Kimmer Diána, a Budapesti Közösségi Közlekedés (BKK) ügyfélélmény- és elemzési menedzserének idei tanulmányát szemlézte szerda reggel a Népszava.
Ebből azt lehet kiolvasni, hogy a nők Budapesten inkább veszik igénybe a közösségi közlekedést illetve gyalogolnak, míg a férfiak inkább jellemzően autóval és biciklivel közlekednek.
A cikk szerint ez az első genderalapú felmérés a tömegközlekedésről Magyarországon.
A kutatás azt állapítja meg, hogy igenis elválnak a közlekedési szokások a nemek függvényében.
Az utazásszámot alapul véve, a nők 33, a férfiak 46 százaléka használ autót. A közösségi közlekedést a nők 48 százaléka használja, a férfiaknak csak 39 százaléka.
Ha a megtett kilométerek alapján kalkulálunk, a különbségek még látványosabbak: ebben az összevetésben a nők 16 százalékkal kevesebbet autóznak és 16 százalékkal többet tömegközlekednek mint a férfiak.
A gyaloglás és a biciklizés között kisebb a különbség, de a tanulmány szerint több férfi biciklizik, viszont több nő gyalogol.
Kimmer Diána szerint az eredményekben közrejátszhatnak a hagyományos nemi szerepek is. A férfiakkal szemben korábban és egyértelműbben jelentkezik az az elvárás, hogy tudjanak vezetni.
A BKK a felmérés alapján ajánlásokat fogalmaz meg a Budapesti Mobilitási Tervhez, a fővárosi közlekedés hosszútávú stratégiájához. A kutatás arra mindenképp jó volt, írják, hogy ez alapján egyértelműen más üzeneteket érdemes eljuttatni a férfiakhoz mint a nőkhöz.
„A férfiak esetén fontos lerakni azokat az alapokat, hogy egyáltalán nem ciki buszra, villamosra, trolira ülni. Sokak fejében a közösségi közlekedés egyenlő az ősrégi járművekkel, miközben a valóság, hogy az eszközpark jó részét már lecseréltük” - mondta Kimmer Diána, aki szerint a nők esetében a szubjektív biztonságérzet erősítése kell a cél legyen.
A BKK megrendelésére készült, a fővárosi lakosságra vetítve reprezentatív kutatásban 5248 embert kérdeztek utazási szokásaikról.
A kutatásról korábban a Qubit is közölt elemzést: az itt olvasható.
(Népszava)