Az ÁSZ szerint is szabálytalanul készítették elő a Margitszigetre tervezett teniszarénát

POLITIKA
2018 szeptember 11., 11:09
comments 92

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szabálytalanságokat állapított meg a Nemzeti Sportközpontok (NSK) 2012-2016. évi pénzügyi és vagyongazdálkodási tevékenységében, valamint a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont beruházás-előkészítésének ellenőrzése során, s javaslatokat fogalmazott meg az NSK főigazgatójának, illetve az emberi erőforrások miniszterének.

A Palatinus Strandfürdő bejárata. A kormány teniszközpontot tervez építeni a strand területén.
photo_camera A Palatinus Strandfürdő bejárata. A kormány teniszközpontot tervez építeni a strand területén. Fotó: R. Jenő/Wikimedai Commons CC BY-SA 2.5

Tavaly nyáron a kormány a határozatban tízmilliárd forintot különített el a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont megépítésére. Idén februárban pedig az Országgyűlés a Magyar Tenisz Szövetséget vezető fideszes Szűcs Lajos előterjesztése alapján külön törvényt hozott arról, hogy a Nemzeti Sportközpontok mint építtető és a projektet irányító állami BMSK Zrt. felügyelete alatt megépül egy 26 méter magas teniszstadion a Margitszigeten. Elvileg Seszták Miklós fejlesztési miniszternek kellett volna letárgyalnia az ingatlanok állami tulajdonba adását a Fővárosi Önkormányzattal, de Tarlós István főpolgármesternek nem tetszett az ötlet, kijelentette, hogy a döntést a főváros nem hajtja végre. Márciusban még Áder János is visszadobta a teniszstadionról szóló törvényt, mert hiányoztak a hatástanulmányok és egyébként sem volt kellően előkészítve. 

Azóta annyi történt, hogy a Nemzeti Sportközpontok egy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban Tiborcz István üzlettársának cégét, a West Hungária Baut bízta meg régi teniszcsarnok lebontásával 200 millió forintért. 

Az ÁSZ keddi sajtóközleménye szerint az ellenőrzés során megállapították, hogy 

a Nemzeti Sportközpontok belső kontrollrendszere nem biztosította a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal való átlátható, szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás feltételeit. 

Problémákat fedezett fel az intézmény szervezeti és működési folyamataiban, illetve belső szabályozottságában, a Margitszigetre tervezett teniszaréna megvalósítását pedig „az átláthatóság, az elszámoltathatóság és az eredményes megvalósítás szempontjából” magas kockázatúnak értékelte, és úgy ítélte meg, hogy a beruházás döntés-előkészítése nem volt megfelelő.

Az ÁSZ szerint az NSK belső ellenőrzési rendszerének kialakítása és működtetése nem felelt meg a jogszabályoknak, mindemellett a kockázatkezelési rendszer, valamint az információs és kommunikációs folyamatok működtetése sem volt szabályszerű.

Az intézmény 2012-2013-ra vonatkozóan nem tette közzé az éves költségvetését, nem alakította ki a rendelkezésre álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását biztosító folyamatokat, a 2016. évre vonatkozó éves ellenőrzési terv pedig nem állt rendelkezésre” - írja az ÁSZ közleményében.

Az ÁSZ az ellenőrzés során azt is megállapította, hogy az NSK-nál a bevételek beszedése és elszámolása, valamint a kiadások előirányzatainak felhasználása során a gazdálkodási jogkörök kontrolltevékenysége nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.

Az NSK szervezeti felépítése nem felelt meg a szervezeti és működési szabályzatban foglaltaknak, a felelősségi viszonyok nem voltak egyértelműek, ez pedig kockázatot jelentett a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont megvalósítása szempontjából. A beruházásnak nem volt ütemterve, a döntés-előkészítés pedig Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) részéről nem volt szabályszerű. Akkor még Seszták Miklós irányította a tárcát, de választások után váratlanul kiesett a kormányból. 

Az ÁSZ az emberi erőforrások miniszterének egy, az NSK főigazgatójának 15 javaslatot fogalmazott meg, ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell elkészíteniük az érintetteknek.

Az ÁSZ a közleményben emlékeztetett arra, hogy az NSK az olimpiai központok működtetésére és fejlesztésére, a magyar versenysport és utánpótlás-nevelés felkészülési bázisának biztosítására, valamint egyes sporttal kapcsolatos kiemelt feladatok ellátásának elősegítése érdekében 2005. január 1-jén kezdte meg működését központi költségvetési szervként. Az NSK felettes szerve 2015. április 1-től az NFM volt, amely az ÁSZ megállapítása szerint az ellenőrzött időszakban szabályszerűen látta el irányító szervi feladatát. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.