„Nem tudjuk megérteni, hogy a gyerekeknek lehetnek olyan érzelmi problémái, ami miatt nem állnak készen a tanulásra”

podcast
január 12., 11:59

Az oktatási rendszerünk egyáltalán nincs felkészülve a mentális problémákra címmel írtam egy tldr-t, amiben adatok és szakemberek segítségével próbáltuk meg feltérképezni, hogy milyen mentális állapotban vannak a magyar kamaszok. Ebből az derült ki, hogy a gyerekek és kamaszok rossz mentális állapotát mutató számok folyamatosan növekednek, egyre több gyereket érint az önsértés vagy az öngyilkosság gondolata. Az iskolapszichológusi hálózat folyamatos hiánnyal küzd, ekkora gyerekmennyiség mellett pedig nincs idő másra, csak tűzoltásra.

Az oktatási rendszerben dolgozó pszichológusok azért küzdenek, hogy a víz felszíne felett tartsák ezeket a gyerekeket, de egy szociális munkás azt mesélte a 444-nek, hogy tavasszal egy szuicid hajlamú gyerekkel csak 2025. októberére kaptak időpontot gyermekpszichiátriára.

A cikk végén arról írtam, hogy a helyzetre többféle megoldás létezhet, ezek közül az egyik a Carpe diem Alapítvány Arany Iránytű nevű programja. A program évekig nagy sikerrel futott egy dunaújvárosi középiskolában, ahol a 9. osztályosokat mintegy kiemelve az oktatásból tantárgyak helyett önismeretre, empátiára, felelősségtudatra, önállóságra és motivációra "oktatták" egy tanéven keresztül. A program célja, hogy feltárja a kamaszok elakadásait, megküzdési stratégiákat tanítsanak nekik, növeljék az önbizalmukat, hogy az év végére ismét motiváltá váljanak a tanulásban, és megakadályozza az iskolaelhagyást.

Ebben a podcastban a program kitalálóival, Glashütter Melindával és Bognár Romannal beszélgetek.

  • 1:45 Milyen probléma hívta életre az Arany Iránytű programot?
  • 3:12 A program kezdeti évei egy dunaújvárosi iskolában
  • 6:00 Tanórák helyett a motiváció keresése
  • 8:54 Tanárok helyett mentorok foglalkoznak a gyerekekkel
  • 12:59 Ha érzelmi problémái vannak egy gyereknek, nem tud tanulni
  • 14:00 Hogy néz ki egy nap a program?
  • 20:00 Projektfeladatok, amikkel egész évben foglalkoznak
  • 27:00 Traumák, korábbi elakadások, amikkel érkeznek a gyerekek
  • 32:40 A legfontosabb cél, hogy támogató közösséggé váljanak
  • 39:30 Nulla százalékra csökkent az iskolaelhagyók aránya
  • 46:00 A szülők kétségbeesetten keresik a megoldást