Tíz vasútvonalon visszavonja a minisztérium a sokat kritizált járatritkítást

Új fejezet kezdődik a 444 életében.
Érdekel

Augusztus 1-jétől újra a régi rendben közlekednek a vonatok tíz olyan vidéki vasútvonalon, ahol június 6-a óta „ideiglenes járványügyi menetrend” volt érvényben - jelentette be kedden közleményében a Magyar Államvasutak (MÁV).

Az érintett tíz vonal:

  • a Zalaegerszeg–Bajánsenye–Őrihódos (25-ös számú),
  • a Nagyatád–Somogyszob (38-as),
  • a Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc (60-as),
  • a Vác–Nagyoroszi–Balassagyarmat (75-ös),
  • a Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as),
  • a Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es),
  • a Karcag–Tiszafüred (103-as),
  • a Debrecen–Tiszalök (109-es),
  • a Mezőtúr–Szarvas–Mezőhegyes (125-ös),
  • és a Kecskemét–Lakitelek–Szolnok (145-ös számú)

mellett még 24 működő vasútvonalon látta indokoltnak a közlekedéspolitikáért felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium május-júniusban, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt lecsökkent utasszámra hivatkozva drasztikus járatritkítást hajtson végre.

A lépés ellen, amelynek következtében sok vonalon az elmúlt másfél hónapban nem közlekedett több napi egy vonatnál, országszerte tiltakozásba kezdtek szakmai szervezetek, az érintett települések polgármesterei, országgyűlési képviselői, és az utazóközönség tagjai. 

Attól tartva, hogy a vonalakon közlekedő vonatok számának minimálisra csökkentése, és a járatok pótlóbusszal való kiváltása gyorsan az utasok elriasztásához vezethet, ami megágyazhat a vonalak későbbi teljes bezárásának.

A 444-en egy hosszabb cikkben is bemutattuk a járatritkítást ért szakmai kritikákat, helyszíni riportunkon pedig a Villány-Mohács vasútvonal példáján néztük meg, milyen abszurd helyzeteket eredményezett a vonal közlekedési rendjének átvariálása. Közben beszámoltunk róla, hogy még fideszes országgyűlési képviselők és polgármesterek is felemelték a szavukat a választókörzetüket érintő járatritkítások ellen.

Hogy a minisztérium, mint a hazai közösségi közlekedési szolgáltatások megrendelője, éppen a felsorolt tíz vonalon döntött most a ritkított menetrend visszavonásáról, sokak szerint egyértelművé teszi, hogy a tiltakozás hatására visszakoznak.

Az elmúlt másfél hónapban a járatritkítás elleni leghangosabb tiltakozók között volt például Ormai István, Nagyatád polgármestere, Csach Gábor, Balassagyarmat fideszes polgármestere és Balla Mihály, Nógrád megye fideszes országgyűlési képviselője, a 102-es Kál-Kápolna - Kisújszállás vonal mentén található települések polgármesterei, de a Vas megyei fideszes országgyűlési képviselő, V. Németh Zsolt is felemelte a szavát a megyében két vasútvonalat is érintő intézkedéssel szemben.

Mindegyik érintett vonal a visszaállított vasútvonalak között van.

Fónagy projektje

Hogy mi lesz a többi 24 - a szakértők szerint a mostani menetrenddel halálra ítélt - mellékvonallal, azt egyelőre nem látni. A 444 úgy tudja, a mostani döntés egy az ITM, a MÁV és a BKV képviselőit tömörítő, kötött- és nem kötöttpályás közlekedés összehangolását irányító bizottsági ülésen született. Ezen az egyeztetésen Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója azt sürgette, hogy a legtöbb vonalon is álljon vissza az eredeti menetrend.

Fónagy János, nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár, aki információink szerint a kormány elé terjesztette a járatritkítás tervét, azonban az ülésen továbbra is védte az intézkedést. Ragaszkodott hozzá, hogy maradjanak olyan vonalak, amelyek leépítését konzekvensen végigviszi a kormányzat.