„Átlagosan 3-4 ember utazik egy vonaton, az 5 már jónak számít" - a vasútvonal, amit az újranyitás után most ismét bezárnak
- Augusztus 1-jén 10 mellékvonalon állítja le a személyszállítást a MÁV
- A Mezőhegyes-Újszeged vonalról Haász János és Németh Dániel kollégáink készítettek riportot
- Mi az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti, vasutasok között csak kishidasinak nevezett 98b jelű vonalat néztük meg
Feltűnik a Bz-motorvonat a távolban, majd az állomás előtt megáll. Kalauz kiugrik, kézzel átállítja a váltót, visszaszáll. A vonat lépésben begördül Abaújszántó vasútállomásra.
Négyen nézzük végig a jelenetet a távolból, és bár elsőre alig hisszük, a kalauz megerősíti: az egyszerűsített forgalmi szolgálat gyakorlatát láttuk. Tállya és Hidasnémeti között ugyanis a váltók állítása, a jelzők kezelése, valamint a sorompók nyitása és zárása a vezető jegyvizsgálók feladata.
„Három ember munkáját visszük egyedül”. Ezt már két cigi között mondja a kalauz, miközben a budapesti InterCity 20 perces késését görgető szerencsi személyvonatot várjuk.
Pár nap múlva azonban már nem lesz szükség hasonló várakozásokra, a 98-as vonal északi részén ugyanis augusztus 1-jén leáll a személyforgalom. Az Abaújszántó-Hidasnémeti közötti szakaszt 2009-ben már bezárta egyszer a Bajnai-kormány gazdasági okokra hivatkozva. A személyszállítást azonban egy évvel később visszaállította az Orbán-kormány.
„Bezárták, újranyitották. Volt ezen a szárnyvonalon már minden. Átlagosan 3-4 ember utazik egy vonaton, az 5 már jónak számít. Egyedül pénteken és vasárnap van tele a kollégisták miatt” - válaszolja a kalauz, amikor a kihasználtságról kérdezem.
„Több kilométerre vannak a megállók a falvaktól, a legtöbb helyen még esőbeálló sincs. Ezzel szemben a busz ott áll meg a házak előtt. Nagyanyám még kisétált a terménnyel a vonathoz, mert nem volt más választása. Ma már mindenkinek ott az autó vagy a busz. Még én is azt mondom, hogy a bezárás védhető döntés” - teszi hozzá, miközben rögtönzött idegenvezetés keretében az abaújszántói állomás bunkerének bejáratát mutatja éppen.
Közben befut a szerencsi személy, így indulhat a mi vonatunk is. A kalauztól elköszönünk, ő Szerencsre megy, mi Hidasnémeti irányába.
A Bz majdnem tele van, hála egy népes budakeszi diákcsoportnak, akik kéktúrázni jöttek. A vasútvonal Boldogkőváraljánál metszi a Kéket, még pecsét is van a lepusztult megállóhelyen. Túrázóknak tökéletes a vonat, a helyieknek már kevésbé. A falu ugyanis legalább fél óra gyalogtávra van a vasúttól.
Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!