A Hajógyári-szigeti fairtás kormányzati ötlete annyira durva volt, hogy Óbuda fideszes polgármestere is kikelt ellene

környezetvédelem
2020 július 09., 15:40

Dokumentumok tanúskodnak arról, hogy amikor 2019. őszén a Viziterv Environ Kft. nevű cég egy kormányhatározat nyomán azzal jelentkezett az óbudai önkormányzatnál, hogy ők készítik elő a gátépítést a részben a kerület tulajdonában lévő Hajógyári-szigeten, ezért próbafúrásokat és más vizsgálatokat végeznének, az akkori fideszes polgármester kerek perec visszautasította őket.

Laurinyecz Pál, a Viziterv igazgatóhelyettese 2019. szeptember 26-án levélben kért engedélyt Massányi Katalin kerületi főépítésztől, hogy az árvízvédelmi munkákkal megbízott cége feltáró fúrásokat végezhessen és vízvételi pontokat alakíthasson ki a kerület tulajdonában lévő területen.

A főépítész által továbbított kérésre személyesen Bús Balázs polgármester válaszolt egy héten belül. Ebben jelezte, hogy tisztában van ugyan azzal, hogy a kormány az év májusában döntést hozott arról, hogy pénzt ad a gátépítés előkészítő munkálataira, de mivel a projektről, illetve a Hajógyári-szigetre tervezett fejlesztésekről a kerületet hivatalosan nem tájékoztatták és arról velük nem egyeztettek, amíg ez meg nem történik, ő nem ad tulajdonosi hozzájárulást.

Bús ezzel sikeresen akadályozta meg, hogy elinduljon a természetpusztító projekt. (Ez egyébként nem az első hasonló eset volt a karrierjében, a Római partra tervezett, azt potenciálisan tönkretevő vízparti mobilgát felépítését 2017-ben szintén azzal tudták megakadályozni, hogy Bús nem adott hozzá tulajdonosi hozzájárulást.)

Csakhogy a főépítész - aki azóta már nem tölti be ezt a pozíciót - nem adta fel. Megvárta a polgármester elutasító levele után 11 nappal megrendezett önkormányzati választást, ami Óbudán némi meglepetésre ellenzéki győzelmet hozott. Majd a tulajdonosi hozzájárulásra vonatkozó kérelmet, annak ellenére, hogy a korábbi polgármester azt pár héttel korábban visszautasította és Bús feltételei a kormánnyal való egyeztetésről azóta sem teljesültek, újra elővezette. Vagyis a kérést támogatott előterjesztésként bevitte az új összetételű Városfejlesztési Bizottság november 26-ai ülése elé, azzal a javaslattal, hogy a testület szavazza meg azt.

Az ülés jegyzőkönyve igen tanulságos abból a szempontból is, hogy a kerületi képviselők milyen alapon szavaznak meg óriási jelentőségű dolgokat. A válasz: látatlanban, a hivatalnokokra hagyatkozva. A november 26-ai ülésen ugyanis 11 különböző napirendi pontról tartottak szavazást, amik közül az utolsó volt a tulajdonosi hozzájárulások kérdése. Azért a többesszám, mert a 11. napirendi pont ernyője alatt összesen közel 100(!), csomagokban elővezetett egyedi ügyben kellett arról szavazniuk, hogy megadják-e a hozzájárulást. A Hajógyári-sziget ügye azok között volt, amiket a hivatalnokok elfogadásra javasoltak, így ezt is megszavazták. Most jön a poén: a teljes ülés, a 11, a legkülönbözőbb témákról szóló napirendi ponttal, köztük a klímavészhelyzet kihirdetésével, hozzászólásokkal, szavazásokkal tokkal-vonóval együtt 10 óra 02 perctől 10 óra 13 percig tartott. Igen, 11 perc alatt zavarták le az ülést. Nem csoda, hogy senki sem vette észre, mihez adták a nevüket.

Az is igaz persze, hogy 100 egyedi ügy esetében egy többórás ülésén sem feltétlenül került volna elő ez a téma, de így garantálva volt, hogy véletlenül sem foglalkozzanak érdemben semmivel.

A Vizitervet Hazai Iván András alpolgármester 2019. december 5-én levélben értesítette arról, hogy megadták nekik a hozzájárulást a furkáláshoz.

A kerület baloldali vezetése később, az ügy részleteit megismerve már kapcsolt. Kiss László polgármester 2020. június 29-én már arról írt levelet Tarnai Richárd kormánymegbízottnak, hogy a kerületnek milyen aggályai vannak a projekttel kapcsolatban,

aminek több pontja eleve szembemegy a kerületi szabályozással és rengeteg fa kivágásával jár.

Mint szerdán megírtuk, a III. kerületi önkormányzat Városfejlesztési bizottsága - igen, ugyanaz a bizottság - tegnap "döntést hozott arról, hogy nem támogatja a gátépítést, különös tekintettel arra, hogy a gát visszaduzzasztó hatása a Csillaghegyi-öblözet vízszintjének emelkedését eredményezné. Továbbá nem támogat semmilyen környezetvédelmi szempontokkal ellentmondásban álló építkezést sem az Óbudai (Hajógyári)-sziget területén."