A hőhullám első 10 napjában, azaz július 5. és 15. között több mint 35 ezer járat indult el, ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy 6 percnél kisebb késéssel közlekedett – írta a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu-nak.
Ugyanakkor késésből is volt bőven, a 10 nap alatt a 35 ezer járat 30 százaléka késett, ez azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek pontosan célba az utasok. A MÁV adatai alapján a vonatok 1,6 százaléka elmaradt vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezres járatszámmal számolva 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben lehetett buszozni, 487 vonat pedig egyszerűen kimaradt. „Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg. Ennek megfelelően a hőségriadó eddigi 12 napja alatt is mindig klímás autóbusszal pótoltuk a vasúti járatokat” – közölte a társaság.
Pótlásra legtöbbször a jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. Azt is írták, hogy a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amik ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.
Az állami vasúttársaság korábban meglepő őszinteséggel kérte is az utazóközönséget, hogy csak az keljen útra, akinek nagy muszáj, sőt, azt is javasolták, hogy lehetőleg inkább buszokra szálljunk, mert a Volánbusznál van klíma, a vasúton nincs. A MÁV vezérigazgató-helyettese a helyzettel kapcsolatban azt mondta, „a vasúti kocsik 40-50 évesek, és a gyártás során nem a mostani klimatikus viszonyokra készültek.”