Egymás után mondják ki a bíróságok, hogy amit a kormánymédia csinál, annak nincs sok köze az újságíráshoz

Lezárt tartalom a Kör tagjainak Média
2021 november 17., 9:46
comments 15
  • Bárkit megrágalmaz a Fidesz sajtója, aki épp útjában áll a kormány politikai céljainak.
  • A bíróságok észlelik a gyakorlatot, és egyre sűrűbben mondják ki, hogy a Fidesz-média szándékosan manipulál és téveszti meg a közönséget.
  • Van olyan kormánylap, ahol a főszerkesztő sem bírja már követni, hol és mit hazudnak a beosztottai.
  • Akár a jogerős ítélet végrehajtását is megtagadják, hogy körmük szakadtáig védhessék rágalmaikat.

Fontos bírósági ítéletről számolt be pénteken a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) közleménye: jogerősen pert nyert a TV2-el szemben Krasznahorkai Emma és Filó Mariann, a 2018. december 14-i túlóratörvény elleni tüntetés két szervezője, akik szűk három évvel ezelőtt áldozatai voltak egy kormánymédiában levezényelt lejáratás-sorozatnak.

A Fővárosi Ítélőtábla kimondta, hogy személyiségi jogaikban sértette meg a két felperest a TV2, amikor 2018. december 17-i Tények című „hírműsorában” arcképeiket kimerevítve „felbujtóként, randalírozóként és bűnözőként” mutatták be őket, mint vandálokat, akik „célja egyedül a pusztítás”.

A tüntetést követően valóban történtek erőszakos cselekmények a fővárosban. De ahogy a bírósági ítéletben is szerepel, ebben a két szervező nem vett részt, csak olyanok, akik „kiléptek a rendezvény korábbi békés medréből és rendbontó, valamint erőszakos magatartást tanúsítottak.”

A kormánymédia nem ragadt le ilyen részleteknél: a 888.hu "Ők azok" címen írt cikket, és képekkel illusztrálva mutatta be a két szervezőt, valamint az erőszakos események további vélelmezett felelőseit. Az írás úgy állította be az aktivistákat, mint akik két kezükkel borították lángba a várost. „Íme Soros emberei, akik a randalírozásról tehetnek - arcképcsarnok!” - tudósított tőle megszokott távolságtartással a cikk alapján az Origo. Rájuk böktek, hogy őket tessék most gyűlölni, miközben ott sem voltak. Az érintetteket egyik lap sem kereste meg az ügyben.

A két felperes beperelte a 888.hu-t, a cikket szemléző Origót és az abból riportot készítő TV2-t is. Bodrogi Bea, a TASZ ügyvédje - a tüntetők védője - a 444-nek elmondta, hogy a 888 és az Origo még csak nem is reagált a keresetlevélre, nem vitatták a felperes keresetét, és egyáltalán nem foglalkoztak azzal. 2020 januárjában a Fővárosi Törvényszék ez alapján meghozta az ügyben meghagyásos végzését, és jogerőre emelte a keresetben foglaltakat - köztük azt is, hogy szándékos lejáratás történt. Jellemző ellentmondás, hogy a két propagandalap kifizette ugyan fejenként az 1,2 millió forintos büntetést, az ítélet tartalmi részeit azonban azóta sem hajtották végre: nem tüntették fel az ítéletet az eredeti cikkben, nem kértek ugyanott bocsánatot az érintettektől.

Főszerkesztő úr, akinek fogalma sincs

Ezzel kapcsolatban megkerestük az Origót és a 888-at is. Az Origo szerkesztősége nem reagált a kérdéseinkre, sikerült viszont elérni G. Fodor Gábor 888 főszerkesztőt, de neki sajnos fogalma sem volt az ügyről, tőlünk tájékozódott annak részleteiről, köztük arról is, hogy már fizettek is a sértetteknek, csak az oldalukon nem jelentették meg az ítéletet, és több mint másfél éves csúszásban vannak.

G. Fodor, aki a Századvég Alapítvány éléről időközben a XXI. Század Intézet Kaktusz című műsorának stúdiójába tette át a székhelyét, - ahol egy kaktusszal és Gerő Andrással beszélget - fontosnak tartotta elmondani, ők minden esetben tiszteletben tartják a bíróság ítéleteit, illetve álláspontját, jogkövető magatartást tanúsítanak, és ebben az esetben is így fognak majd eljárni. Hogy akkor miért nem közölték az ítéletet oldalukon az elmúlt másfél évben, nem derült ki.

photo_camera G. Fodor Gábor és a kaktuszok Fotó: Deák Dániel Intézet

A TV2 ellenben beleállt a perbe, fellebbezett is az elsőfokú ítélet ellen, de az ítélőtábla másodfokon is a felpereseknek adott igazat. A TV2-nek e szerint 800 000 forint sérelemdíjat kell fizetnie a sértetteknek, valamint 15 napon belül a Tények című műsorban fel kell olvasniuk az ítéletet, és a honlapjukon is közzé kell tenniük azt legalább egy évig - még akkor is, ha a jogsértő tartalmat onnét eltávolítják. (Azért 800 ezret ítélt meg a bíróság, mert az egyik kifogásolt mondatot véleményként értékelte.)

Egyelőre a TV2 sem hajtotta végre az ítélet tartalmi részét, de nekik erre még van idejük. Így aztán nem csoda, ha a hírigazgató is inkább díszvendégként, sőt rajongóként vett részt a Fidesz-kongresszuson, nem pedig újságíróként.

A kormánymédia sorozatban bukja el a sajtópereket, és hasonlatos ítéletek sűrűn születnek az ítélőtáblán. 2017-ben a Fidesz-média 53 helyreigazítási pert vesztett, 2018-ban - választási évben - 109-et, 2019-ben 74-et. 2020-ban 57 pert buktak el; összehasonlításképpen ugyanebben az évben a kritikus sajtó összesen 7-et.

Hogy mégis mi a különleges a két tüntető esetében?

Lépj be a Körbe, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a körnek? Lépj be!

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére a közelmúltban a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg felületeinken. Ebben közösségként együttes a felelősségünk, a mienk kiemelt. Amíg újragondoljuk a teendőinket, nem minden cikkünk alatt lehet kommentelni. Egyszersmind kérjük és köszönjük, ha nem csak szabályzatunk betűjének, de a szellemének betartása felett is segítetek őrködni.

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt