A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint a koronavírus-oltás lesz minden idők legnagyobb szállítmányozási kihívása

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (angol rövidítéssel IATA) szakemberei szerint a remélhetőleg 2020 végére vagy 2021 elejére kifejlesztett koronavírus-oltások célba juttatása lesz minden idők legnagyobb szállítmányozási kihívása, és legalább 8000 Boeing 747-esnek megfelelő szabad szállítókapacitása lesz majd szükség ehhez a bolygón.

Éppen ezért, bár még nincsen bevethető oltás, az IATA már most a szállítási terv elkészítésén dolgozik légitársaságokkal, gyógyszergyárakkal és más szakértőkkel egyeztetve. A szervezet egyik vezetője a BBC-nek nyilatkozva azt mondta, a koronavírus-vakcinák biztonságos célba juttatása az évszázad kihívása lesz a légi szállítási piac szereplőinek.

Bár a koronavírus-járvány idején több légitársaság is teherszállítási feladatokra alakította át néhány repülőjét, a védőoltások és gyógyszerek szállításához ezek a gépek még nem lesznek megfelelően, ezeket a szereket ugyanis általában szigorúan meghatározott hőmérsékleten, legtöbbször 2 és 8 Celsius fok között kell szállítani, de az sem ritka, hogy lefagyasztva. Ilyen követelmények fenntartására pedig a legtöbb szállítórepülő sajnos nem képes.

Két régió van a világon, ahol különösen fontos lesz a vakcinák légi szállítása, az egyik Dél-Kelet-Ázsia, ahol nincs önálló oltásgyártás, ezért kívülről fogják megrendelni az oltásokat ezek az államok, a másik pedig Afrika, ahol az IATA szerint szinte lehetetlen lesz megoldani a feladatot a légiszállító-kapacitás hiánya, a kontinens nagysága és a légterek közti közlekedés bonyolultsága miatt. (BBC)