A magyar közmédia úgy terjeszti az orosz háborús propagandát, mintha közvetlenül Moszkvából szerkesztenék

„Az utolsó dzsihadistákat is kiverték Aleppóból (...) a szíriai kormányerők több mint 900 terroristát likvidáltak.”

Ez egy csütörtöki cikk részlete a magyar közmédia híroldaláról, a hirado.hu-ról. Ami itt olvasható, az összes kormányellenes felkelő ledzsihádistázása/terroristázása, az nem egy elfogult újságíró szakmai hibája, vagy kiragadott, egyedi példa. A magyar _„_„közszolgálati”_”_ média egészen extrém módon zabálja fel, és terjeszti az orosz háborús propagandát, miközben a világ döbbenten figyeli a mészárlást.

Aleppó városa Szíria északi részén, a török határtól nem messze található. Sokáig az ország legnépesebb városa volt, 2012 óta folyamatos harcok folynak az ellenőrzéséért. A város keleti részét többnyire a felkelők, a nyugatit a kormányerők uralták, de a szír elnök, Bassar al-Aszad csapatai az orosz hadsereg segítségével az utóbbi napokban sikeres támadást indítottak.

Aleppó romjai. AFP PHOTO/George OURFALIAN

Ennek az utolsó nagy rohamnak rengeteg civil áldozata volt. Az ENSZ szerint az Aszadhoz hű fegyveresek a napokban 82 polgári személyt, köztük 11 nőt és 13 gyereket lőttek agyon otthonaikban, folyamatosak voltak az orosz légierő bombázásai, és a szíriai tüzérség támadásai, aminek szintén sok civil halálos áldozata volt. Ezekről az eseményekről a világsajtó többnyire egybehangzóan számolt be.

Aki viszont a hirado.hu-n akarta követni, hogy mi történik a városért vívott csatában, az egészen más képet kapott. Nem is csak arról volt szó, hogy a közmédiában a nyugati tudósítók és a nemzetközi szervezetek helyett hangsúlyosabban jelent meg a harcokban közvetlenül résztvevő, és emiatt teljesen egyértelműen elfogult, oroszok és a szír kormány álláspontja.

Bizonyos beszámolókban szinte semmilyen más forrást nem használtak fel.

Az elmúlt hónapokban több konferenciát, kerekasztalbeszélgetést is szerveztek Budapesten az orosz befolyás kelet-európai növekedéséről, és az orosz propaganda előretöréséről. Az egyik dolog, ami mindegyik eseményen elhangzott, hogy az oroszok nem meggyőzni akarják a nyugati közönséget a saját igazukról, csak összezavarni és elbizonytalanítani őket. Hogy ne bízzanak a saját sajtójukban és más demokratikus intézményeikben.

„A szóbeszéden kívül bizonyítékokkal senki sem tud szolgálni, és így nagyon nehéz eldönteni, hogy ki cselekedett önszántából, és ki döntött külső kényszer hatására (...) az ostromlott városban nehezen jutnak el a tudósítók, így dokumentumok és bizonyítékok nélkül elhamarkodott döntés lehet farkast kiáltani.”

Ez nem a konferenciákon elhangzottak összefoglalója. Az egyik Aleppóról szóló magyar közmédiás cikk végéről van az idézet, ott mutatják meg tűpontosan, hogy néz ki a gyakorlatban, amikor célt ér az orosz propaganda.

A magyar közmédiás orosz propaganda számokban

A héten, csütörtök kora estig a hirado.hu-n 21 szöveges anyagban foglalkoztak Aleppó városának ostromával. A leggyakrabban megjelölt fő forrás az MTI (16 cikk), a második az orosz kormány egyik angol nyelvű propagandaoldala, a Sputnik News (4 cikk) volt ebben a négy napos periódusban.

A címek egyike sem kritikus Oroszországgal, viszont van, ami az Egyesült Államokat hibáztatja, pedig az USA közvetlenül részt sem vesz a városért vívott harcokban. (Hétfőtől csütörök koraestig; időrendi sorrendben; zárójelben a hirado.hu-n a cikk fejlécében megjelölt forrás)

Az MTI-s forrásúnak megjelölt tudósításokban is jelentős az orosz túlsúly.

A 21 anyagban 24 alkalommal idéznek olyan szereplőt, amelyik az orosz vagy a szír kormány álláspontját képviseli, ehhez képest csak 10 olyan megszólalást találni, amelyik nyugati, eu-s politikustól, vagy a felkelőktől származik.

Sputnik News a Hirado.hu-n

Amerikai kormányzati tisztviselők álláspontjának a 21 közül egyetlen anyagban jutott hely, európai politikust vagy szír felkelőt hat cikkben idéznek, közben orosz vagy szír kormánypárti megszólaló 15 anyagban van.

Előfordul olyan is, hogy egyetlen cikken belül öt különböző szereplőtől hangzik el orosz vagy szír kormánypárti vélemény.

Az ENSZ, a Vöröskereszt/ Félhold, illetve más segélyszervezetek illetve török kormányzati álláspont a 21-ból 13 cikkben jelenik meg valahogy. A 21 anyag közül összesen 5 darab hivatkozik akár csak részben nyugati hírügynökségekre (4 Reuters, 1 AFP), de ezek is jellemzően nyilatkozatok idézetei.

A cikkek jelentős része a megszólalók számától és elkötelezettségétől függetlenül is inkább az orosz irányba elfogult. Ilyen mondatokkal, mint

Az aleppói offenzíva kezdete óta legalább 413 civil vesztette életét a város felkelők kezén lévő részén, míg a kormányerők által ellenőrzött területeken 139 civil halálát okozták a lázadók rakétái.

Tehát azt nem lehet tudni, hogy mi okozta a felkelők részén lakó civilek halálát, de a kormánypárti városrészekben lakókét fixen a lázadók rakétái.

Két írás ebből a mezőnyből is kiemelkedik.

Az utolsó dzsihadistákat is kiverték Aleppóból

című anyagból származnak a legelején idézett részletek.

Ebben mások mellett idézik

  • Viktor Poznyihir orosz altábornagyot,
  • Valerij Geraszimov orosz vezérkari főnököt,
  • Szergej Rjabkovot, az orosz védelmi tárca helyettes-vezetőjét,
  • szíriai tisztviselőket,
  • és Bassár el-Aszad, szíriai elnököt is.

Az írásban nem csak szemrebbenés nélkül dzsihádistázzák és terroristázzák le a szír kormány ellen harcoló felkelőket, de úgy teszik felelőssé az Egyesült Államokat a tűzszüneti tárgyalások kudarcáért, hogy erről csak egy orosz tisztviselőt idéznek. Washington minden alakalommal visszakozik, amikor előrehaladást érnének el - írják, miközben az amerikai álláspont, vagy az USA helyzetértékelése egyáltalán nem derül ki az anyagból.

Ennél is keményebb a

Brutális erőszakról mesélnek Aleppó lakói

című cikk. Ez egy az egyben a Sputnik „With Fighting Over, Aleppo Residents Tell Sputnik of Terrorists' Barbarism” című anyagára épül.

Olyan mondatokkal vannak benne, mint hogy

„Azok a lakók, akik a borzalmakról mesélnek neki, nem szíriai vagy orosz támadásokról számolnak be, hanem a lázadók brutalitásáról”,

és gyakorlatilag örömünnepként festik le az orosz-szír offenzívát, ami végre felszabadított a várost a lázadók rémuralma alól.

„Miután ezek az emberek átjöttek a nyugati [az oroszok és a szír kormány által ellenőrzött] területekre, megkapták az esélyt arra, hogy valahogy helyrehozzák kisiklott életüket."

Boldog, ünneplős videóbetét is van.

Orosz videón az aleppói örömünnep.

Arról nem esik szó a cikkben, hogy az oroszok és a szír kormányerők által megmentett aleppóiak egy része vajon miért menekül a „felszabadított városból”.

UPDATE 13:55

A cikk megjelenése után levelet írt nekünk az MTVA sajtófőnöke. Ebben többek között az szerepel, hogy az MTVA "nem kíván az ön által csak orosz propagandaterjesztésnek bélyegzett folyamat részesévé válni", de nem is válnak, mert híreikről szóló elemzésünkben szerintük tévedtünk.

Az elismerték, hogy a héten vizsgált négy napban egyszer pont előfordult, hogy egy kollégájuk nem keresett más forrást az orosz állami Sputnik News anyaga mellé, de ez egyszeri emberi mulasztás volt.

Egyébként ők is kifejezetten óvatosan és kritikusan kezelik az orosz forrásokat, mert tisztában vannak vele, hogy az oroszok harcoló felek.

;