Ez a cikk a Gazeta Wyborcza 2023. október 19-ei számában megjelent írás magyar változata, szerzői Magyar Bálint és Madlovics Bálint.
Az Európai Unióban a két legaggasztóbb autokratizálódási folyamat a közelmúltban Magyarországon és Lengyelországban ment végbe. A demokrácia és a jogállamiság eróziója azonban két országban mind jellegében, mind mértékében eltért egymástól. Lengyelországban a vasárnapi választásokon az ellenzéki erők győzelme révén sikerülhet a folyamat megállítása, és az ország visszatérítése a demokrácia útjára. Magyarországon erre gyakorlatilag nincs esély.
Az autokratizálódási folyamatnak ugyanis három fázisa van: az autokratikus kísérlet, az autokratikus áttörés, és az autokratikus berendezkedés. E fogalmak mentén érthető meg a két ország folyamatainak különbsége. Míg a lengyel eset megmaradt az autokratikus kísérlet fázisában, Magyarországon bekövetkezett az autokratikus áttörés. 2010-ben az Orbán Viktor vezette Fidesz kétharmados alkotmányozó többséget szerzett a parlamentben, így – szemben a Kaczyński vezette PiS-el – megszerezte a politikai hatalom monopóliumát. Ez nemcsak az alkotmány egyoldalú módosításait tette számára lehetővé, hanem a fékek és ellensúlyok intézményei élére saját kádereinek kinevezését. Az elmúlt közel másfél évtizedben pedig az autokratikus rendszer berendezkedésének lehetünk tanúi Magyarországon, melynek során fokozatosan sor kerül a média, a gazdasági szereplők és a civil szervezetek autonómiájának felszámolására és függő helyzetbe kényszerítésére. Ez lehetetleníti el a változás esélyét, felszámolva az autokráciával szembeni alternatívák kialakulásának szociológiai és intézményi alapjait.
A lengyel autokratikus kísérlet és a magyar autokratikus áttörés és berendezkedés közti különbség egyértelműen látszik, ha összehasonlítjuk a vasárnapi lengyel és a 2022-es magyar választásokat. Míg a lengyel választásra áll a „free but not fair”, azaz „szabad, de nem tisztességes” választás nyugati terminusa, a magyar már túllépett ezen a szinten, és leginkább manipulált választásként írható le. Miben áll a kettő különbsége?
A választási rendszert a Fidesz kétharmados parlamenti többségével több hullámban, összesen mintegy 300 helyen módosította egyoldalúan, az éppen aktuális politikai érdeke szerint. Ez nem pusztán a gerrymandering-re terjedt ki, hanem az amúgy is aránytalan választási rendszer még aránytalanabbá tételére. Míg 2010-ben a szavazatok 53%-a kellett ahhoz, hogy a Fidesz kétharmadot szerezzen a parlamentben, addig az egyoldalú törvénymódosítások révén négy évvel később már a szavazatok 44%-a is elengedő volt ehhez számára. Ezzel szemben a lengyel választási rendszer meglehetősen arányos, így minimális az esélye annak, hogy egy politikai erő alkotmányozó többséghez és ezáltal autokratikus hatalomhoz jusson. Ezen felül a lengyel rendszer, szemben a magyarral, nem kényszerítette az ellenzéki pártokat egyetlen választási tömbbe.
Az ellenzéki pártok a lengyel esetben autonóm, saját erőforrásokkal rendelkező szereplőként vettek részt a választáson, és nincsenek függőségi viszonyok révén a PiS által uralva. Ezért ezek valódi alternatívát felmutatni képes politikai erőként jelentek meg a választók számára, amelyek képesek lehetnek nyerni és a programjukat megvalósítani. Ezzel szemben a magyarországi ellenzéki pártok az autokratikus uralom alatt vagy anyagi szempontból és a médiamegjelenésük korlátozása révén marginalizálódtak, vagy a Fidesz beépített ügynökei segítségével domesztikálták őket, vagy önkényes pénzügyi büntetésekkel ellehetetlenítették őket. Ezen kívül megjelentek a kormánypártok által létrehozott álellenzéki pártok is, amelyek miatt a magyar példa az oroszországi viszonyok puha változatára emlékeztet a lengyelországi választásokkal szemben.
A kampányköltések tekintetében a Fidesz mintegy tízszeresen múlta felül az ellenzéki koalíció politikai reklámkiadásait. Ebbe nemcsak a Fidesz mint párt költései tartoztak bele, hanem a kormányzati és a Fidesz által pénzelt álcivil szervezetek ellenzék elleni lejáratókampányai is. Ennek pedig érdemes látni a kontextusát is, hiszen a Fidesz Magyarországán nem különül el élesen a kampány az azt megelőző időszaktól. Valójában a kormánypárti magán- és állami médiumok hosszú évek óta folyamatosan kampányüzemmódban vannak, és a kampányidőszak költéseinek többszörösét fordítják a propaganda terjesztésére. Lengyelországban az állami média ugyan hathatósan támogatta a kormánykoalíciót, az ellenzék is kapott némi teret a megjelenésre, például a miniszterelnök-jelölti vitában. Magyarországon ilyen vita nemcsak, hogy nem volt 2006 óta Orbán és a vele szemben állók között, de a 2022-es választáson az ellenzéki koalíció jelöltje mindösszesen 5 perc műsoridőt kapott az állami tévében. Ugyanakkor Lengyelországban a magánmédia még a kormányzati médiafelvásárlások ellenére is jelentős súllyal van jelen, országos tévével és napilapokkal.
A választási ígéreteket a 2022-es választáson Magyarországon soha nem látott mértékű választási költekezés váltotta fel. Összességében másfél hónappal a választások előtt a magyar állampolgárok különböző csoportjai a GDP mintegy 2,5 százalékának megfelelő összeget, 1,600 milliárd forintot kaptak kézhez. A fő tételek a gyermekkel rendelkező családok számára az előző évi teljes személyi jövedelemadó visszatérítése, az újonnan bevezetett 13. havi nyugdíj folyósítása, azonnali béremelések a közszférában, valamint a rendőrök, a titkosszolgálat és honvédség tagjainak hat havi plusz illetményjuttatása voltak. Kaczyński ezen a téren láthatóan tanult Orbántól, és az ő kampányában is megjelentek osztogatásos elemek: a nyugdíjasok áprilisban 13. havi, szeptember elején 14. havi nyugdíjat kaptak; béremelések történtek az állami szférában; egy év alatt kétszer emelték a minimálbért; befagyasztották a benzin árát az állami kutakon; és 2024 januári hatállyal megnövelték a gyermekeseknek járó havi juttatást 500-ról 800 zlotyra. Azonban mindez közvetlenül a választás előtt kisebb és kevésbé koncentrált pénzszórást jelentett, mint a 2022-es orbáni költekezés. A lengyel választók józanságát dicséri, hogy az ellenzék úgy tudott győzni, hogy bírálta a felelőtlen osztogatást, míg Magyarországon a választás megnyerését garantáló kiköltekezés az amúgy sem könnyű helyzetben lévő gazdaságot egy, a régióban kirívó inflációs és stagnáló spirálba taszította.
A lengyelországi és magyarországi választások között a különbség nem pusztán a két autokrata eltérő lehetőségei adták, hanem a választások tétjének eltérése is. A két rendszer ugyanis más-más módon illegitim: bár mindkettő a hatalom kizárólagos birtoklására tör (amit egyébként a Fidesz parlamenti kétharmadával egyoldalúan elfogadott alaptörvény is tilt), addig – szemben Kaczyński rendszerével – Orbán rendszere a hatályos büntető törvénykönyv alapján is egy állami szinten központosított és irányított bűnszervezetként funkcionál. Ez a szervezett felvilág vagy maffiaállam, melynek természetét legutóbb a MAGAM kiadó gondozásában lengyelül is megjelent Kis posztkommunista rendszerhatározó című könyvünkben tárgyaltuk. Kaczyński és Orbán számára ezért más a választások tétje. Kaczyński a választási vereséggel csak a hatalmát veszíti, kormányzati pozícióból ellenzékbe kerül. A büntetőjogi felelősségre vonás kérdése az ő esetében legfeljebb politikai, és nem köztörvényes természetű. Ő egy autokrata, de nem bűnöző. Orbán azonban autokrata és bűnöző, ezért ő és fogadott politikai családja egy, az autokráciát felszámoló rendszerváltással nemcsak a hatalmát, hanem szabadságát is kockára tenné. Számukra a menekülni kényszerülő korrupt macedón Gruevszki, moldáv Plahotniuc, ukrán Janukovics és kazah Nazarbajev intő példa, amelyet minden áron el akarnak kerülni.
Orbán 2010 utáni „keleti nyitása” az autokrata rendszerek felé egyszerre biztosítja korrupt üzletek megkötésének lehetőségét és olyan autokraták támogatását, akik – szemben a nyugati partnerekkel – soha nem emelnének kifogást Magyarország demokratikus állapota vagy az emberi jogok tekintetében. De e bűnös kapcsolatnak ára van: Magyarország Oroszországnak alárendelt maffiaállammá válik. Orbán fogadott politikai családja anyagi előnyökhöz jut, cserébe azonban Putyinnak az EU egységének aláásásával nyújt politikai szolgálatokat. Épp ezért – a közkeletű felfogással szemben – nem alternatíva Orbán számára a „Huxit”, hiszen addig értékes Putyin számára, amíg az EU-n belül tudja szolgálni az érdekeit a szankciós csomagok folyamatos puhítására tett kísérletekkel, az Ukrajnának nyújtandó támogatás akadályozásával, az orosz oligarchák szankciós listákról való levételével, vagy éppen az Oroszországtól való energiafüggőség tudatos fenntartásával.
A magyar autokrácia EU-n belüli szerepfelfogását Orbán úgy határozta meg, hogy „mi vagyunk a homok a gépezetben, bot a küllők között, tüske a köröm alatt”. Hogy a nemzeti szuverenitásra történő hivatkozással saját maffiaállama büntethetetlenségét biztosítsa, Orbán évek óta próbál zsarolóblokkot létrehozni az EU-n belül egyéb autokratikus tendenciákra fogékony rendszerekkel. A nyugat-balkáni félautokrata rezsimek felvételének e célból történő szorgalmazása mellett Kaczyńskiban is egy olyan szövetségest látott, akivel véd- és dacszövetségben védheti ki az EU értékeinek elárulásáért velük szemben kilátásba helyezett szankciókat. Azonban a 2022-es orosz agressziót követően a két ország Oroszországhoz való ellentétes viszonya tarthatatlanná tette ezt a szövetséget, melynek közös eleme immár csak az autokráciát védő EU-szkepticizmus maradt.
A lengyel ellenzék győzelmével Lengyelország és Magyarország az EU-n belül ellentétes pályára áll. Lengyelország, kiszabadulva a nemzeti dacszerepből, az Unió mind népességben, mint GDP tekintetében 5. legnagyobb országaként az új európai rend kialakításának meghatározó szereplőjévé válhat. A multipolárissá váló világrendben az Ukrajna elleni orosz agresszió még sürgősebbé teszi, hogy az EU ne pusztán gazdasági-hatalmi tényező legyen, hanem hatékony politikai szereplőként is fel tudjon lépni a világ színpadán. E folyamatban Lengyelország egyre inkább megkerülhetetlen középhatalmi tényezővé válik. Kezdődött ez a Három Tenger Kezdeményezéssel, amely a kiüresedő, konfliktusokkal terhelt V4 helyett egy tágabb, a Baltikumtól a Fekete-tengerig tartó regionális együttműködésben kívánt hangsúlyosabb szerepet adni a Közép-Kelet Európának. Másodszor az orosz inváziót követően Lengyelország a baltiakkal és Romániával együtt a legtudatosabban nézett szembe az Európát fenyegető orosz birodalmi terjeszkedés veszélyével, és került a GDP-arányosan Ukrajnának a legkomolyabb segítséget nyújtó országok sorába.
Végezetül nem lehet túlbecsülni a lengyel-ukrán megbékélés jelentőségét. Kelet-Európa számára legalább olyan fontos ez geopolitikai, történelmi és stratégiai értelemben, mint a második világháború utáni német-francia kiegyezés volt Európa számára. A „lengyel-ukrán tengely” immáron visszavonhatatlan formálója lesz az új európai együttműködésnek, és Lengyelország az EU-ban helyet kap a legbefolyásosabb országok asztalánál, ahol a „nemzeti szuverenitás” nem egy autokratikus rendszer önvédelmi reflexét, hanem az EU közösségében való alkotó befolyás megjelenését szolgálhatja. A vasárnapi lengyel választás eredménye erre ad mandátumot. Mert a szabadságszerető Európának szüksége van egy demokratikus Lengyelországra.
Magyar Bálint szociológus, volt politikus, az SZDSZ alapító tagja, egykori oktatási miniszter. Madlovics Bálint szociológus, közgazdász a CEU Democracy Institute kutatója, közös kötetük, A posztkommunista rendszerek anatómiája 2020-ban jelent meg angolul, azóta pedig magyar, orosz, spanyol és román nyelven.