezvényen. Fotó: Wikipédia

Olvasónk, Nikolett a BTS Love Yourself: Her lemezét rendelte meg Koreából. Furcsának tűnik, hogy miért rendel valaki Koreából lemezt, de így jár hozzá egy rakás olyan különlegesség a zenekartól, ami miatt egy rajongónak nem is kérdés, hogy nem letölti valahonnan az albumot, hanem megrendeli, és utaztatja pár ezer kilométert. Szóval nem furcsább Koreából lemezt rendelni, mint a Magyar Postára bízni ennek a kiszállítását. 

Nikolett a kpoptown nevű oldalról rendelt, Paypallal fizettet, és nyomkövetéses szállítást választott. „Sajnos Koreából nem lehet futárszolgálattal rendelni. Legalábbis én felkutattam a fél internetet, hátha találok egy olyan oldalt, ahonnan albumokat rendelhetek a postát megkerülve, de nem találtam ilyen opciót sehol se” - írta nekünk a postával már eleve bizalmatlan olvasónk.

Az elején minden jól is ment, szeptember 25-én feladták a csomagot Koreában, olvasónk pedig „mint egy tizenéves, tűkön ülve pillantgattam pár óránként a nyomkövető oldalra, hátha történt valami változás”. 

Az album október elsején beérkezett a vámhoz. „Pár nap elteltével se történt változás, hát betelefonáltam. Elég sok rémtörténetet hallottam a külföldi csomagok vámolásáról, így gondoltam jobb, ha inkább rákérdezek, hogy felkészüljek, ha esetleg számlát kell küldenem nekik. Az ügyfélszolgálatos megnyugtatott, hogy egy hét is lehet, mire levámolják, így ha hétfőig se történik semmi, akkor érdeklődjek újra. Hát vártam tovább.” 

Öt nappal később, hatodikán, pénteken hajnali fél kettőkor kapott egy értesítést, hogy a csomag kiszabadult a vámbörtönből, és belföldi feldolgozásra továbbították. 

„Aznap alig tudtam elaludni az izgalomtól. Gondoltam, akár már hétfőn kézhez kaphatom a csomagomat, ha szerencsés vagyok. Azonban ugyanazon a napon este 7-8 körül kaptam egy újabb értesítést: Kézbesítés regisztrálva 17:30. 

Akkor még naiv voltam, gondoltam, úgy értik, hogy elküldték a postára a csomagomat, és regisztrálták, hogy ezt majd nekik ki kell a címemre szállítani.” 

Ekkor még úgy érezte, hogy mázlija is van, mert kiderült, hogy a X. kerületi posta szombaton is nyitva van, nem kell várni hétfőig. „Hát bementem, ahol egy rettentő flegma idős hölgy közölte velem, hogy ezt átvették és akármit mondok se tud ő ezzel a ténnyel mit kezdeni. Jöjjek vissza érdeklődni a 17-es ablakhoz hétfőn”. 

Olvasónk egyáltalán nem értette, hogyan vehette át valaki a csomagját, hazament, és megnézte a külföldi nyomkövető oldalt. Eszerint az előző nap, vagyis pénteken fél kettőkor beérkezett a 10. kerületi postára a csomagja, ahonnan valaki már 17:30-kor el is vitte. 

„Mintha az a valaki tudta volna, hogy mikor kell a csomagért menni, nem? :)) Erről pedig én este hétkor még értesítést is kaptam. Mármint csak a kézbesítésről. A posta appban, amit én buzgón követtem, és ittam minden szavát, nincs szó a mai napig arról, hogy mikor ért a postára. Csak a külföldi oldalon...”

A BTS-rajongó letörve, de kivárta a hétfőt, hogy a 17-es ablaknál megtudja, mi történt, és ki vitte el a csomagját szinte azonnal azután, hogy az megérkezett. 

„Visszamentem, ahol a 17-es ablaknál egy szintén flegma idős hölgy (szerintem rokonok), tudatta velem, hogy én nem tehetek semmit. Na most már ez így eléggé abszurdnak hangzik, ugye?”

Elkezdett utánajárni, hogy mégis mi van olyankor, ha megrendelsz valamit, kifizeted, ahogy a szállítási költséget is, de útközben a csomag eltűnik, és te pénz és csomag nélkül maradsz. Kiderült, hogy a posta a külföldi feladóval áll szerződésben, így csak a csomagküldő érdeklődhet, hogy mégis mi történt a feladott cuccal. Neked vevőként a posta nem ad ki semmit, mert nem állsz velük szerződésben, így feléd nem is tartoznak elszámolással. Olvasónk szerint „ezt egyébként remekül éreztetik is az emberrel :D)”.

De azért nem hagyta ennyiben. „Tanácsokat követve kértük a postafőnököt, aki, miután említettem, hogy írásos panaszt szeretnék tenni, beinvitált az irodába. Ott elkérte minden kis kinyomtatott lapomat (számla, nyomkövetés, stb.), hogy ő majd utánanéz, jöjjek vissza csütörtökön,és mindenféleképpen intézkedjek eközben a feladóval is.” Ez utóbbi messze nem volt annyira egyszerű. „Volt három napom levelezgetni, valamiért a kpoptown emberei nagyon nehezen akarták felfogni, hogy én kérem a feladást igazoló szelvényt, és a kérésemnek végül úgy tettek eleget, hogy eljárást indítottak a koreai postán keresztül.” 

Visszament a postára, ahol kiderült, hogy valóban ott vette át valaki a csomagját, aki a posta szerint sem ő volt. Hogy nem ő volt, az mondjuk Nikolettet nem lepte meg. A postafőnök azt ajánlotta, hogy indítson az ügyben eljárást az eljáró szervüknél. Ezt megtette. Előtte még ellátogatott a rendőrségre, „ahol nagy sóhajtozások és telefonálgatások után kiderítette nekem az ottani úr, hogy csak 8 nap lejárta után tehetek feljelentést, mert aki elvitte a csomagom, az nem hibás, csak akkor, ha nem viszi vissza. 

Csodálatos, ugye? Az embernek ellopják a csomagját, és se a fogyasztóvédelem, se a rendőrség, se a posta, se a feladó nem tud, nem akar vele foglalkozni.”

Közben a koreaiak, akik tényleg elég nehezen értették meg, hogy mi is történt Magyarországon, beszerezték a koreai postán keresztül a magyar postától azt az átvevőlapot, amit a csomagot lenyúló ismeretlen írt alá. Ezt a lapot nem adták ki az olvasónknak itthon, mivel nincs köze hozzá. Ezen olvasható név helyett egy firka van, és annyi van még odaírva: Apa. Ami meglepte olvasónkat. „Nem akarok részletekbe menni, hiszen az már igencsak személyes lenne, de apám nem vehette át.” 

A hoppon maradt olvasónk ezután így foglalta össze, mi történt a csomagjával:

  • nem kaptam rossz tracking-numbert
  • nem próbálta meg a postás kihozni
  • nem vette át a szomszéd Marika nénije 
  • és nem is ment el valami rokonom érte.
  • Az a csomag megérkezett Magyarországra, megérkezett a postára is, ahol valaki rögtön pár órára rá, hogy beérkezett, már vitte is el.

„Az, hogy végül egy «apuka» mit kezd azzal a lemezzel, nem tudom. Mindenesetre még nem láttam magyar oldalakon felkínálva eladásra, szóval lehet, az illető lányának kellett ennyire. Az már másik kérdés, hogy honnan tudták, mi van a csomagban? :) Ezen a postán egyébként ez a harmadik csomagja a családnak, ami «eltűnik»". 

Most várja, hogy mire jut a posta. Az biztos, hogy a posta megszegte a csomag átvételére  vonatkozó szabályokat, és fordulhat majd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz. Meg a rendőrséghez. 

„Mennyi gond, pedig én csak egy lemezt szerettem volna meghallgatni. Egy olyan előadóét, aki Magyarországon még csak nem is híres (annyira), hogy ötvenes apukák ellopják a postáról. :D” 

Ami történt közben: a lemezt újrarendelte EMS-szel egy másik oldalról, így majdnem kétszer olyan drága lett, mint az előző.

Illetve az album mellé poszter is járt, amit sima, nyomkövetés nélküli postai szolgáltatással küldtek Koreából. „Az megérkezett, és átvételnél kérték az irataimat. Vicces, hogy az ajánlott küldeménynél ezt nem tartották fontosnak. :D”

Megkerestük a Postát az ügyben, általánosságban válaszoltak: 

„Egy csomag átvételekor igazolni kell (általában személyi igazolvánnyal és lakcímkártyával), hogy jogosult a küldemény átvételére az ügyfél, kizárólag ezt követően adható át neki a csomag. Ha mégsem a címzett kapta meg a küldeményt, abban az esetben a kézbesítő kolléga hibázott, az ügyfelet pedig kártalanítani kell. Amennyiben vizsgálatunk során ez beigazolódik, úgy az ügyfelünknek jár a kártérítés, amelynek kifizetéséről természetesen intézkedni fogunk. Egyúttal jelezzük, hogy a Magyar Posta számára ügyfeleinek visszajelzése fontos, éppen ezért minden panaszbejelentést megvizsgálunk, és a vizsgálat eredményéről kivétel nélkül tájékoztatjuk a panaszt bejelentő ügyfelünket a megadott elérhetőségen, a panasz rögzítésétől számított 30 napon belül.”

Olvasónk időközben kapott egy hivatalos válaszlevelet a Postától, amiben az szerepel, hogy „nem járulnak hozzá a közzétételéhez semmilyen formában, még részleteket se közölhetek belőle. :'D Na ez is egy érdekes dolog. Jó tudni, hogy nem oszthatom meg a világgal, hogy az én eltűnt csomagommal végül mi történt.” 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.