Orbán úgy szerzi meg a Népszabadság kiadóját, hogy mással végezteti el a piszkos munkát

  • Régóta lehetett hallani, hogy a Népszabadság kiadója, a Mediaworks kormányközeli érdekeltségbe kerülhet. Egy hete vettek több megyei lapot, ami fontos a Fidesznek.
  • A jelek szerint a Fidesz a Mediaworks tulajdonosaival úgy állapodott meg, előbb bezárják Népszabadságot, mielőtt a kiadóvállalat átkerül a Fideszhez.
  • Ennek egészen látványos jele, hogy péntek este az újságírók még a vasárnapi irodaavatóra készültek. Szombat reggel futártól jött levélből értesültek a lapkiadás függesztettéséről.
  • A lapot bezárató osztrák Heinrich Pecina Spéder Zoltán üzlettársa. Pecina személyesen járhatott Orbánnál az ügyben.

Hónapok óta beszédtéma volt a Népszabadság szerkesztőségében, hogy a kiadócéget eladják, és új tulajdonosa lesz a lapnak. Elég sokat elárul a helyzetről, hogy a népszabadságos újságírók jelentős része a Fidesz környékéről szerezte ezeket az információkat, mert a menedzsment még két hónapja is megnyugtató üléseket tartott a munkatársaknak.

A piacon is réges régen tényként kezelték, hogy hamarosan kormányközelbe kerülhet a Népszabadság kiadója. Mi is írtunk erről. Két céget látszottak kijelölni odafent: mindkettő - a Duna Aszfalt, és még inkább a végül befutónak látszó Opimus Press vadonatúj "médiavállalat" - Orbán Viktor közvetlen környezetéhez, Mészáros Lőrinchez kötődik.

Végezzék el a piszkos munkát

A Mediaworks az egyik legnagyobb médiacég Magyarországon. Övék a Népszabadság mellett a Nemzeti Sport, a Világgazdaság, tematikus hetilapok, és épp néhány napja véglegesítették a Pannon Lapok Társaságának (PLT) felvásárlását, ami egy megyei lapokat tömörítő kiadóvállalat. Fontos még, hogy övék az ország legnagyobb kapacitású nyomdája is.

Orbán Viktor régóta vágyik arra, hogy körön belülre kerüljön a Nemzeti Sport, a magazinpiacon pedig régi vágya a habonyi médiabirodalomnak, hogy újabb fontos állásokat szerezzenek. Ezen a fronton - bulvártól, életmódon át a menedzserlapokig - erős a Mediaworks.

A Fidesz régóta nagyon akarta a Mediaworkst, de két feltétellel. Egy: nem akarta, hogy hozzá kerüljön a Népszabadság. A Népszabadság emblematikus baloldali lap - hónapokig tartó balhé, nemzetközi felhajtás, szerkesztőségi hadakozás következett volna, ha egy Fidesz-közeli oligarcha vonzáskörzetébe kerül.

Ezért úgy állapodtak meg a Mediaworks tulajdonosaival, hogy még az eladók bezáratják a Népszabadságot, mielőtt az egész kiadóvállalat átkerül a Fidesz médiabirodalmához.

Kettő: a Fidesz nagyon akarta a német FUNKE Médiacsoport kezében lévő Pannon Lapok Társaságát (PLT), és az ő nagy megyei lapjaikat - Zalai Hírlap, Vas Népe, Fejér Megyei Hírlap stb. -, hogy erősítsék vidéki állásaikat.

A németek viszont nem akartak tárgyalni kormányközeli médiacégekkel, így végül az lett a megoldás, hogy a Mediaworks vette meg a PLT-t. A üzletet rekordsebességggel okézta le a Gazdasági Versenyhivatal, és a megállapodást épp a népszavazás hetében véglegesítették. Valószínűleg az időzítés ebből a szempontból sem véletlen.

A tulajdonos

A Mediaworks jelenleg Heinrich Pecina osztrák befektető-kereskedő Vienna Capital Partners (VCP) nevű vállalatának kezében van. Ő 2014-ben jutott hozzá a fenti lapokhoz, a Gazdasági Versenyhivatal ugyanis csak akkor csak úgy engedélyezte két másik médiatársaság, a svájci Ringier és a német Axel Springer magyarországi fúzióját, ha egy nagyobb portfóliót kiszerveznek közös lapcsaládból.

Pecina nem szakmai, hanem üzleti befektető. Korábban több hasonló operációt lefolytatott Európában. 2004-ben a szerb Blic napilapot egy német kiadótól vette meg, és adta tovább szép haszonnal a Ringier-nek. 2001-ben a kazincbarcikai BorsodChemet vette át majd adta tovább kínai befektetőnek.

Fontos részlet, hogy Pecina az FHB-bank részvényein keresztül nagyon szoros üzleti kapcsolatban állt az Index kiadóját tulajdonló Spéder Zoltánnal, a kormányzati leszámológépezet legutóbbi áldozatával.

Spéder köztudottan befolyásos a Mediaworksben, Rónai Balázs vezérigazgató korábban hat évig neki dolgozott a médiacégénél.

Az elmúlt hetekben a Figyelő arról írt, Pecina személyesen járhatott Orbán Viktor irodájában, és megkezdődött az üzletember "leválasztása" Spéderről - egyben a tárgyalás a Mediaworks értékesítéséről is. A hetilap akkori feltételezése szerint erre utalhat, hogy "bár a Mediaworks fő hitelezője eddig az FHB Bank volt, de az - időközben szintén kormányközelbe sodort - MKB hajlandó lenne refinanszírozni ezt a hitelt."

Az biztos, hogy Pecinára a kormány részéről egyre növekvő nyomás nehezedett. Hogy mivel bírhatták rá arra, hogy kebelezze be a PLT-t, és csukja be a Népszabadságot, nyitott kérdés marad.

A PLT-üzlet mellett az is magyarázhatja, miért most került sor a bezáratásra, hogy túl van az ország a népszavazáson, és a balhé nem viszi el a fókuszt a voksolásról. De

gyorsíthatott a dolgon az is, hogy a Népszabadság erősebbnél erősebb sztorikat kapart elő az elmúlt hetekben, Matolcsy közéleti magánügyeitől Rogán helikopterezéséig.

Álságos érvek

Katona Viktor korábban pénzügyi igazgató volt a Borsodchemnél, évekkel azután hogy továbbadták, mostanáig ugyanez volt a posztja a Mediaworksnél. A Népszabadság bezáratásával őt nevezték ki a kiadó élére - a kiadóban eddig is mindenki mindig is Pecina embereként tekintett rá.

Az elmúlt hetekben Katona a cég új jogászával együtt leköltözött az újságírók szintjére a Futó utcai szerkesztőségben, amit több újságíró különösnek talált. Többek szerintőŐ irányította a folyamatot. Úgy tudjuk, eredetileg Rónai Balázs volt kinevezve a feladatra, de ő ezt nem vállalta, és lemondott.

Amit látunk, ahhoz fogható szégyenletes történet kevés volt a magyar médiatörténetben. A Népszabadság és a kiadó épp költözni készült a Futó utcából a lap régi-új, Bécsi úti épületébe, a kollégák között a vasárnapi irodaavató buli is meg volt hirdetve az új szerkesztőségbe - sörrel, ropival készült volna a hétfői lapszám.

A szerkesztők dolgai dobozban álltak, amikor péntek este 11-kor bezárták az irodát. A menedzsment ezt az emelkedett pillanatot használta ki, hogy minden jelzés nélkül bezárassa a Népszabadságot, és felfüggessze az újság honlapjának működését.

"Minden cuccunk össze van dobozolva, és valahol el vannak zárva, köztük személyes dolgok, kesztyúk, képek, laptopot. azt se tudjuk, hol vannak" - mondta egy újságíró, aki arra számít, hogy a nap folyamán a telefonjaikat is kikapcsolják.

A kiadó vezetői eközben nem elérhetőek, közleményükben pedig gazdasági racionalitással magyarázzák a lépést. Ez nyilvánvaló csúsztatás, a történet elkenése. A Mediaworks vállalatait nemrég egyetlen cégbe tömörítette, de a Népszabadság önálló költségei a korábbi cégstruktúrából sem voltak kiolvashatóak.

Tény, hogy a halmozódó veszteségekről sokat lehetett hallani, de az is, hogy a kiadócég összességében nyereséges vállalkozás, maga a Népszabadbság brand pedig komoly piaci érték.

A lapszám drasztikusan nem esett (két év alatt 3-4 ezer példánnyal fogy kevesebb), az online portál még néhány hónapja is fejlesztették, több nívós újságírót igazoltak.

Nem létezik olyan gazdaságilag racionális forgatókönyv, ami a Népszabadság azonnali bezáratását indokolta volna. Senkinek ne legyenek kétségei, a Népszabadság politikai manőver áldozata,

ilyen sebességgel, ilyen stílusban, a szerkesztőség becsapásával csak politikai okból zárnak be lapot.

;