A főváros napi hatezres forgalomnövekedéssel számol, ha fizetős lesz a teljes M0-s

közlekedés
2023 szeptember 09., 07:47

Naponta nagyjából hatezer jármű választhatja majd a budapesti utakat az M0-s helyett, ha a kormány valóban díjkötelessé teszi azt, írja a fővárosi önkormányzat közlése alapján a 24.hu. Ahogy azt megírtuk, átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait. Eszerint többek között fizetőssé válna az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz.

Karácsony Gergely főpolgármester korábban a Facebookon azt írta, hogy az M0-s fizetőssé válásával autósok tízezrei kényszerülnek majd arra, hogy hosszabb, kényelmetlenebb és környezetszennyezőbb útvonalon közlekedjenek. A lap kérdésére az önkormányzat azt írta, szerintük leginkább az Árpád híd és a Rákóczi híd forgalma nőne így meg. Részletezték is, hogyan jön ki a napi hatezres növekedés:

  • az M0-s déli-délnyugati szektorának forgalma 4400 jármű/nappal csökkenne,
  • a keleti szektor helyett 400-1500 jármű/nap választaná inkább a városi utakat,
  • az M31-es autópálya helyett pedig 300-500 jármű/nap menne inkább a városban.

A főváros szerint nem fizetőssé, hanem pont hogy ingyenessé kellene tenni az M0-t.

A zöld szín a forgalom csökkenését, a piros a növekedést jelenti.
photo_camera A zöld szín a forgalom csökkenését, a piros a növekedést jelenti. Fotó: Budapest Főváros Önkormányzata

A 24.hu megkereste a javaslatot benyújtó Építési és Közlekedési Minisztériumot is, akik nem nagyon akarnak belenyúlni a tervezetbe. Szerintük a főváros által vázolt problémára a vármegyematrica a megoldás. „Azoknak az úthasználóknak, akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával – számukra született meg a vármegyematrica. Minden budapesti és Pest vármegyei lakos rendelkezésére áll az 5720 forintos vármegyei matrica ahhoz, hogy egész évben igénybe vegye a vármegyében található gyorsforgalmi utak nyújtotta gyorsabb, biztonságosabb úthasználati lehetőséget” – válaszolták.

Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár és volt BKK-vezérigazgató szerint nem olyan durva a helyzet, mint ahogy a fővárosi önkormányzat írja. Azt is mondta, hogy ezek a szakaszok eddig „kizárólag a rájuk költött uniós források magasabb arányú uniós elszámolhatósága miatt nem voltak fizetősek, az 5 éves fenntartási időszak végével” válnak azzá. Szerinte a döntés Budapest, különösen a Hungária körúton belüli forgalmára nem lesz hatással, mert a budapesti külvárosi autósok jellemzően ma is használják a fizetős gyorsforgalmi hálózatot.

Vitézy azt mondta, Karácsony tiltakozása nem alapos, Budapest szempontjából jogos felvetés inkább az lenne, hogy a bevétel egy részét a város kapja meg, amiből az agglomeráció fejlesztéseit lehetne finanszírozni.