Két hete mérik a Duna-parti levegő minőségét az aHang aktivistái Budapesten. Az akciót belvárosi civilek kezdeményezték, a kampányban részt vesz a Levegő Munkacsoport, a mérőeszközöket pedig a Greenpeace biztosítja.
A mérési eredmények teljeskörű laboratóriumi értékelésére még heteket kell várni, de az már biztosan látszik, hogy a nitrogén-dioxid szintje többször is és jelentősen, akár másfélszeres mértékben meghaladta az egészségügyi határértéket.
“Magyarországon csak a nitrogén-dioxidhoz évente 1500 halálesetet köt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség. De ezek a vegyületek kisebb részecskékké alakulnak át, ami további egészségkárosodást okoz.” - hívta fel a figyelmet a helyzet súlyosságára Simon Gergely a Greenpeace vegyianyag-szakértője.
A dunai szmognak több oka is van:
- A folyó budapesti szakasza túlzsúfolt.
- A személyszállításra használt hajók jelentős része elavult és mérgező kipufogógázzal, zajjal terheli a környezetet.
- A BKK és a magántulajdonban álló kisebb városnéző hajók mellett jelentős szennyezést okoznak a szállodahajók, mert ezeken éjjel-nappal működik az elektromos áramellátást biztosító dízelgenerátor.
- A szállodahajók vendégeit gyakran órákig járó motorral várják a turistabuszok a parton, ami tovább rontja a környék levegőjét.
A Duna-partot legtöbben kikapcsolódásra, pihenésre, sportolásra használják. Simon Gergely szerint elfogadhatatlan, hogy a parton és a környező utcákban is szinte folyamatosan olyan a levegő, mint egy forgalmas közlekedési csomópontban, például a Blaha Lujza téren, ahol két többsávos út találkozik.
Az aHang oldalán petíció indult, amiben a kampány szervezői azonnali cselekvésre szólítják fel a közlekedésért felelős Innovációs és technológiai Minisztériumot és a Fővárosi Önkormányzatot.