Lezárta Niger légterét az országban nemrég hatalomra jutott junta nem sokkal vasárnap éjfél előtt, a Nyugat-afrikai Államok Gazdasági Közössége (ECOWAS) által adott, a házi őrizetben tartott Mohamed Bazoum elnök szabadon engedéséről és hivatalába történő visszahelyezéséről szóló ultimátum lejártakor.
A junta az ECOWAS jelentette fenyegetéssel indokolta az állami tévében közzétett rendelkezést, a szervezet ugyanis közölte, hogy ha a puccsisták nem teljesítik a követeléseiket, nem riadnak vissza a katonai beavatkozástól sem.
„Niger fegyveres erői, valamint minden védelmi és biztonsági egységünk, a nép töretlen támogatását maga mögött tudva kész megvédeni országunk területi egységét” – közölte a junta, ami azt ígérte, bármilyen légtérsértése azonnali és határozott választ ad.
A tájékoztatás szerint a lezárás határozatlan időre szól.
A Nigerrel szomszédos öt ország közül Mali és Burkina Faso vezetése (a két országban korábban szintén a hadsereg ragadta magához a hatalmat) üdvözölte a puccsot, és bejelentette: támadás esetén kész Niamey segítségére sietni. A Nigerrel szintén határos, az ECOWAS-ban nem tag Algéria a hétvégén közölte: semmiféle fegyveres beavatkozást nem támogat. Szenegál már a múlt héten bejelentette, hogy kész katonákat küldeni a junta ellen.
Az Air France francia légitársaság bejelentette, felfüggeszti a mali és a Burkina Fasó-i fővárosba, Bamakóba, illetve Ouagadougouba tartó és onnan induló járatait. A döntést nem sokkal azután hozták, hogy a nigeri junta elrendelte a nigeri légtér lezárását.
A légitársaság döntése várhatóan további nehézségeket okoz az Afrika északi és nyugati térsége fölötti légi közlekedésben, miután a polgárháborúba süllyedt Líbia és a szintén harcok sújtotta Szudán légterét is elkerülik a repülőgépek.
A belga Brussels Airlines egyik szóvivője szerint a repülési idő így 1,5 órával vagy akár 3,5 órával is nőhet, és elképzelhető, hogy a gépeknek meg is kell állniuk útközben tankolni.
A Flightradar24 online járatkövető alkalmazást működtető cég figyelmeztetett, hogy a nigeri légtérzár miatt jelentősen megnőtt a kontinens légterének azon része, amit nem vehetnek igénybe utasszállító repülőgépek.
Bár az Air France elismerte, hogy a cég döntése nyomán hosszabb repülőútra lehet számítani, de azt mondták, a Párizs és a ghánai Accra között közlekedő járatokat állandóan üzemeltetni fogják. (MTI)