A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV-val fizettette ki Lázár János minisztériuma Horthy Miklós kormányzó vasúti kocsijának restaurálását – tudta meg a HVG.
A felújítás 200 millióba kerülhetett, amit a MÁV személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből finanszíroztak.
Horthy szerelvényéből két kocsi maradt meg. Az autószállítót már 2002-ben felújította a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a kenderesi vasútállomáson ki is állították. Akkor beszédet mondott Lázár János, kivételes államfőnek, igaz magyar hazafinak és hős katonának nevezve Horthyt, a magyar történelem egyik vitatott alakját.
Most a konyha-étkezőkocsit építették újjá szinte a semmiből. A kocsi belsejét mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították.
A lap megkeresésére a MÁV annyit írt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Lázár minisztériuma is az értékvédelemre hivatkozott válaszában. A lap szerint Lázár azt tervezte, hogy a frissen felújított kocsin megutaztatja az informális csúcson részt vevő közlekedési minisztereket, de ez végül meghiúsult. A tárca erre sem adott magyarázatot, így csak valószínűsíteni lehet, hogy Horthy szerepének megítélése miatt nem ment át az ötlet.