Már tavaly mélyponton volt, de most még rosszabb a MÁV járműhelyzete

közlekedés
május 24., 19:52

„A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel motorvonatainak száma” – írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület, amely közérdekű adatigénylések alapján végzett elemzést. Eszerint a járműhiány miatt elrendelt vasútbezárások sem tudták konszolidálni a dízeljármű-gazdálkodást, és a tavalyi mélypontról kisebb mértékben, de tovább csökkent a forgalomba adható dízelmotorvonatok száma.

photo_camera A legkorszerűbb dízel-motorvonatainak számító (de így is több, mint 20 éves) Desirók harmadát, a még szintén korszerűnek tekinthető (magaspadlós, de klimatizált) Uzsgyik 40%-át, a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több, mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.
Fotó: Created with Datawrapper

Egy másik statisztika a kimaradt vagy busszal pózolt mellékvonali vonatok számát mutatja 2021 januárja óta: „Az addig mérsékelt helyzet Lázár János közlekedési miniszterré kinevezését követően kezdett rohamos romlásba, az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56).” Az utolsó pillanatban kimaradt vonatok száma csak 2024 vége felé estek vissza a havi 100 alá, de ez csak úgy sikerülhetett az egyesület szerint, hogy a bezárások miatt közel 3000 vonat maradt ki.

photo_camera Fotó: Created with Datawrapper