Az ÁSZ szerint is szabálytalanul készítették elő a Margitszigetre tervezett teniszarénát

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szabálytalanságokat állapított meg a Nemzeti Sportközpontok (NSK) 2012-2016. évi pénzügyi és vagyongazdálkodási tevékenységében, valamint a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont beruházás-előkészítésének ellenőrzése során, s javaslatokat fogalmazott meg az NSK főigazgatójának, illetve az emberi erőforrások miniszterének.

A Palatinus Strandfürdő bejárata. A kormány teniszközpontot tervez építeni a strand területén.Fotó: R. Jenő/Wikimedai Commons CC BY-SA 2.5

Tavaly nyáron a kormány a határozatban tízmilliárd forintot különített el a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont megépítésére. Idén februárban pedig az Országgyűlés a Magyar Tenisz Szövetséget vezető fideszes Szűcs Lajos előterjesztése alapján külön törvényt hozott arról, hogy a Nemzeti Sportközpontok mint építtető és a projektet irányító állami BMSK Zrt. felügyelete alatt megépül egy 26 méter magas teniszstadion a Margitszigeten. Elvileg Seszták Miklós fejlesztési miniszternek kellett volna letárgyalnia az ingatlanok állami tulajdonba adását a Fővárosi Önkormányzattal, de Tarlós István főpolgármesternek nem tetszett az ötlet, kijelentette, hogy a döntést a főváros nem hajtja végre. Márciusban még Áder János is visszadobta a teniszstadionról szóló törvényt, mert hiányoztak a hatástanulmányok és egyébként sem volt kellően előkészítve. 

Azóta annyi történt, hogy a Nemzeti Sportközpontok egy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban Tiborcz István üzlettársának cégét, a West Hungária Baut bízta meg régi teniszcsarnok lebontásával 200 millió forintért. 

Az ÁSZ keddi sajtóközleménye szerint az ellenőrzés során megállapították, hogy 

a Nemzeti Sportközpontok belső kontrollrendszere nem biztosította a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal való átlátható, szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás feltételeit. 

Problémákat fedezett fel az intézmény szervezeti és működési folyamataiban, illetve belső szabályozottságában, a Margitszigetre tervezett teniszaréna megvalósítását pedig „az átláthatóság, az elszámoltathatóság és az eredményes megvalósítás szempontjából” magas kockázatúnak értékelte, és úgy ítélte meg, hogy a beruházás döntés-előkészítése nem volt megfelelő.

Az ÁSZ szerint az NSK belső ellenőrzési rendszerének kialakítása és működtetése nem felelt meg a jogszabályoknak, mindemellett a kockázatkezelési rendszer, valamint az információs és kommunikációs folyamatok működtetése sem volt szabályszerű.

Az intézmény 2012-2013-ra vonatkozóan nem tette közzé az éves költségvetését, nem alakította ki a rendelkezésre álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását biztosító folyamatokat, a 2016. évre vonatkozó éves ellenőrzési terv pedig nem állt rendelkezésre” - írja az ÁSZ közleményében.

Az ÁSZ az ellenőrzés során azt is megállapította, hogy az NSK-nál a bevételek beszedése és elszámolása, valamint a kiadások előirányzatainak felhasználása során a gazdálkodási jogkörök kontrolltevékenysége nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.

Az NSK szervezeti felépítése nem felelt meg a szervezeti és működési szabályzatban foglaltaknak, a felelősségi viszonyok nem voltak egyértelműek, ez pedig kockázatot jelentett a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont megvalósítása szempontjából. A beruházásnak nem volt ütemterve, a döntés-előkészítés pedig Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) részéről nem volt szabályszerű. Akkor még Seszták Miklós irányította a tárcát, de választások után váratlanul kiesett a kormányból. 

Az ÁSZ az emberi erőforrások miniszterének egy, az NSK főigazgatójának 15 javaslatot fogalmazott meg, ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell elkészíteniük az érintetteknek.

Az ÁSZ a közleményben emlékeztetett arra, hogy az NSK az olimpiai központok működtetésére és fejlesztésére, a magyar versenysport és utánpótlás-nevelés felkészülési bázisának biztosítására, valamint egyes sporttal kapcsolatos kiemelt feladatok ellátásának elősegítése érdekében 2005. január 1-jén kezdte meg működését központi költségvetési szervként. Az NSK felettes szerve 2015. április 1-től az NFM volt, amely az ÁSZ megállapítása szerint az ellenőrzött időszakban szabályszerűen látta el irányító szervi feladatát. (MTI)