Részletes cikket közöl a New York Times a Facebook elmúlt néhány évéről, illetve egészen pontosan arról, hogy a cégnél Sheryl Sandberg ügyvezető vezetésével hogyan igyekeztek befolyásolni az amerikai politikát. A Facebooknak 2016 óta két jelentős botránnyal kellett szembenéznie,
A mostani cikkből kiderül, hogy a Facebooknál már 2016 tavaszán tudtak az oroszok nyomulásáról a platformon, ráadásul nem csak arról, hogy álhírekkel és hirdetésekkel az amerikai közéletet próbálják befolyásolni, hanem arról is, hogy az oroszok az amerikai elnökválasztási kampányban dolgozó emberek fiókjai körül sündörögtek.
A cég akkori biztonsági főnöke, Alex Stamos azonnal vizsgálatot rendelt el a gyanús orosz tevékenységgel kapcsolatban, amire a cikk szerint Sheryl Sandberg ügyvezető nagyon dühös lett, egyrészt mert a belső vizsgálatra a biztonsági főnök nem kért külön engedélyt a cég vezetőitől, másrészt mert annak eredménye az ügyvezető szerint jogilag nehéz helyzetbe hozhatja a Facebookot.
Ez a reakció egyébként nagyjából egybevág Mark Zuckerbergével, aki mikor az amerikai elnökválasztás után egyre többen beszéltek a Facebook felelősségéről például az álhírek terjesztésében, egészen egyszerűen őrültségnek nevezte a felvetést.
A mostani New York Times cikkből kiderül, hogy a Facebook környékén komoly erők mozdultak az orosz botrány kirobbanása után, de nem mind feltétlenül azért, hogy valódi megoldást találjanak a platformon terjedő politikai hazugságok megállítására.
A volt biztonsági főnök Alex Stamos nyilvánosságra akart hozni egy viszonylag részletes jelentést a "propaganda" szó után csak Project P-nek nevezett belső vizsgálat eredményeiről 2017 elején, de a cég vezetői ezt politikai okokból jelentősen visszafogták. A cégnél általában attól tartottak, hogy ha túlhangsúlyozzák az orosz befolyást, azzal magukra haragítják a republikánusokat, ha pedig törlik az orosz oldalakat, annak az azokat követő felhasználók nem fognak örülni. Különösen, miután kiderült, hogy
a Facebook közpolitikai vezérigazgató-helyettese, a republikánusoknál jó kapcsolatokkal rendelkező Joe Kaplan édesanyja maga is egy olyan orosz trollok által üzemeltetett Facebook oldalt követett.
A cég politikai lobbistákat kezdett alkalmazni, hogy megpuhítsák a demokrata és republikánus törvényhozókat, hogy azok lehetőleg ne szabályozzák szigorú törvényekkel a Facebook működését. Ez önmagában bevett gyakorlat az Egyesült Államokban, ugyanakkor most kiderült néhány izgalmas részlet a folyamatról.
Az adatkezelési botrány után például Sheryl Sandberg azzal próbálta győzködni a döntéshozókat zárt ajtók mögött, hogy
a Facebooknál már komoly reformok vannak, a túl szigorú szabályozás pedig csak a cég kisebb versenytársait hozná nehéz helyzetbe.
A New York Times cikk alapján úgy tűnik, hogy a Facebook egyre inkább rákapott arra, hogy a céget érő kritikákat a kritikusok lejáratásával próbálják semlegesíteni.
A Facebook felbérelte a Definers Public Affairst, ami kifejezetten arra specializálódott, hogy pártpolitikai eszközöket alkalmazzanak a piaci cégek kommunikációs kampányaiban. Ennek más mellett az lett az eredménye, hogy a Definers egyik partnerénél, az NTK nevű médiás cégcsoport oldalain a Google-t és az Apple-t lejárató cikkek jelentek meg a Cambrdige Analytica botrány kirobbanása után, hogy azok az óriások is helytelenül bánnak a felhasználóik személyes adataival. Az NTK-nak önmagában nincs komoly elérése, de cikkeiket gyakran szemlézi a Bretibart nevű, jelentős olvasótáborral rendelkező amerikai új-jobboldali portál.
Idén júliusban egy Freedom from Facebook (Szabadság a Facebooktól) nevű csoport tagjai demonstráltak az amerikai kongresszus igazságügyi bizottságának egyik meghallgatásán, nyomtatott lapokat tartottak a levegőbe, amin a cég két vezetője Mark Zuckerberg vezérigazgató és Sheryl Sandberg ügyvezető polipként fogja körbe a földet. A demonstráció szervezője szerint a kép egy monopólium ellenes, 1904-ben készült karikatúra újraértelmezése. A Facebook más véleményen volt, egy tisztviselőjük azonnal felhívta a Rágalmazás Elleni Liga nevű zsidó polgárjogi szervezetet, ami azonnal antiszemitának nyilvánította a Zuckerberget és Sandberget ábrázoló karikatúrát.
A Facebook a Definers segítségével Soros Györgyöt is összehozta a Facebook kritikusaival. Egy újságírók között terjesztett anyagban lényegében azt állítják, hogy Soros van a Facebook kritikusai mögött. Soros OSI nevű alapítványának tájékoztatása szerint egyébként nem támogatták a Freedom from Facebook nevű kezdeményezést, sem semmilyen Facebook ellenes kampányt, de a Freedom from Facebook kezdeményezésben résztvevő egyes szervezeteket, például az online rasszizmus ellen fellépő Color of Change nevű csoportot igen. Soros januárban a Világgazdasági Fórumon tartott beszédében élesen kritizálta a Facebookot és más technológiai cégeket, amiknek monoplisztikus törekvéseik vannak, és amik nem fogják megvédeni a világot a tetteik következményeitől.
A cikk részletesen beszámol arról is, hogy Chuck Schumer demokrata szenátor (aki 2016-ban minden más politikusnál több kampánytámogatást kapott a Facebook alkalmazottaitól, és akinek a lánya is a cégnél dolgozik), hogyan fogta vissza a cég kritikusait, például kollégáját, a szintén demokrata Mark Warner szenátort, hogy az ne a Facebook ellen, inkább a céggel együtt dolgozzon a problémák megoldásán.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.