Az elmaradott magyar keleti határszél nagyon jól járhat Románia schengeni csatlakozásával

belföld
2024 december 12., 06:08
  • Románia több mint 10 éves álma válhat valóra azzal, hogy Bulgáriával együtt már nemcsak repülővel, hanem a közúton és vasúton utazók is útlevél- és vámellenőrzés nélkül léphetik át a határt.
  • Nagy kérdés, mit hoz a fejlettebb román nyugati és az elmaradottabb magyar keleti rész találkozása.
  • Már eddig is vásároltak ingatlant a határ közelében élő romániaiak Magyarországon, ezután felgyorsulhat a folyamat, átterpeszkedhet a határon az aradi és a nagyváradi agglomeráció.
  • Magyarországról járhatnak át dolgozni az aradi vagy nagyváradi ipari övezetbe a határ menti, inkább képzetlen, alulképzett munkavállalók.
  • Tucatnyi, a 2010-es évek elején megépült, de azóta zárva tartott utat nyithatnak meg.

Csütörtökön eldőlhet Románia teljes jogú schengeni csatlakozása, ami azzal jár, hogy megszűnik a közúti és vasúti útlevél- és vámellenőrzés a magyar-román határon. Romániában ugyan teljes a belpolitikai bizonytalanság a nem várt eredménnyel zárult első fordulós elnökválasztás miatt, és a Románia schengeni csatlakozását eddig blokkoló Ausztriában is hasonló a helyzet, a szövetségi parlamenti választás után a vesztes felet kérték fel kormányalakításra.

A megegyezés valószínűsíthető, és ha minden jól megy, Románia akár hetek múlva a schengeni övezet teljes jogú tagja lehet. A csatlakozás előtti várakozásokról Forman Balázzsal, a Neumann János Egyetem docensével, valamint határ menti települések polgármestereivel beszélgettünk.

„Tizennyolc éve járok Erdélybe tanítani, öt évet Csíkszeredába, néhányszor Kolozsvárra, 13 évig Szatmárnémetibe – enged bepillantást a kutató a személyes motivációjába. – Az összes magyar-román határátkelőhelyet végigjártam busszal, vonattal, kocsival, de a horrorvárakozásokat szerencsére megúsztam. Apai nagyszüleim révén is érdekel a téma, mivel ők a román határ menti Eleken éltek, így a határközeliség, a határon átjárás az életem része.”

Az aradi és nagyvárosi agglomeráció kiterjesztése

Két magyar léptékkel nagy romániai város fekszik a magyar-román határ közvetlen közelében, a 183 ezres Nagyvárad és a 145 ezres Arad. Felmerül a kérdés, hogy megindulhat-e hasonló folyamat ezeknek a városoknak az esetében, mint azt Pozsonynál láttuk: Szlovákia és Magyarország 2007-es schengeni csatlakozása után például a magyarországi Rajka Pozsony alvóvárosa lett.

„Már eddig is jöttek romániai házvásárlók, de nemcsak hozzánk, hanem Körösszakállra, Biharugrára is – mondta Győri Zoltán, a Nagyváradhoz közeli Körösnagyharsány polgármestere. – Egyelőre főleg idősebbek, mert jóval olcsóbbak idehaza az ingatlanárak, mint a határ túloldalán. A faluban hely még van bőven, sok az elhagyatott ház. Valamikor háromszáz telken laktak, most 150 telken, és a falunak valamivel több mint 400 lakója van.” Ugyanez a helyzet a békési Dombegyházon is, ahol Dinnyés Ildikó polgármester szerint sok romániai lakos vásárolt már ingatlant, ahogy a 8-10 kilométeres körzetbe tartozó településeken is.

Körösnagyharsány, végállomás egy 1996-os fotón
photo_camera Körösnagyharsány, végállomás egy 1996-os fotón Forrás: Wikipedia

A trianoni döntés után kettévágott Nagylak romániai fele olyan, mint nekünk Hegyeshalom, vagyis az ország legfőbb kapuja Nyugatra. A romániainál jóval kisebb magyarországi Nagylakon már eddig is sokan vettek házat Romániából, de Bárdos-Kolozsvári Rozália polgármester szerint a többségük nem költözött be, így azok eléggé elhanyagoltak. Simán lehet, hogy a schengeni csatlakozásra vártak, mivel először 2011-re lett megígérve Romániában a tagság.

Forman Balázsnak is az a tapasztalata, hogy a schengeni határ bevezetéséhez kötődő változások már évekkel ezelőtt megindultak. Mindenki várt, már a két ország határrendészete sem akart újabb sok milliós létesítményeket felhúzni.

Várhatóan lesz egy útépítési boom, ahogy Szlovákia és Magyarország esetében is láttuk az Ipolyon vagy az osztrák-magyar határon. Ezt a folyamatot felgyorsítja majd az aradi, de főleg a nagyváradi agglomeráció Magyarország felé történő terjeszkedése. „Hatalmas az ingatlanár-szakadék, a határ magyarországi oldalán jóval olcsóbbak a házak, mint a román oldalon – mondta a kutató. – Jót fog tenni ezeknek a magyarországi falvaknak, kisvárosoknak a schengeni csatlakozás. Vannak olyan települések, ahol a rendszerváltás óta nem épült új ház, sokkal többen vándoroltak el, mint amennyien esetleg beköltöztek. De nem csak Arad és Nagyvárad, hanem északon Szatmárnémeti közelében is megindulhat ez a folyamat, aminek Csenger, Csengersima vagy Fehérgyarmat is a haszonélvezője lehet.”

A munkaerő áramlása Romániába

A határ magyarországi oldaláról már most is járnak át dolgozni Romániába. Különösen Békésben kevés a munkahely, így nagy valószínűséggel Aradra, esetleg Temesvárra sokan járnak majd át dolgozni. De hiába van annyi debreceni nagyberuházás, a közeli Nagyváradon is várják a magyarországi munkavállalókat. A körösnagyharsányi polgármester szerint még hirdetik is ezeket a munkahelyeket a magyar oldalon, és vannak, akik már ott dolgoznak. Ha megszűnik a határ, akkor fele annyi idő, alig 30 perc alatt lehet innen Nagyváradra érni kocsival. „Nagy dolog lenne ez a fiatalok megtartása miatt” – mondta Győri Zoltán polgármester. Nagylakon nagy változást nem várnak a munkaerőpiac Arad felé való kinyílása után sem, és alighanem egy sor kelet-magyarországi falura igaz ez. „Elöregedő falu ez” – mondta Bárdos-Kolozsvári Rozália polgármester.

Nagyvárad
photo_camera Nagyvárad Forrás: Wikipedia

Forman Balázs egy másik szempontot említ. A vasúti forgalom viszonylag megbízhatóan működik a két ország között, vonattal jól átjárható a határ, az egykori kishatárforgalmú buszjáratok viszont megszűntek a rendszerváltás után. A Volánnak nem érte meg, a román buszközlekdést pedig liberalizálták, egész megyék maradtak busz nélkül. Aradra, Kolosvárra, Nagyváradra vagy Temesvárra el lehet jutni Budapestről Volánnal vagy Flixbusszal, de a kisebb, határ menti településeket nem köti össze menetrendszerű járat, ami, ha nincs autó, megnehezíti a romániai munkavállalást. Előfordulhat persze az is, hogy a megnövekedett munkaerőkereslet miatt megéri buszt indítani, netán a munkaadó indít munkásjáratot.

„Külföldön mindig óriási kihívás dolgozni, kell nyelvismeret, tisztában kell lenni valamilyen szinten a társadalombiztosítási és adószabályokkal – mondta a kutató. – A magyarországi munkaközvetítők, vállalkozások eddig arra voltak ráállva, hogy a magyar munkaerő inkább Nyugat felé akar ingázni. Azt még nem lehet tudni, hogy a határ menti, inkább képzetlen, alulképzett munkavállalókat hogyan lehet nagyváradi, aradi, temesvári iparvállalatokhoz közvetíteni. Biztos lesznek nehézségek, de a piac előbb-utóbb majd ezt is megoldja.”

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!

Partnerek

Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.

bellingcat logo sme logo wyborcza logo pressone logo

A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).

A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/

A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.