Egy évet csúszik a 3-as metró felújítása

Tbg
közlekedés
2016 június 08., 09:00
comments 70

Úgy tűnik, több hónapos huzavona, a 3-as metró felújításának legalább egy éves csúszásával sikerült pontot tenni a Nagy Budapesti Buszmizéria végére.

  • Budapest nem vehet olcsón 150 db lengyel Solarist,
  • de nem szerel össze magyar legóbuszt sem,
  • hanem szolgáltatást vásárol.

Emiatt viszont tovább csúszik a metró felújítása, ugyanis új közbeszerzési eljárást kell kiírni a szolgáltatás megvásárlására.

A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor ragaszkodott hozzá, hogy a kormány által kierőszakolt megoldás többletköltségeit ne Budapestnek kelljen finanszíroznia, a lengyel Solarisokat ugyanis kifejezetten olcsó áron vehette volna meg a BKV.

Kérdés persze, hogyan lehet költségszinten összehasonlíani egy legalább tíz évre szóló buszvásárlásást egy három évre szóló szolgáltatás megvásárlásával.

Így viszont a BKV nem jut jelentős mennyiségű új buszhoz, és így egyre kisebb szerepe lesz a budapesti tömegközlekedésben. (Ma már a buszok majdnem harmadát külső vállalkozások üzemeltetik, a Főváros a BKK-n keresztül rendeli meg a szolgáltatást.)

Mindenről szerdán döntött a Fővárosi Közgyűlés.

A kormányzat azzal indokolta a budapesti buszbeszerzés megakasztását, hogy pár hete váratlanul beindította a Nemzeti Buszgyártási Stratégiát.

Ehhez képest nem valószínű, hogy túl sok magyar csuklós busz özönlené el hamarosan Budapest utcáit, nagy kapacitással és termékskálával rendelkező magyar buszgyártás ugyanis egyelőre nem nagyon van. Ha mégis, akkor azt nem veszik meg a magyar buszos cégek.

Kocsis Máté józsefvárosi polgármester, a Fidesz budapesti elnöke – aki egyébként igyekezett meggyőzni a közgyűlést, hogy néhány év múlva komolyan vehető hazairól beszélhetünk – szerint is:

„Ma magyar buszról beszélni még nem lehet. Vannak alkatrészek.”

Ezért aztán az sem biztos, hogy a metrópótlásra vásárolt szolgáltatás során egyáltalán labdába rúgnak-e magyar buszok, sőt elég biztosan kijelenthető, hogy nem.

Trippon Norbert (MSZP) rá is kérdezett, hogy mi a garancia erre. Tarlós főpolgármester elismerte, hogy semmi, hiszen annak kikötését, hogy magyar buszok által biztosított szolgáltatást vegyenek, versenyjogi korlátozás nélkül nem lehetne megtenni.

Mint arról korábban írtunk, a budapesti buszmizéria valójában inkább három lobbi közötti huzavonáról szólhat.

  • A fővárosi tulajdonú BKV szeretne minél több új buszt vásárolni, mert elrohadt a buszflottája, a cég viszont nagy, és meg kell élnie valamiből.
  • A budapesti buszüzemeltetés viszont jó üzlet, ezért mások a külsős szolgáltatókat hoznák előnybe, hiszen ők olcsóbban szolgáltatnak, indokolnak.
  • A magyar buszgyártók (Mészáros Csaba és az Evopró-MABI, illetve a Credókat is gyártó Kravtex) szeretnének nagyobb darabszámú megrendelést kapni a hazai szolgáltatóktól. (Volánbusz, BKV, vidéki városok, volánok stb.)

A végeredmény pedig igencsak kuszára sikerült: a nemzeti buszgyártás ürügyén Budapest nem vesz a BKV-nak se lengyel, se magyar buszokat, hanem valószínűleg majd valamelyik külsős magyar szolgáltatótól (VT-Arriva, Volánbusz) vesz buszos szolgáltatást. Arra pedig semmiféle garancia nincs, hogy a szolgáltatók magyar buszokkal jönnének, hiszen magyar busz egyelőre nem nagyon van.

Mindez - hiszen a szolgáltatás megrendelésére tendert kell még kiírni - legalább egy évvel eltolta a 3-as metró felújítását, mondta az előterjesztés megszavazása előtt a főpolgármester, aki korábban azt állította, 2018 végére meglesz a felújítás, de csúszásokkal együtt is legfeljebb a következő év közepére.

UPDATE: Az előterjesztésben található azonban egy kitétel, miszerint, ha a kormány nyár közepéig (június 20. vagy július 5.) nem garantálja a szolgáltatásvásárláshoz a Tarlós álal szükségesnek vélt többetköltséget, a főváros mégiscsak megveszi a lengyel Solarisokat a BKV-nak.

Mivel az állam kizárólag buszvásárláshoz nem ad hitelgaranciát Budapestnek, ezért az előterjesztés azt is tartalmazza, honnan lesz erre pénze a BKV-nak: a BKK közlekedésszervezői büdzséjéből teremtenék elő a szükséges pénzt a 110 darab csuklós buszra, kb. 9,3 milliárd forintot.

A címlapképen egy Moduló elektromos midibusz látható az Evopro-MABI-tól. Fotó: Botos Tamás.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.