Seszták: Felesleges és túlzás a Duna Arénát beszámítani a vizes vébé költségeibe

POLITIKA
2017 november 07., 13:52

A minisztereknek rendszeresen be kell számolniuk az éves munkájukról a parlamenti bizottságokban, kedd délelőtt Seszták Miklós fejlesztési miniszter például a gazdasági bizottság rendelkezésére állt. 

Összesen két ellenzéki képviselő  - Szakács László (MSZP) és Volner János (Jobbik) - volt rá kíváncsi, ők óvatosan piszkálódtak, néha pedig együttérzően szurkoltak a kormányzati sikerekért. A kormánypártiak örültek az eddigi eredményeknek és további sikereket reméltek, főleg a saját választókörzeteik útfelújításait illetően.

A legérdekesebb választ Seszták Miklós akkor adta, amikor Szakács az úszó vébé teljesen elszállt költségeit hozta szóba, tekintve hogy a miniszter volt a sportrendezvény kormánybiztosa is. Szakácsot az érdekelte, hogyan lett az eredetileg 24,5 milliárd forint költségűre tervezett vébé 170 milliárdnál is drágább.

Seszták Miklós fejlesztési miniszter.
photo_camera Seszták Miklós fejlesztési miniszter.

Seszták szerint nem lett drágább a vébé szervezése az ígértnél, csak 2 milliárddal. Ez úgy jött ki neki, hogy amikor 2012-ben elnyerte Magyarország a szervezést, akkor a nemzetközi úszószövetséggel kötött szerződés szerint 44 milliárdos kiadásról volt szó, és ez ment fel előre nem látható követelmények miatt 46-ra, és a később emlegetett 24,5 milliárd csak a szűkebb értelembe vett feladatokról szólt, aki megnézte az eredeti szerződést, az láthatta, hogy igazából 44. És a maradék különbség (kb. 125 milliárd forint) az mind olyan fejlesztésre ment, amit így is - úgy is megcsinált volna az ország, mert kellett.

„Az aréna, mélygarázs, utak költségeit a vébé költségeibe beszámítani teljesen felesleges, túlzás” - mondta, 

és egy példatörténetet is előadott. Miszerint ha egy család nyaralás előtt átnézeti a kocsiját, és kiderül, hogy "lyukas az olajteknő", akkor annak cseréje nem számít bele a nyaralás árába.

Én csak a tulajdonosi jogokat gyakorolom

Szintén Szakács kérdezte meg, hogy ki döntött arról, hogy a Seszták felügyelete alá tartozó MVM tavaly félmilliárd forinttal támogatta a kormányzati propaganda népszerűsítésével foglalkozó CÖF-öt. Seszták erre azt mondta, hogy ilyen szinten ő nem szól bele a cég ügyeibe, hiszen csak a tulajdonosi jogokat gyakorolja, és ha megfelelő lesz az elszámolás, akkor neki ezzel nem is lesz dolga. Az elszámolás értékelése pedig éppen folyamatban van, és az MVM így is 130 milliárdot hozott a költségvetésnek, ebbe belefér a társadalmi szerepvállalás, a felelősség jegyében.

Megvenné az állam a Duneferrt, ha adnák

A bizottsági ülésen Volner János kérdésére elmondta, hogy a kormány megvenné a Dunaferr egy részét, vagy akár az egészet is, de nem eladó, és az ukrán – orosz tulajdonosok esetében még az sem teljesen világos, hogy mikor kivel lehet tárgyalni erről.

Van elég gáz télire

Szintén Volnernek magyarázta el, hogy az Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítése ellen nem tud mit tenni Magyarország. (A tervezett gázvezeték a tenger alatt vinne az eddiginél is több gázt Oroszországból közvetlenül Németországba. A terv ellen korábban Lengyelország és Magyarország is tiltakozott, az EU-n kívülről pedig Ukrajna és az USA is nagyon ellenzi.) Seszták szerint a legjobb, amit a magyar kormány tehet, hogy elfogadja a vezeték megépítését, és jelzi, hogy mivel nem áll be a kellemetlenkedők közé, ezért lehetőségeket vár el a beruházástól. Vagyis azt, hogy a vezeték gázából jusson Magyarországra is.

Azt is elmondta, hogy a hazai tárolókban a télre készülve már most 4,3 milliárd köbméter gáz van, ami több, mint a lakosság éves fogyasztása, és már annyi vezeték jön be az országba, hogy a napi összkapacitásuk több, mint az ország teljes napi fogyasztása csúcsidőben. Tavaly novemberben majdnem negyedével kevesebb tartalék volt a tárolókban. 

Ugyanakkor korábban megjelent a sajtóban, hogy a Gazprom bértárolásra vette igénybe a magyar állam tárolóit, és az most nem derült ki, hogy a 4,3 milliárd köbméterben ez is benne van-e, illetve az oroszok gázához hozzáférhetnek-e a magyar fogyasztók.

Szakács rákérdezett, hogy miért nem csökkenti a gáz- és az áram árát a kormány, ha egyszer jelentős nyereséggel adják most a lakosságnak. Seszták azt mondta, hogy idén már biztosan nem lesz rezsicsökkentés, de jövőre elővehetik még a kérdést.

Ez nem Japán

Volner szerint rengeteget késnek a vonatok, és megkérdezte, hogy a MÁV vezetője hogyan lehet még mindig a helyén, hiszen például Japánban ennél kevesebbért le szoktak mondani. Seszták erre elmesélte, hogy nemrég volt Japánban, és még vonatozott is, 2 óra alatt tett meg 580 kilométert, "de hát ott más alapokról indultak, más ott a műszaki háttér". A személyi felelősség viszont "szakmapolitikai kérdés", amibe nem kívánt belebonyolódni, de biztosította a jobbikos képviselőt, hogy amennyire lehetősége van, annyira biztatja a MÁV-ot, hogy vegye figyelembe, milyen nagy erény a pontosság.

Szintén a jobbikos képviselő kérdésére mondta el, hogy még nem döntötte el a kormány, hogy az elektromos autók áramát üzemanyaggá nyilvánítják-e (és akkor külön villanyóra kell hozzá és adó lesz rajta), vagy pedig nem, és akkor továbbra is a lakossági áram árán lehet tölteni őket. 

Hogy miért rohadnak le a budapesti elektromos buszok rendszeresen, az viszont már nem az ő illetékessége.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.