Bevételi kényszer állhat az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezete mögött, melyben felsorolják, hogy mely útszakasok válnak fizetőssé 2024-ben, írja a Népszava.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató 2022-es árbevétele 367 milliárd volt, így az 1400 kilométeres útszakasz, amelyre jövő évtől már e-matricát kell vásárolni, nem indokolhatja azt az 150 milliárd forintos többletbevételt, amivel a kormány számol a tervezet hatásvizsgálatában.
„A jelenlegi útdíjrendszer teljesen átalakul, ami a teherautók és kamionok motorjainak euronorma besorolásán és a tengelytávon alapul” - mondta Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) titkára. Az áruszállító járműveknek kategóriához rendelten egységes infrastruktúra-használati díjat kell fizetni - amit eddig is kellett, csak más rendszer szerint. A szennyező fizet elv jövőre a külső költség-díjban érvényesül.
„A jelenlegi díjszabáshoz képest 20-30 százalékkal magasabb díjra kell számítani a legkorszerűbb, euró 6-os motorral rendelkező öttengelyes kamion esetében” – tudta meg a lap. Minderre még rárakódik október 1-től az 17,6 százalékos inflációkövető útdíjemelés. Az MKFE illetékese szerint így három hónap alatt 40-50 százalékos díjemelés jöhet, így az közúti áruszállítás sokkal drágább lehet jövőre. A motor károsanyag kibocsátásának szintje is sokban meghatározhassa a külső költség-díj mértéket, akár 80 százalékos díjemelés is elképzelhető.
Az egyesület szerint a vázolt útdíjszámítási változtatások eredményeként a tervezett 150 milliárd forintnál lényegesen nagyobb összeg is befolyhat az amúgy is évről évre növekvő bevételű Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató kasszájába.
Hogy mely útszakaszokat vonnák be a fizetőrendszerbe, arról itt olvashatnak.