Meghalt a Google, éljen a Google!

Larry Page egy blogposztban jelentette be, hogy teljesen átalakítják a gigacég – sőt, terracég – vezetési struktúráját: a társalapító Sergey Brinnel együtt hátrébb lép a napi munkától, és mostantól a Google-t és mindegyik társszervezetét magába tömörítő Alphabet nevű holdingot fogják irányítani. (A Google új CEO-ja egyébként az Android, Chrome és a Google Apps felelőse, az indiai származású Sundar Pichai lett, aki 2004-ben csatlakozott a Google-höz, hogy a kliensszoftvereket, például a Google Drive-ot fejlessze, és olyan sikeres volt, hogy tavaly felmerült, mint a Microsoft következő vezérigazgatója.)

Az Alphabet logója

Az Alphabet (magyarul: ábécé) neve onnan jött, hogy a Google-nek (azaz most már az Alphabetnek) az ábécé minden betűjére van legalább egy cége, projektje vagy terméke:

  1. Android / AdSense / Analytics / Ara / AdMob / Alerts
  2. Blogger / Boston Dynamics / Books
  3. Calico / Cardboard / Capital / Contact lenses
  4. Drive / DeepMind / Design / DoubleClick
  5. Earth / Express
  6. Fiber / Fi / Flights / FeedBurner / Firebase / Finance
  7. Google / Gmail / Glass / Groups
  8. Hangouts
  9. Images / Ingress / Inbox / Invite Media
  10. Jump
  11. Keep
  12. Local / Loon
  13. Maps / My Business / Makani
  14. Nexus / News / Now / Nest
  15. Offers
  16. Plus / Play / Photos / Picasa / Pixate / Patents
  17. [Nexus] Q
  18. Refine / reCaptcha
  19. Search / Self-driving car / Shopping / SageTV / Stackdriver / Skybox / Skia / Scholar
  20. Translate / Tango
  21. URL shortener
  22. Voice / Ventures / VirusTotal / Video
  23. Wear / Wallet / Web Toolkit / Wing
  24. Google X labs
  25. YouTube
  26. Project Zero / Zagat

Hirtelen váltás

Az Alphabet Inc. váratlanul jött, és mintha a sietséget jelezné, hogy a domainje az egyelőre letisztult abc.xyz, mivel az alphabet.com egy másik nagy ipari konglomerátum, a BMW tulajdona, ami nem is akar lemondani róla, mert az Alphabet nevű flottaszolgáltató cégük „fontos része az üzletüknek”, de az új holding a Twittert is bukta, mert az @alphabet felhasználónév egy Chris Andikanich nevű férfié, akire hirtelen sokan felfigyeltek. Larry Page erre gyorsan elmagyarázta, hogy ezzel nincs is gond, mert a tervek szerint az Alphabet csak egy holdingvállalat lesz, vagyis a saját neve alatt nem mutat be termékeket, így nem is lesz közhasználatú brand, mint a Google.

A nagy sietség miatt felmerült, hogy a Google az átalakulással az Európai Bizottság által indított trösztellenes vizsgálatot akarja kijátszani, ami főleg azért indult, mert a techcég keresője előnyben részesíti a Google vásárlási oldalának találatait, és a vetélytársakat hátrébb sorolja. És mivel az EU-ban a netes keresések 90 százalékát a Google bonyolítja le, ezért fontos, hogy a Google algoritmusai mit és hogyan sorolnak előre vagy rejtenek el a felhasználók elől. De kiderült, hogy az Alphabetnek nem lesz hatása a már folyó vizsgálatra, ezt a Google és az EB is megerősítette. A Google-nek még öt napja van elküldeni a válaszát a Bizottságnak.

Mire jó ez?

A Google több alszervezetének is jól jöhet a váltás. A hatalmas hirdetési bevédeleket produkáló Youtube-nak mondjuk nem feltétlenül jó ez, hiszen továbbra is a Google alatt marad, így Susan Wojcicki, a Youtube CEO-ja már nem egyenesen Larry Page-nek, hanem Pichainak jelenthet. De az új internettől az okosakármikon és drónfejlesztésen át az egészségügyi kutatásokig egy csomó kísérleti projekt jól járhat. Egy rakás moonshotnak (azaz kockázatos, talán lehetetlen célt kergető, ambiciózus vállalkozásnak) már nem kell magyaráznia, mi köze egy hirdetési bizniszhez, és szabadabban működhet. De továbbra is ugyanaz finanszírozza őket, viszont az Alphabettel könnyebb átlátni, mennyi pénzt szórnak el ezekre (hiába).

A Google dublini központja (Fotó: Google Earth)

Az is jó kérdés, hogy az Alphabettel könnyebben tudnak-e adóoptimalizálni, de a szakértők szerint ez nem hoz lényegi változást, a tulajdonosok nem fognak könnyebben hozzáférni a világ egyik legmagasabb társasági adójával büszkélkedő Egyesült Államokon kívül kezelt pénzeikhez.

A Washington Post viszont arról írt, hogy a Google helyesen felismerte a fejlődés irányát. Miközben a Microsoft a politikai bizottságával meg az 5 éves terveivel olyan lett, mint a Szovjetunió, addig az Apple, a Starbucks és a Google felismerte a helyes irányt: fel kell darabolni a cégóriást, hogy az alvállalatok legyenek egymás versenytársai, mielőtt a rendkívül gyorsan változó techpiacon kívülről jön valami ellenség, ahogy azt a videokölcsönzők és a Netflix, vagy a taxistársaságok és az Uber esete mutatta.

Mint írják, a független divíziók így létrehozhatnak olyan virtuálisvalóság-alapú operációs rendszereket, amik az Androidot elavulttá tehetik; robotpilótás autókat és szórakoztató rendszereket, amik megváltoztathatják a napi utazást; az emberi szervezetben folyamatosan betegségeket kereső otthoni számítógépes rendszereket; okoskontaktlencséket. Bár egyelőre nem látni a cég átszervezésének gyakorlati újításait, elvileg azzal, hogy a divíziók politikáját nem kell összehangolni, és elég az Alphabetnek felelni, nagy könnyítés lesz a cégeknek.

A San Francisco Chronicle szerint viszont a változás azt jelzi, hogy a Google a befektetőknek akarja jelezni, hogy a rövid távon is kézzelfogható profitot termelő részlegeket (Android) látványosan külön akarja választani az évtizedek alatt megtérülő, bizonytalan kimenetelű vállalkozásoktól, mint amilyen például az öregedés visszafordításáért küzdő Calico. Ez pedig akár azt is jelentheti, hogy Larry Page-ék az üzleti érdekekért feláldozták a Google legnagyobb erényét, a bátorságot.

(via Wall Street Journal, Quartz, Wall Street Journal, Washington Post, San Francisco Chronicle, Forbes)