Messziről kezdem. Az egyik kedvenc South Park-részemben, a 2003-as Keresztény rockban Cartman fogadásból alapít egy Hit+1 nevű keresztényrock-zenekart, és úgy ír számokat, hogy szerelmes dalokban a „bébi” helyett „Jézus”-t énekel. Ezzel meg is hackeli a kortárs keresztény popkultúrát, óriási közönségsikerré válik, és a terve, hogy fogadásból platinalemezes lesz, csak azért nem jön be, mert kiderül, hogy ebben a műfajban csak bíborlemezes lehet (legfeljebb dupla bíboros).
Napjainkban valami hasonló történik a popzenében, csak nem a hitre, hanem az internetre optimalizálva. És most nem arra gondolok, hogy Katy Perry tavaly telerakta mémekkel a klipjét.
Hanem arra, hogy az előadók egyre inkább a Youtube-ra/youtuberekre kezdenek építeni a 15 éve még csak az MTV-n (a nemzetközin, nem az állampártin) vagy a néhai Viván terjesztett klipekkel ellentétben, az influenszerek pedig egymásra influálva terjesztik ezt a fajta influenzát.
Rég elmúlt már a régi szép idő, amikor még a csak formálódó marketinggépezetben egy DIY-technikákkal operáló tiszaújvárosi szmoktor doktor is feljuthatott a csúcsra. A nagy versenyben már megjelent a lájkkartellezés, influenszerkollabot vloggercameo követ: Pixa új klipjében Szabyestet rabolják el, az – RTM rapbirodalmából feltört – AK26 klipjében pedig Pixa lök be valakit a medencébe a saját klipjét hirdető pólóban. Ő egyébként az influenszereknek szánt köszönetekkel sem fukarkodik:
Sőt, mostanában már nemcsak vizuálisan, hanem már eleve a dalszövegekben is örökre megőrzik az utókornak az adott időszak népszerű influenszereit. Csak ebből a hónapból itt van például az AK26 legutóbbi klipje:
Már másnap jött a reakció a hatalmas táborral rendelkező Dancsó Pétertől, aki még azzal is viccelt, hogy nyilván a feliratkozsóit akarják.
Idén ez már nem az első, és nem is a második reakcióvideó, amit Hiro kiprovokált Dancsóból. Hogy melyikük táncol úgy, ahogy a másik fütyül, azt döntsék el a nézők!
Vagy ott van például Dorina, aki a Buli buli és a Bulizási után 19-re lapot húzott, és kijött a Bulickolás című nyári slágerrel, amiben nem csak a szövegben, de pólókon is felbukkan Dancsó Péter, aki már korábban „ráfüggött Dorina zenéjére”, és „együtt bulizott Dorinával”.
A jelenség persze nem vadonatúj, már az akkori legnézettebb vlogger, Herby is rappelt előre egyeztetve Dancsóról, akivel aztán közös videót is készített. Most viszont egyre sűrűbben és tervezettebben jönnek a hasonló együttműködések – a Youtube már nemcsak az egyik közvetítője lett a popzenének, hanem a legfőbb formálója, sőt a témája is.
Nem csodálkoznék, ha ezek közül valamelyik rövidesen meg is valósulna:
Kis Grofó megénekli Magyarósi Csaba ebédjét.
A Tankcsapda Dabltyről rockol az új lépője dropján.
Lil G x Nemazalány: Zvolenszki Zoltán.
A Wellhello dalban örökíti meg Károly herceg „balesetét”.
Pribelszki Norbi x trapboi x Realecta – #huszasvideo.
Childish Gambino leviszi a kulcsi telekre Dobány Sándor nyugdíjast.
Köszönöm a figyelmet, ez volt az Én Véleményem az influenszerekről. (Legyen szíves, valaki reblogolja, hogy lássa a Dancsó, mert engem nem követ! Köszi.)
Ha tetszett a cikk, osszátok meg a Viberen, a Musical.ly-n, a Signalon és a Yo!-n, vagy kövessétek a csatinkat, a Facebook-oldalunkat, az Instagram-profilunkat és persze az újságíróinkat éjszaka hazafelé! Sziasztok! (via 444)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.