Olyan szennyezett a levegő a Duna-parton, mint csúcsforgalomban a Blahán

környezetvédelem
2019 augusztus 14., 20:50

Két hete mérik a Duna-parti levegő minőségét az aHang aktivistái Budapesten. Az akciót belvárosi civilek kezdeményezték, a kampányban részt vesz a Levegő Munkacsoport, a mérőeszközöket pedig a Greenpeace biztosítja.

A mérési eredmények teljeskörű laboratóriumi értékelésére még heteket kell várni, de az már biztosan látszik, hogy a nitrogén-dioxid szintje többször is és jelentősen, akár másfélszeres mértékben meghaladta az egészségügyi határértéket.

photo_camera Nitrogén-dioxid mérési eredmények órára átlagolva. A határérték 100 ug/m3. Forrás: Greenpeace

“Magyarországon csak a nitrogén-dioxidhoz évente 1500 halálesetet köt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség. De ezek a vegyületek kisebb részecskékké alakulnak át, ami további egészségkárosodást okoz.” - hívta fel a figyelmet a helyzet súlyosságára Simon Gergely a Greenpeace vegyianyag-szakértője.

photo_camera Sajtótájékoztatót tart Lukács András (Levegő Munkacsoport), Simon Gergely (Greenpeace), Hajdú Gergő (aHang). Fotó: Halász Júlia

A dunai szmognak több oka is van:

  • A folyó budapesti szakasza túlzsúfolt.
  • A személyszállításra használt hajók jelentős része elavult és mérgező kipufogógázzal, zajjal terheli a környezetet.
  • A BKK és a magántulajdonban álló kisebb városnéző hajók mellett jelentős szennyezést okoznak a szállodahajók, mert ezeken éjjel-nappal működik az elektromos áramellátást biztosító dízelgenerátor.
  • A szállodahajók vendégeit gyakran órákig járó motorral várják a turistabuszok a parton, ami tovább rontja a környék levegőjét.
photo_camera A szállodahajóról a vendégek egy városnéző turistabuszra szállnak át. Fotó: Halász Júlia

A Duna-partot legtöbben kikapcsolódásra, pihenésre, sportolásra használják. Simon Gergely szerint elfogadhatatlan, hogy a parton és a környező utcákban is szinte folyamatosan olyan a levegő, mint egy forgalmas közlekedési csomópontban, például a Blaha Lujza téren, ahol két többsávos út találkozik.

Az aHang oldalán petíció indult, amiben a kampány szervezői azonnali cselekvésre szólítják fel a közlekedésért felelős Innovációs és technológiai Minisztériumot és a Fővárosi Önkormányzatot.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.