Nehogy Orbán ránézzen a felcsúti szponzorfalra

Mostanában elő-előkerülő hír (például itt és itt, meg itt), hogy Orbán Viktornak elege lett a túlárazott közbeszerzésekből. Ott persze nem tartunk, hogy ezt elmondja a Kossuth Rádióban, hiszen Magyarországon nincs korrupció. Az Európa megmentéséért Európa ellenében küzdő Orbán Viktor minden bizonnyal nem tudott eddig arról, hogyan zajlanak a közbeszerzések Magyarországon. Megpróbáljuk bemutatni.

Elég sok közbeszerzést írnak ki Magyarországon. Felcsaphatnánk találomra is a Közbeszerzési Értesítőt, de soha nem végeznénk vele. Valahonnan viszont el kell indulni. Legyen ez mondjuk a Puskás Akadémia szponzorfala:

Balról jobbra haladva a felső sorban az az MLSZ-logója, majd az NB1 névadó szponzora jön. Aztán rögtön Mészáros Lőrinc első, nagyra fújt cége, a Mészáros és Mészáros Kft. A cég nem is olyan régen, február 27-én szerepelt utoljára a Közbeszerzési Értesítőben. Az uniós pénzből Döbrököz szennyvízelvezetésének fejlesztésére kiírt pályázatot nyerték el az Euroaszfalttal közösen. A kiírás szerint 1,35 milliárdra lőtték be ennek a munkának az árát, Mészáros cége 400 millió forinttal drágábban, 1,74 milliárdért vitte el a megbízást. 

Ezelőtt szintén egy szennyvíztisztítós projektet nyertek, a farmosit. Itt 1,7 milliárd volt a becsült ár, Mészárosék ezt 600 millió forinttal meghaladó, 2,3 milliárdos ajánlattal nyertek. Szeptemberben szintén szennyvizes pályázaton a tarnamérai munkát az eredetileg tervezett 3,2 milliárd helyett 4,2 milliárdos ajánlattal nyerték.  

Az uniós pénzekből finanszírozott szennyvízelvezetésen elég sokat szakít a Mészáros és Mészáros. Ilyen feladatra 2017 óta összesen 50 milliárdos megbízásokat kaptak az Euroaszfalttal közösen. 

Csak ezen a területen 11 milliárdos felárral dolgozott a Mészáros és Mészáros, ennyivel többiért vállalták a munkát, mint amivel eredetileg számolt a pályázat kiírója.Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget irányító miniszter a túlárazott közbeszerzésekről azt mondta, hogy az építőiparban kapacitáshiány van, ezért általában elszállnak az árak. Szerinte 30 százalékig elfogadhatóak a túllépések, de a 100 százalék már mindenképpen elfogadhatatlan. A Mészáros és Mészáros közbeszerzéseit átnézve az derül ki, hogy ez általánosságban nem áll meg, több projekt árát is pontosan lőtték be a mérnökök, és csak minimálisan tért el attól a felcsúti cég. És van, ahol egészen döbbenetes a különbség. 

Arányaiban a Mészáros és Mészáros legnagyobb rekordja a szentendrei szennyvíztisztító telep, amit 1,7 milliárd helyett 4,7 milliárdért fejlesztettek. 

Ha már víz: a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációját az eredetileg tervezett 14 milliárd helyett 21 milliárdért nyerte el az M&M, a KÖTIVIÉP'B-vel. De nemcsak a vízhez kötődnek a Mészáros és Mészáros közpénzes megbízásai. Őszi hír, hogy a Magyar Villamos Művek új tartalék vezetési pontját is az M&M építi, a West Hungária Bauval közösen, 3,1 milliárd helyett 3,6 milliárd forintért. 

A vasút az igazi nagypálya

A Mészáros és Mészáros legnagyobb értékű túlárazása a vasúthoz kötődik. Az Ercsi elágazás-Pusztaszabolcs közötti vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek korszerűsítési munkálatait 28 milliárdra becsülték a mérnökök, erre tettek rá még 10 milliárdot Mészárosék, és vitték el a munkát 2017 decemberében. Itt a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. (Szijjártó Péter apjának egykori cége) volt az M&M partnere. Hogy mennyire szoros a kapcsolat a két cég között, azt pompásan mutatja, hogy az elérhetőségük a hivatalos tájékoztatóban ugyanaz volt, mint Mészároséké: titkarsag@meszaroskft.hu. Nem elírás, egy másik pályázaton is így nyertek. Szintén vasúti felújítás, Százhalombatta és Ercsi között, itt sem kicsi a különbség az eredetileg tervezett ár (41 milliárd) és a győztes, 48 milliárdos ajánlat között. 

Mészáros Lőrinc büszke cége, amelyik saját bevallása szerint is minden jelentősebb vasúti beruházásban benne van.Fotó: r-kord.hu

Csak ezen a két pályázaton 17 milliárdos felárral dolgoztak Mészárosék. A kiíró a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) volt. Itt általában meglehetősen rugalmasan kezelik, hogy eredetileg mennyit szántak egy-egy munkára. Legalábbis, ha Mészáros érdekeltségeiről van szó. Ott van például Mészáros egy másik cége, a Puskás szponzorfalán szintén megtalálható R-Kord. A Mészáros-birodalomból elsősorban ez van ráállítva a vasúti munkákra.

A legnagyobb eltérések a NIF-es pályázatokon Mészáros-cégeknél: 

  • A GSM-R rendszer 2. üteme. Eredeti ár: 39 milliárd, amire szerződtek: 59 milliárd. R-Kord és I-Cell Mobilsofttal közös pályázat.
  • Vasúti felújítás: Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy. Eredeti ár: 55 milliárd, amire szerződtek: 72 milliárd. R-Kord, V-Híd, Swietelsky közös pályázat.
  • Ercsi elágazás-Pusztaszabolcs közötti vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek korszerűsítési munkálatai. Eredeti ár: 28 milliárd, amire szerződtek: 38 milliárd. Mészáros és Mészáros, a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft.-vel közösen.
  • Vasúti felújítás Százhalombatta és Ercsi között. Eredeti ár: 41 milliárd, amire szerződtek: 48 milliárd. Mészáros és Mészáros, a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft.-vel közösen.
  • Püspökladány-Ebes. Eredeti ár: 69 milliárd. Amire szerződtek: 75 milliárd forint. R-Kord, V-Híddal közös pályázat.
  • Érd-Érd alsó összekötő vágány. Eredeti ár: 3,6 milliárd, amire szerződtek: 8,6 milliárd. R-Kord, V-Híddal közös pályázat. 
  • M8 autóút Körmend-Rábafüzes. Eredeti ár: 36,5 milliárd. Amire szerződtek: 40,8 milliárd. M&M, a Duna Aszfalttal közösen. 

Nincs mindenhol megadva a közbeszerzési értesítőben az eredeti ár a pályázatoknál, de azoknál ahol megadták, ott összesen 50 milliárd forintos különbözet látható az eredetileg kalkulált ár és aközött, amennyiért az R-Kord elvállalta a munkát.

Van aztán olyan is, amikor piaci szereplő már nem is indul olyan tenderen, ahol Mészárosék is pályán vannak, és vattacéget sem sikerül találni. „A váci szennyvíztisztító telep szennyvíziszap hasznosításának fejlesztése” is ilyen volt, hol azért kellett érvényteleníteni a tendert, mert nem volt két érvényes ajánlat. Ugyanezért lett érvénytelen az újszászi vasútállomás biztosítóberendezésének megújítása is. 

Ifjabb Mészárosék

A felcsúti akadémia tablóján ott van Fejér-B.Á.L. is. Ez Mészáros Lőrinc gyerekeinek a cége. Ők építették a 12,5 milliárdos, tavaly átadott felcsúti sportcsarnokot. Hanyagolták a közbeszerzést, mert Felcsúton a bírósági döntések ellenére a tao-pénzeket nem tartják közpénznek.  

A Fejér-B.Á.L. közbeszerzéseken mostanában többször is felsült, mert túlságosan magas ajánlatot adtak be. A kiíró ezért inkább eredménytelenné nyilvánította a pályázatot. Hajdúböszörményben a Hajdúkerületi Székház (Múzeum és Bíróság épülete) tartószerkezetének megerősítése és tetőszerkezetének felújítására írt ki pályázatot a Nemzeti Vagyonkezelő. Korlátozott verseny volt a munkáért, az ilyen típusú feladatokra ugyanis korábban három céget választottak ki: 

  • a Mészáros-gyerekek cége, a Fejér B.Á.L. és a West-Hungária Bau konzorciumát, 
  • a Penta Industry Kft.-Nyírépszer Hungária kettőst (a Penta Industry akkor volt a közbeszerzések királya, amíg Seszták Miklós miniszter volt. Ahogy a politikus távozott a kormányból, rögtön rossz idők jöttek a Pentára)
  • és a ZÁÉV-et (amit időközben megvett Mészáros Lőrinc).

A keretmegállapodás 40 milliárd forintról szól. Vagyis a Nemzeti Vagyonkezelőhöz tartozó ilyen típusú munkákra mostanra a már tök esélytelen Penta Industry, és  - most már - két Mészáros-érdekeltség mozdulhat rá. Csakhogy túl drága ajánlatok érkeztek be a hajdúböszörményi munkára, ezért januárban nem hirdettek győztest. És szintén januárban ugyanebben a körben eredménytelen lett az a pályázat is, amit az állami tulajdonba került Pünkösdfürdő utcai Hotel Hunor átalakítási munkáira írtak ki. Az eredetileg egy 71 milliós munka lett volna, ennyiért nem vállalták a három kiválasztott közül senki sem.  

Egy másik büszke cég, ami folyamatosan pályázik, hogy piacvezető lehessen.Fotó: fejerbalzrt.com

Budakalászon egy 16 termes iskola építésénél is eredménytelen lett a közbeszerzési eljárás, itt a Laterex Építő Zrt.-vel pályázott a Fejér B.Á.L. Ugyanez a kettős adott be túl magas árajánlatot az Agárdi Termál Apartmanház építésére is. 

És ami a legnagyobb visszhangot váltotta ki: a székesfehérvári kórház új tömbje. Erre 2016-ban 7,5 milliárdot szántak. Ehhez képest 18 milliárdos ajánlattal nyert Mészáros Lőrinc gyerekeinek cége, a Fejér B.Á.L. az Épkarral közösen. Ott győztest is hirdettek, a kormány viszont januárban lefújta a beruházást a túl magas ár miatt. Amiben benne volt az is, hogy Székesfehérvár lett valamiért a sarokba állítva, mert nemcsak ezt állította le a kormány, hanem a székesfehérvári sportcsarnok építését is. Azt nem a Mészáros-gyerekek, hanem Garancsi István cége, a Market építette volna.  A sportarénánál 2016-ban 13,8 milliárddal számoltak. A közbeszerzési pályázatban már 20 milliárd forintra lőtték be a költségeket, ehhez képest 25 milliárd forintos ajánlattal nyert az Orbán Viktort repülőgépekkel meccsekre szállító Garancsi István cége. (A fehérvári polgármester saját hatáskörben leállította az iskolai campus építését is, arra hivatkozva, hogy ott is túl magas ajánlat érkezett.)

Beszállt Mészáros Lőrinc a gyerekei cégébe, és elvette a zsebpénzük jó részét

Nem kell félteni az időnként túlságosan sokat kérő Mészáros-gyerekek cégét, bőven van munkájuk. Építenek iskolát Dunakeszin és Izsákon a West-Hungária Bau-val, kétszer hárommilliárdért. (Nem lehet tudni, hogy mennyi volt az eredeti ár, a Nemzeti Sportközpontok azt ugyanis valamiért nem tüntette fel.) Építik a Testnevelési Egyetem velencei továbbképző pontját 1,2 milliárdért. A Majki Kamalduli Remeteség turisztikai célú fejlesztése II. ütemén is 1,9 milliárdért dolgoznak. Érden benne vannak egy olyan körben, amelyik 14,8 milliárdért kap megbízásokat iskolák, gyermekjóléti intézmények, szakképzési intézmények építésére, felújítására. Vagy stadionépítésre, amire az Épkarral közösen kaptak 4,2 milliárd forintos megbízást. 

Történt mégis valami a céggel. A 24.hu írta meg, hogy a gyerekei mellé beszállt ugyanis Mészáros Lőrinc, egy 600 ezer forintos alaptőkeemeléssel. Aprópénznek tűnik, csak tíz százalékos tulajdonos lett, de cserébe - meglehetősen aránytalanul - a gyerekei cégének osztalékának a felére jogosult. A cégből tavaly Mészáros gyerekei 750 millió forint osztalékot vettek ki.

(Szintén nem kell félteni a székesfehérvári sportcsarnoképítésről a túl drága ajánlat miatt lemaradó Garancsi Istvánt sem, aki a Vidi focicsapat tulajdonosaként meccsekre repíti Orbán Viktort. Egyrészt bőven vannak egyéb munkái, másrészt a kormány úgy döntött - szintén 24.hu infó -, hogy 2 milliárd 653 millió forintot ad a Garancsi István többségi tulajdonában lévő Market International Zrt. egy vasbetonelem-előregyártó és betonacél-megmunkáló üzem kialakítására.) 

ZÁÉV, Mészáros új szerzeménye, amit megsegített az állam 

A felcsúti tablón vannak még további Mészáros-érdekeltségek: a Búzakalász és a Vivien Ásványvíz (amitől a MÁV vásárol vizet) vagy a 2Rule, ami továbbra is képtelen megnyitni a boltját, és azt sem sikerült megoldaniuk, hogy a Puskás Akadémia mindkét 2Rule-meze megvásárolható legyen. És ott van a ZÁÉV, amit nemrég hivatalosan is megvásárolt Mészáros Lőrinc. 

A ZÁÉV az egyik legnagyobb stadion- és sportcsarnoképítő az országban. Februárban hirdették ki, hogy az UTE Jég- és Curling csarnok építésére kiírt közbeszerzést is ők nyerték. Az eredeti ár 2,1 milliárd volt, a ZÁÉV ennek több, mint duplájáért, 4,6 milliárd forintért kapta meg a munkát. Az MTK-stadiont is ők építették (a West Hungária BAU-val), azt 4,7 milliárdra lőtték be a mérnököt, 6,3 milliárdos ajánlattal nyertek, ami a szerződés módosítása után végül 7,2 milliárd lett. A zalaegerszegi városi uszodánál az eredetileg becsült ár (5,6 milliárd) és a győztes ajánlat (8,8 milliárd) között 3,2 milliárdos eltérés volt. A Magyar Építővel a ZÁÉV építi a Puskás Stadiont is, ez 150 milliárdos munka. A közbeszerzésnél eredeti ár nem volt megadva. A Puskás ára a kormánykommunikációban folyamatosan emelkedett, az eredményhirdetés előtt 100 milliárdról volt szó, ehhez képest lett végül 150 milliárd. A ZÁÉV kapta a megbízást az új Néprajzi Múzeum felépítésére is, szintén a Magyar Építővel közösen. 26 milliárdos ajánlatukat fogadták el. Eredeti ár nem volt feltüntetve a kiírásban. Ahogy a szombathelyi stadionnál sem, amit végül 13,7 milliárdért húztak fel a Swietelskyvel közösen. A ZÁÉV dolgozik a Honvéd új stadionján is. A munkát a Pharos 95 Sportpályaépítő Kft. és a West Hungária Bau Kft. nyerte el, de alvállalkozóként a ZÁÉV Építőipari Zrt.-t jelölték meg. A munkákra eredetileg 5 milliárdot szántak, a győztes ajánlat 11,7 milliárd forintról szólt.

Daruk a Puskás StadionnálFotó: ATTILA KISBENEDEK/AFP

A ZÁÉV legutóbbi közbeszerzési győzelme a Nemzeti Közszolgálati Egyetem  Ludovika Szárnyépület átépítése volt. 3,5 milliárdos munka, eredeti árat már itt sem tüntettek fel. 

Akárcsak a Market, a kormánynak köszönhetően a ZÁÉV is kapott most állami támogatást, mégpedig hatékonyságnövelésre 389,3 millió forintot. 

A ZÁÉV-vel az új Puskásra és az új Néprajzi Múzeumra közösen megbízást kapó Magyar Építő is ott van a felcsúti tablón. Nemcsak segítőként, alanyi jogon is ott lehetne, ők építik a Városligetben a Magyar Zene Házát 17 milliárdért (eredeti ár nem volt feltüntetve.) De dolgoznak együtt a Mészáros-gyerekek cégével, a Fejér B.Á.L-lal  a Testnevelési Egyetem velencei továbbképző központján és a zsámbéki Zichy-kastély felújításán. 

Kaposváron is dolgoznak, itt egy kicsit érdemes megállni.

Négy nagy projekt van a városban, a kormány Modern Városok Programjának köszönhetően:

  • uszoda 4,4 milliárdért. A felcsúti tablón szereplő Magyar Építő a felcsúti tablón szereplő Fertődi Építővel (FÉSZ) végzi a munkát.
  • Csiky Gergely Színház felújítása. A 6,9 milliárdos munkát a felcsúti tablón lévő, Mészáros-tulajdon ZÁÉV-vel közösen építi a felcsúti tablón lévő Magyar Építő.
  • sportcsarnok, 4,4 milliárdért. A felcsúti tablón lévő, Mészáros-tulajdon ZÁÉV-vel építi a felcsúti tablón szintén ott lévő Fertődi Építővel (FÉSZ). 
  • intermodális, személyszállítási csomópont. A felcsúti tablón lévő Swietelsky építi. Eredetileg 8,6 milliárdot szántak rá, a Swietelsky 12 milliárdos ajánlattal nyert, amihez egy módosítással még hozzácsaptak 600 milliót. 

Épül még Kaposvár és az M7 autópálya között egy 46,5 kilométeres gyorsút is. Az első ütem kivitelezését a felcsúti tablón szereplő STRABAG Építő Kft., a STRABAG AG és a Soltút Kft. konzorciuma kapta meg, a NIF-től 65,7 milliárd forintért.

A Kaposvár és az M7 autópálya között gyorsút alapkőletétele.Fotó: nif.hu

Duna Aszfalt 

A közbeszerzésekben Mészáros cégei mögött a legnagyobb játékossá a Duna Aszfalt nőtte ki magát. Arról, hogyan lett a tulajdonos, Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere, az Átlátszó írt a napokban. Szíjj vette át a Simicska-birodalom egy részét, repül a NER-repülőn, hajózik a NER-hajón, több közös üzletben is érintett Mészáros Lőrinccel, nyertek közbeszerzést közösen is a cégeik. Van, hogy a Mészáros és Mészárossal közös tenderen nyernek, mint például az M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár közötti szakaszának építési munkáira kiírt esetében: az eredeti árnál 4 milliárddal drágábban.

Itt is le lehet futtatni a NIF-es toplistát, íme a TOP 3:

  • M4 autópálya Berettyóújfalu - Nagykereki. Eredeti: 68,6 milliárd, szerződés: 83 milliárd. A Hódút és a felcsúti tabló szintén szereplő A-Híddal közös pályázat.  
  • M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti. Eredeti: 54 milliárd, szerződés 64 milliárd. Hódúttal közös pályázat.
  • Az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek - Tiszakürt közötti szakasza. Eredeti: 46,7 milliárd, szerződés: 50,3 milliárd.

Réges régen, 2016-ban még előfordult, hogy a tervezett összegnél kevesebbért vállalt munkát a Duna Aszfalt, nem is egyszer. Volt, hogy 600 millióval, egymilliárddal, vagy 1,5 milliárddal is bementek az eredetileg tervezett ár alá. Aztán ők lettek az új Közgép.

A felcsúti tablón szintén szereplő Hazai Építőgép Társulást is a Duna Aszfalt karolta fel a közbeszerzéseknél. Az M7 710. sz. főút csomópontján közösen dolgoznak, nem is olyan nagy felárral, csak 300 millióval több, mint a 7 milliárdos eredeti ár. Mindként cég bekerült abba a keretmegállapodásba, amelyet Tiszakécske kötött különböző, összesen 4 milliárd forintnyi munkákra. A Hazai Építőgép Társulás Debrecenben is belekerült egy ilyen szerződésbe tavaly ősszel, de az már 27 milliárd forintos. 

A tabló többi szereplő: a Szabadics legnagyobb közbeszerzése közös a Duna Aszfalttal,  a zalaegerszegi járműipari tesztpályán dolgoznak együtt 8,8 milliárdért (a 40 milliárdos tesztpályán dolgozik a ZÁÉV is). A Belfry (korábbi nevén TRSZ) a Strabaggal közösködik a közbeszerzéseken, az A-Híd is nyert több közbeszerzést, köztük NIF-eseket is. A Swietelskynek, Starbagnak számos megbízása van állami pénzből.  

A tabló legnagyobb hiányzója a West Hungária BAU, hiszen a többi szereplővel számos közös projekten dolgoznak. A kormányfő vejével is üzletelő Paár Attila cége építi például négyszeres áron Szeged új uszodáját, a soproni uszoda kivitelezését is a becsült ár duplájáért kapták meg. A Honvéd új stadionját is ők építik a felcsúti székhellyel rendelkező Pharos 95-tel, ez sem jött ki 5 milliárdból, ezért 11,7 milliárdba kerül majd, alvállalkozó a ZÁÉV. Icipicit drágább lett a tatabányai köztérfelújítás is. A Mészáros és Mészárossal közösen a paksi atomerőmű  új tartalék vezetési pontját is ők építik 3,6 milliárdért, félmilliárddal drágábban a becsült árnál. De hosszú a sor: benne volt a siófoki sportcsarnok, építik a Várban a Pénzügyminisztériumnak szánt épületet, felhúzták ugyanitt a Lovardát, dolgoznak az Operaházon, renoválják a komáromi erődöt, alakítják ki az új Millenárist és így tovább, a sorban ott van a Nemzeti Nyomozó Iroda új központjának felújítása is.  

A West Hungária BAU nem a felcsúti szponzorfalon, hanem Mészáros Lőrinc horvátországi csapatának, az Osijeknek a támogatói között bukkant fel, miután a felcsúti üzleti zseni beszállt tulajdonosként. A korábbi szponzorfal, az ismerős TRSZ-szel, Duna Aszfalttal, Magyar Építővel, West Hungária BAU-val (WHB). 

Így nézett ki az Osijek támogatói fala, miután Mészáros beszállt tulajdonosként

Még a csapat mezére is felkerült a WHB logója, a többi céggel együtt:

A WHB mostanra valamiért kiszállt, mezszponzor a Swietelsky, maradt a TRSZ, már Belfry néven és a Duna Aszfalt. Megjelent a magyar stadionbizniszben bőséggel foglalkoztatott, felcsúti székhellyel rendelkező Pharos '95 és a Strabag is. 

Az mfor írta meg, hogy míg 2016-ban még csak 32 millió forintnyi kuna folyt be az eszéki kasszába a szponzoroktól, egy évvel később a magyar cégek megjelenése után már 6320 százalékkal több, kétmilliárd forintnyi.  

Mennyit kaphat a Puskás Akadémia a szponzoroktól?

Egészen pontosan nem tudni, Horvátországban ugyanis részletezik a bevételeket, a Puskás Akadémián nem. Ami biztos, Felcsúton nem a jegybevételekből élnek. Az eszékihez hasonló évi több milliárdos szponzorbevételt támasztja alá, hogy a tao-támogatásokhoz benyújtott iratokban feltüntetik az egyéb bevételeket:

A 2016 és 2017 már lezárt év, a 2018-as becslés. Az egyéb támogatás sor nem ment 2 milliárd alá. Fotó: pfla.hu

A szponzori támogatást is magába foglaló egyéb támogatás feletti sor, a látvány-csapatsport támogatásból származó bevétel, vagyis a tao. Ezen a csatornán keresztül tízmilliárdok áramlanak a Felcsút Utánpótlás Nevelésért Alapítványba. A szponzori pénzeken felül. Részben ugyanezektől a közbeszerzéseken hasító cégektől, de - ahogy a múltkor megírtuk - bőven vannak állami vállalatok is a tao-támogatók között.