Odabaszlak titeket popban, odabaszlak titeket rapben

2017. szilveszterén megírtuk, hogy az AK26 testvérek, Hiro és Giajjeno óriási balhé közepette leléptek a Mr. Busta-istállótól. Az RTM főnöke azóta is nagyon morcos, napi szinten posztol ki óvodás szintű csúfolódásokat Hiroékról.

De ez csak tovább löki az AK-fivérek szekerét. Alig telt el fél év, és ráléptek a szupersztárság útjára. Nyilván Kárpát-medencei mércével mérve. Klipjeik minden fajta médiatámogatás nélkül érnek el sokmilliós nézettséget. A hét legtöbb napjára jut legalább egy fellépés, és közben sorban állnak az előadók, akik velük akarnak közösen zenélni, feat-elni.

A Bustával való szakítás utáni első dal, ami pár héttel a kiválás után készült rögtön a magyar Youtube egyik legsikeresebb slágere lett. A Blöff már 18 millió megtekintés felett jár. Ez lett a rap duó eddigi legsikeresebb dala. A kérdés az, hogy minek köszönhető a szárnyalás? A siker kulcsa, hogy az előadó tartsa távol magát Mr. Bustától? Ez is közre játszik. Erről így nyilatkozott Hiro a Zoom-nak:

„Nálunk nagyon rányomta a bélyegét az, hogy Mr. Busta kiadójánál voltunk. Nem is azt mondanám, hogy megosztó, inkább azt, hogy közutálatnak örvend. Most, hogy eljöttünk onnan, kinyíltak a kapuk, és jól is fogadnak minket az emberek.”

Persze bőven nem a bustátlanítás a siker valódi záloga. Az AK26 már az RTM kiadóban is a legjobban futó formáció volt. De igazán ismertek akkor lettek, mikor témát és stílust is váltottak. Egyszerűen jobban ráéreztek arra, hogy mi történik a szcénában, mint az RTM szektor többi zenésze és végre kieresztették a mellre szívott levegőt. 

Az ujjukkal  a kamerába fenyegetőző, vicsorogva légkaratézó, önmaguknak mindig tiszteletet követelő gengszterrapperek ideje rég lejárt. Sőt már évek óta a szélsőséges ellenreakciók a legsikeresebbek. Keménység helyett szplínes hiperérzékenység, költészet és nehéz sors helyett, provokatív semmitmondás és parodisztikus rongyrázás dívik. Az előbbire jó példa a nem régen elhunyt, emós szinten szenzitív xxxTentacion művészete. Az utóbbinak pedig a legismertebb képviselője Lil Pump, aki már nem is Drake-szerű nyammogós trapet játszik, hanem nyálcsorgatós xsanax hip-hop-ot. Rövid idézet leghíresebb nótájából, a Gucci Gangből:

„Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang
Háromezret perkáltam egy láncért
A kurvám imádja a kokaint
Megbasztam egy kurvát, de már a nevét sem tudom
Nem tudnék egy kurvának jegygyűrűt venni
Inkább elmennék Balmainst venni
Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang, Gucci Gang

A 18 éves LIL Pump bohócot csinál 2pac-ből. Kiröhögi a nehéz sorsukon rugózó, állandóan a hitelességen nyafogó, mindig acsarkodó, magukat költőnek képzelő utcarappereket, és precízen odafigyel, hogy ne üzenjen soha semmit. Ő már nem azzal borzolja a kedélyeket, hogy elszív a klipjében egy jointot, inkább a suli folyosón egy zsák fűvel telefonál, nem luxus autók mellett feszít, inkább addig ugrál benyugtatózva egy Rolls Royce szélvédőjén, amíg az be nem törik. Nem egy köteg dollárt flexszel bele a szélgépbe, hanem egy egész pénzszállítót ürít ki a semmibe.

Hiro és Giajjeno az AK26-tal nagyot fordított a kormányon, nem keménykednek tovább, inkább kigúnyolják az egész szcénát, sőt korábbi önmagukat is. Az állandó anyázás helyett ráéreztek hogyan lehet a megfelelő szövetségeket megkötni a nyilvánosságban. Így szól a Number One című számuk:

„Popsztár lettem cula,
nálatok potyog a kula.
Viszem a nagyidat moziba,
sajna nem bukik a kocsira.
Üvölt a dalom a koliban,
a lábamon nyáron is kori van.
Túrja a kertem egy vakond,
kurva jó beateket rakott.
Minden bulim egy nagy show,
leszek a haverod Dancsó.
A pólón a felirat Kozsó,                                                                                                              Kéne pár feliratkozó,” 

Giajjenonak emellett vannak komolyabb, politikai tartalmú dalai is, de a duó legnépszerűbb klipjei azok, amik már nem csak az utcarapet parodizálják, hanem beautotune-ozva kikacagják a luxusmárkákkal erőltetetten provokáló Lil Pump-féléket is. Ennek a sorozatnak talán a legerősebb darabját Hiro a Senkise néven futó Byealex-szel gyártotta le. Íme 2018 nagybetűs POPSLÁGERE:

„Vigyed innen!
Az nem is 1 Michael Kors
Hamisitvany!
Az ebay-ről jott fos
Eredeti kell
Csak az eredeti tetszik rajtad
Michael bébe
Kilo 20 egy óra”

A tartalmi és formai változás mögött ott áll az AK26 producere, King BJ, a magyar rapzene Mozartja, aki nem csak a zenéket írja, de a szövegekbe is mélyen belenyúl. Nálunk már évekkel ezelőtt, 2015-ben letette védjegyét csepeli himnuszával, ami tragikus módon már nem elérhető a Youtube-on.

És hogy mit szólnak az AK26 rajongók a zenei hajtűkanyarhoz? Erre Hiro válaszolt a Zoom-interjúban.

A keményvonalas raprajongók nem akadtak ki rád, amikor elkezdtél autotune-nal énekelni a csajozásról?

Hiro: Megmondom őszintén, hogy semmire nem szoktam reagálni. Ha csajok küldenek meztelen képet, azt megnézem.