A hétvége óta Müller Cecília tisztifőorvos többször is beszélt már arról, hogy Budapesten elszabadulhat a járvány, a hétfői koronainfó egy része pedig kifejezetten a budapestiek dorgálásáról szólt, akik a hivatalos narratíva szerint fegyelmezetlenek, nem tartják be a járványügyi előírásokat. Müller ennek egyik példájaként azt említette, hogy miután az operatív törzs tanácsára, annak érdekében, hogy az emberek kevésbé használják a tömegközlekedést, és inkább személyautóval oldják meg halaszthatatlan gondjaikat, eltörölték a közterületi parkolás díját, Budapesten megugrott a forgalom.
Való igaz, mi magunk is beszámoltunk róla, hogy hétfőn az előző héthez viszonyítva a Waze útvonaltervező alkalmazás valós idejű statisztikái alapján 8 százalékkal nőtt a forgalomban részt vevő járművek száma. De érdemes hozzávenni az abszolút értékeket is.
A Waze statisztikái alapján hétfőn - illetve most már látható, hogy kedden is - csúcsidőben az előző heti 5600-hoz képest 6100 Waze-felhasználó volt Budapest közútjain. A járványügyi intézkedéseket megelőző öt hét átlagában hétfőnként átlag 19000, keddenként ennél egy hajszállal kevesebb autó volt csúcsidőben a közutakon, vagyis aktuálisan a normális forgalom 32 százaléka van csak az utakon.
Ez alatta van a hagyományosan még az év legkevésbé forgalmas időszakában, a karácsony és újév közti héten mért napi maximumnak is.
A hétfői megugrásnál akkor már szignifikánsabb volt, hogy az első igazán szép tavaszi hétvégén valóban megugrott a forgalom: az előző szombatihoz képest a Waze statisztikái alapján 23 százalékkal, vasárnap 20 százalékkal voltak többen az utakon - de abszolút értéken ez még mindig rendkívül visszafogott forgalmat jelentett, szombaton csúcsidőben 4600, vasárnap 4000 Waze-felhasználó volt csak a főváros útjain.
Arról, hogy ennek milyen hatása van a tömegközlekedésre, csak anekdotális tapasztalataim vannak: kedd reggel nyolckor három egymást követő 4-6-os villamost figyeltem meg a Mester utcai megállóban, egyiken se volt több tucatnyi utasnál. Közben a körút forgalma egy nyugodt nyári szombatét idézte.
A budapestiek a Google friss adatszolgáltatása, a készülékeiken a helymeghatározás rögzítését engedélyezőktől gyűjtött adatokból összeállított mobilitási riportja (.pdf) szerint is jól, az országos átlagnál szinte minden szempontból jobban teljesítenek. A Google bő egy hete, március 29-én zárta aktuális jelentése adatait. Azok szerint országosan
Ezzel európai összesítésben sem állunk rosszul, az európai védekezés bezzegállamában, Németországban (.pdf) például ugyanezek az adatok a fenti sorrendben: -77%, -51%; -49%, -68%, -39%; +11%
Magyarországon belül pedig Budapesten csökkent a legnagyobb mértékben
Budapesten 39 százalékkal kevesebben vannak a munkahelyükön, ennél nagyobb arányban, 42 százalékban csak Győr-Moson-Sopron megyében, ahol az ország egyik legnagyobb munkaadója, az Audi már hetekkel ezelőtt leállította az üzemét. És Budapesten 12 százaléknyian maradtak otthon, ennél arányaiban csak Tolnában (18%) és Vas megyében (13%) van otthon több ember.
Budapesten egyedül az élelmiszerboltok, drogériák, patikák forgalmának visszaesése maradt alatta az országos átlagnak, ez a fővárosban csak 40 százalékkal csökkent. Talán még egy dolog vethető a fővárosiak szemére: miközben országosan 7 százalékkal csökkent a nemzeti parkok, erdők, parkok, stb. forgalma, Pest megyében kiugróan, 57 százalékkal növekedett(!). Ebben valóban szerepük lehet a budai hegyvidékre kiszabaduló fővárosiaknak is - bár egy ilyen exodusnak a közutak, tömegközlekedési csomópontok forgalmán is látszania kéne.