A legnagyobb nyugati lapokat is elképeszti az Orbán-rendszer választása

Magyarország vasárnap megrendezi a Fidesz által a saját igényeinek megfelelően alkotott választási rendszer szerinti második országgyűlési választását. Most, hogy Orbán Viktor Európa egyik erős embere lett (már ha nem számítjuk, hogy az európai vezetők mellőzik), a nyugati világ is elkezdte figyelemmel kísérni a magyarországi politikai folyamatokat, beleértve a minden eddiginél valószerűtlenebb kampányt.

De nincs sok okunk örülni ennek, legalábbis a legnagyobb angol és amerikai lapok cikkeit elnézve. Néha már olyan, mintha nem Orbán, hanem Borat országáról írnának, pedig mind jól látják a helyzetet. Ezekből a cikkekből válogattunk.

Buzzfeed: „Soroshoz köthető civil szervezetek estek áldozatul egy nagy, kifinomult, titkos műveletnek. Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor húzta ebből a legtöbb hasznot.”

Az amerikai lap cikkében arról írnak, hogy rejtélyes cégek orosz háttérrel áloldalakat hoztak létre, európai hotelekben készítettek titkos felvételeket, és Soros-ellenes történeteket szivárogtattak a kormánypárti médiának. „Üdvözöljük Magyarország választási kampányában.”

Orbán üvölt a rajongóinak Székesfehérváron április 6-án.Fotó: Isza Ferenc/AFP

Guardian: „Orbánnal nem lehet tárgyalni”

A brit lap azzal kezdi a cikkét, hogy leírja, mi látható azon a debil videón, amit a kormánypropaganda készített, és amiben Orbán vezetésével a Gyűrűk ura-fideszesek nekimennek az orkoknak. Elég csak a paródiát megnézni:

Egy másik cikkük pedig arról szól, hogy Orbán európai pártcsaládját, az Európai Néppártot azzal vádolják, politikai védelmet biztosít a magyar miniszterelnök autokratikus rendszerének.

New York Times: „Orbán Viktor demokráciaperverziója Magyarországon”

Az amerikai lap szerkesztőségi véleménycikkben arról írt, hogy várhatóan megint nyerni fog Orbán, és folytatni fogja a támadást a demokratikus intézmények, a bevándorlók, az EU és bármi ellen, ami társadalmi változást hozhat. De arra is felhívják a figyelmet, hogy bármilyen erősnek is tűnik Orbán, mégis olyan intenzíven kampányolt, hogy az bizonytalanságot árul el.

Politico: „Az új kommunisták”

A brüsszeli lap arról írt, hogy a budapesti és a varósi nacionalista kormányok a kommunista elődeik módszereit utánozzák. (A lengyel államfő pénteken Budapesten állt ki a magyar miniszterelnök mellett.)

Economist: „Orbán Viktor kész folytatni illiberális uralmát”

A gazdasági lap arról ír, hogy az ellenzék megosztottsága miatt valószínűleg a Fidesz fog nyerni, mert egyrészt jobb a gazdasági helyzet, másrészt rengeteg embert megrémítettek a Soros- és menekültellenes propagandával.

BBC: „Az ember, aki azt gondolja, Európát elözönlötték”

A brit közszolgálati sajtó többek között arról írt, hogy Orbán túl közel került Putyinhoz, miközben Merkel már 2015 előtt is veszélyesnek tartotta őt, és mostanra a kancellár német diplomáciai források szerint már a telefont sem veszi fel, ha Orbán felhívja (amit a magyar diplomácia tagad).

Orbán Viktor magyar miniszterelnök évet értékel 2017. február 10-én.Fotó: Kisbenedek Attila/AFP

A Vice Felcsúton és a Békemeneten is forgatott

A riportban röviden összefoglalják a Fidesz kampányát a sorosozástól a határok megvédéséig, és a felcsúti fejlesztéseket a stadiontól a kisvasútig – írta meg az Index. Az adásba az nem került bele, amikor Mészáros Lőrinc azt mondta magyarul a Vice újságírójának, hogy: „Menjen haza a saját országába és ott kérdezősködjön!”