Az adatok nem azt mutatják, hogy a fővárosiak különösen fegyelmezetlenek volnának

POLITIKA
2020 április 07., 17:29

A hétvége óta Müller Cecília tisztifőorvos többször is beszélt már arról, hogy Budapesten elszabadulhat a járvány, a hétfői koronainfó egy része pedig kifejezetten a budapestiek dorgálásáról szólt, akik a hivatalos narratíva szerint fegyelmezetlenek, nem tartják be a járványügyi előírásokat. Müller ennek egyik példájaként azt említette, hogy miután az operatív törzs tanácsára, annak érdekében, hogy az emberek kevésbé használják a tömegközlekedést, és inkább személyautóval oldják meg halaszthatatlan gondjaikat, eltörölték a közterületi parkolás díját, Budapesten megugrott a forgalom.

A Waze útvonaltervező valós idejű forgalmi statisztikái az elmúlt két hétből. A március 27-i nagy kiugrás Orbán Viktor kijárási korlátozásról szóló hajnali bejelentése után következett. Április 6-tól pedig ingyenes lett a közterületi parkolás az egész országban.
photo_camera A Waze útvonaltervező valós idejű forgalmi statisztikái az elmúlt két hétből. A március 27-i nagy kiugrás Orbán Viktor kijárási korlátozásról szóló hajnali bejelentése után következett. Április 6-tól pedig ingyenes lett a közterületi parkolás az egész országban.

Való igaz, mi magunk is beszámoltunk róla, hogy hétfőn az előző héthez viszonyítva a Waze útvonaltervező alkalmazás valós idejű statisztikái alapján 8 százalékkal nőtt a forgalomban részt vevő járművek száma. De érdemes hozzávenni az abszolút értékeket is.

A Waze statisztikái alapján hétfőn - illetve most már látható, hogy kedden is - csúcsidőben az előző heti 5600-hoz képest 6100 Waze-felhasználó volt Budapest közútjain. A járványügyi intézkedéseket megelőző öt hét átlagában hétfőnként átlag 19000, keddenként ennél egy hajszállal kevesebb autó volt csúcsidőben a közutakon, vagyis aktuálisan a normális forgalom 32 százaléka van csak az utakon.

Ez alatta van a hagyományosan még az év legkevésbé forgalmas időszakában, a karácsony és újév közti héten mért napi maximumnak is.

Ez az ábra az elmúlt két évben mutatja heti bontásban az adott hét legmagasabb forgalmát. Mint látható, az elmúlt két hétben Budapesten kisebb volt a forgalom az év toronymagasan legkevésbé forgalmas időszakánál, a karácsony és újév közti hét forgalmánál is.
photo_camera Ez az ábra az elmúlt két évben mutatja heti bontásban az adott hét legmagasabb forgalmát. Mint látható, az elmúlt két hétben Budapesten kisebb volt a forgalom az év toronymagasan legkevésbé forgalmas időszakánál, a karácsony és újév közti hét forgalmánál is.

A hétfői megugrásnál akkor már szignifikánsabb volt, hogy az első igazán szép tavaszi hétvégén valóban megugrott a forgalom: az előző szombatihoz képest a Waze statisztikái alapján 23 százalékkal, vasárnap 20 százalékkal voltak többen az utakon - de abszolút értéken ez még mindig rendkívül visszafogott forgalmat jelentett, szombaton csúcsidőben 4600, vasárnap 4000 Waze-felhasználó volt csak a főváros útjain.

Arról, hogy ennek milyen hatása van a tömegközlekedésre, csak anekdotális tapasztalataim vannak: kedd reggel nyolckor három egymást követő 4-6-os villamost figyeltem meg a Mester utcai megállóban, egyiken se volt több tucatnyi utasnál. Közben a körút forgalma egy nyugodt nyári szombatét idézte.

A budapestiek a Google friss adatszolgáltatása, a készülékeiken a helymeghatározás rögzítését engedélyezőktől gyűjtött adatokból összeállított mobilitási riportja (.pdf) szerint is jól, az országos átlagnál szinte minden szempontból jobban teljesítenek. A Google bő egy hete, március 29-én zárta aktuális jelentése adatait. Azok szerint országosan

  • 66 százalékkal esett vissza a kiskereskedelem, a vendéglátóhelyek, múzeumok, mozik, stb. forgalma;
  • 43 százalékkal a piacok, élelmiszerboltok, drogériák, patikák forgalma;
  • 7 százalékkal a nemzeti parkok, strandok, kutyafuttatók, ligetek, közparkok forgalma;
  • 53 százalékkal a vasúti, busz-, villamosmegállók és metróállomások forgalma;
  • 32 százalékkal kevesebben voltak a munkahelyükön;
  • 10 százalékkal többen maradtak otthon.

Ezzel európai összesítésben sem állunk rosszul, az európai védekezés bezzegállamában, Németországban (.pdf) például ugyanezek az adatok a fenti sorrendben: -77%, -51%; -49%, -68%, -39%; +11%

Magyarországon belül pedig Budapesten csökkent a legnagyobb mértékben

  • a kiskereskedelem és a vendéglátóhelyek (-74%);
  • a közparkok (-38%);
  • a tömegközlekedési megállóhelyek (-67%) forgalma.

Budapesten 39 százalékkal kevesebben vannak a munkahelyükön, ennél nagyobb arányban, 42 százalékban csak Győr-Moson-Sopron megyében, ahol az ország egyik legnagyobb munkaadója, az Audi már hetekkel ezelőtt leállította az üzemét. És Budapesten 12 százaléknyian maradtak otthon, ennél arányaiban csak Tolnában (18%) és Vas megyében (13%) van otthon több ember.

Budapesten egyedül az élelmiszerboltok, drogériák, patikák forgalmának visszaesése maradt alatta az országos átlagnak, ez a fővárosban csak 40 százalékkal csökkent. Talán még egy dolog vethető a fővárosiak szemére: miközben országosan 7 százalékkal csökkent a nemzeti parkok, erdők, parkok, stb. forgalma, Pest megyében kiugróan, 57 százalékkal növekedett(!). Ebben valóban szerepük lehet a budai hegyvidékre kiszabaduló fővárosiaknak is - bár egy ilyen exodusnak a közutak, tömegközlekedési csomópontok forgalmán is látszania kéne.