Olyan szennyezett a levegő a Duna-parton, mint csúcsforgalomban a Blahán

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végéig. Köszönjük, hogy összedobjátok. Akkor nem tartozunk majd senkinek, csak köszönettel - nektek.

Két hete mérik a Duna-parti levegő minőségét az aHang aktivistái Budapesten. Az akciót belvárosi civilek kezdeményezték, a kampányban részt vesz a Levegő Munkacsoport, a mérőeszközöket pedig a Greenpeace biztosítja.

A mérési eredmények teljeskörű laboratóriumi értékelésére még heteket kell várni, de az már biztosan látszik, hogy a nitrogén-dioxid szintje többször is és jelentősen, akár másfélszeres mértékben meghaladta az egészségügyi határértéket.

Nitrogén-dioxid mérési eredmények órára átlagolva. A határérték 100 ug/m3.Forrás: Greenpeace

“Magyarországon csak a nitrogén-dioxidhoz évente 1500 halálesetet köt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség. De ezek a vegyületek kisebb részecskékké alakulnak át, ami további egészségkárosodást okoz.” - hívta fel a figyelmet a helyzet súlyosságára Simon Gergely a Greenpeace vegyianyag-szakértője.

Sajtótájékoztatót tart Lukács András (Levegő Munkacsoport), Simon Gergely (Greenpeace), Hajdú Gergő (aHang).Fotó: Halász Júlia

A dunai szmognak több oka is van:

  • A folyó budapesti szakasza túlzsúfolt.
  • A személyszállításra használt hajók jelentős része elavult és mérgező kipufogógázzal, zajjal terheli a környezetet.
  • A BKK és a magántulajdonban álló kisebb városnéző hajók mellett jelentős szennyezést okoznak a szállodahajók, mert ezeken éjjel-nappal működik az elektromos áramellátást biztosító dízelgenerátor.
  • A szállodahajók vendégeit gyakran órákig járó motorral várják a turistabuszok a parton, ami tovább rontja a környék levegőjét.
A szállodahajóról a vendégek egy városnéző turistabuszra szállnak át.Fotó: Halász Júlia

A Duna-partot legtöbben kikapcsolódásra, pihenésre, sportolásra használják. Simon Gergely szerint elfogadhatatlan, hogy a parton és a környező utcákban is szinte folyamatosan olyan a levegő, mint egy forgalmas közlekedési csomópontban, például a Blaha Lujza téren, ahol két többsávos út találkozik.

Az aHang oldalán petíció indult, amiben a kampány szervezői azonnali cselekvésre szólítják fel a közlekedésért felelős Innovációs és technológiai Minisztériumot és a Fővárosi Önkormányzatot.

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végig
Eddig összegyűlt: 0,2 millió Forint

Egész évben sokan támogattátok a szerkesztőséget, a ti segítségetek nélkül a 444 nem tudna stabilan működni. Most év végéig még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, ezt a pénzt az újság bővítésére fordítanánk, például abban is segítene, hogy januártól két új riporterrel kezdjük az évet. Segíts, hogy a 444 bővülni tudjon!

Támogasd a 444 szerkesztőségét!
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.