Lengyel kormányválság: az Egyetértés kilép a koalícióból

2021 augusztus 11., szerda 8:38

Kilép egy kisebb párt a lengyel kormánykoalícióból. A Jaroslaw Gowin távozó kormányfőhelyettes vezette Egyetértés kilépéséről a szervezet választmánya döntött.

Az Egyetértés szóvivője a választmányi ülés után közölte: a párt képviselői elhagyják a kormánytábor frakcióját az alsóházban, és saját parlamenti csoportot alapítanak.

Az Egyetértésnek 12 képviselője van a 460 fős szejmben. Ha mind távoznak, a Jog és Igazságosság (PiS) által irányított kormánykoalíciónak 220 mandátuma lesz, vagyis formálisan elveszíti a többségét.

Piotr Müller kormányszóvivő egy rádióinterjúban azt mondta: az Egyetértés soraiban és más, kormánytáboron kívüli képviselők között akadnak most is olyanok, akik támogatása biztosítja a többséget.

Egy nappal korábban Mateusz Morawiecki kormányfő kirúgta a kormányból a saját helyettesét, Jaroslaw Govint, az Egyetértés párt alapító elnökét, aki azt nyilatkozta, hogy a törvénymódosításuk „nyilvánvalóan sérti a sajtószabadság elvét”.

Támadás a sajtószabadság ellen

Lengyelországban tiltakozásokat váltott ki, hogy a lengyel parlamenti alsóház elé kerülő törvénymódosítás megváltoztatná a szabályokat a külföldi részesedésű médiának odaítélt működési engedélyekről: az új szabály alapján az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban bejegyzett cégek nem függhetnek az EGT-n kívüli jogi személytől. A módosítással pedig ellehetetlenítenék az amerikai hátterű TVN24 működését.

Fotó: Piotr Malecki/Anadolu Agency via AFP

A hivatalosan Hollandiában, az amszterdami Schiphol repülőtér területén bejegyzett Polish Television Holding BV az amerikai Discovery tulajdona. Ezé a cégé a TNV24, aminek a működési engedélyéről júliusban szavazott a magán rádió- és tévécsatornák regisztrálásáról döntő és a szólásszabadság felett őrködő lengyel országos rádió- és televíziótanács (KRRiT). Döntetlen lett, a testület a TVN24 tulajdonosi viszonyai miatt nem tudott megegyezni. Az engedélyeztetési eljárást a bejelentések szerint folytatni fogják. A TVN24 működési engedélye szeptember 26-án jár le, a meghosszabbítását a cég tavaly februárban kérvényezte, 17 hónapja vár rá.

Több mint 750 újságíró és szerkesztő írt alá egy tiltakozó nyilatkozatot a módosítás ellen.

Amerika tiltakozik

Morawiecki azt állította, a javaslat nem irányul konkrét csatornaműködtető ellen, a célja például oroszországi vagy kínai cégek nyomulásának kivédése. De a módosítás ellen a múlt héten amerikai szenátorok egy csoportja is felszólalt, óva intve a lengyel képviselőket a médiaszabadság korlátozásától, mondván, negatív következményei lehetnek a lengyel-amerikai kapcsolatokban.

A Fehér Ház egyértelműen kifejezte a nemtetszését a jogszabály miatt, ami aláásná az Egyesült Államok egyik legnagyobb lengyelországi beruházását, valamint támadná a média szabadságát éppen akkor, amikor Joe Biden elnök megpróbálja megszilárdítani a demokratikus országokat az orosz fenyegetések és Kína ellenében.

Anne Applebaum amerikai-lengyel újságíró kedden egyenesen azt írta: „Holnap nagy nap lesz itt Lengyelországban. A parlament szavazni fog arról, hogy az egyetlen fennmaradó független hírtévé maradhat-e adásban. Ha a kormány nyer – most könyörögnek, megvesztegetik a képviselőket –, Lengyelország már nem tekinthető demokráciának.” Azt is írta, hogy a PiS pénzt és zsíros állásokat ajánlgat a képviselőknek a szavazatokért cserébe.

Idén Lengyelország a 64. helyre esett vissza a Riporterek Határok Nélkül sajtószabadságot rangsoroló világindexén, ahol 2015-ben, a PiS hatalomátvételekor még a 18. volt. (Politico, MTI)