A Közlekedő Tömeg értesülései szerint azután, hogy augusztus 1-jétől tíz magyarországi vasútvonalon állt le a személyszállítás, szeptember 1-jétől újabb hét vonalat zárhat be a MÁV és a Lázár János vezette minisztérium. A vasúti közlekedési szakportál Indóház Online (Iho.hu) már kedden arról írt, hogy újabb mellékvonalak állhatnak le. Az augusztus eleji vonalbezárásokat szintén a Közlekedő Tömeg és az Iho.hu írta meg július 20-án, egy nappal azok hivatalos bejelentése előtt.
Az Iho.hu a mostani halállistára valószínűsítette „az ország egyik legramatyabb pályaállapotaival bíró vicinálisát”, a Siófok-Kaposvár vonalat, a Nyíregyháza–Nyírbátor–Mátészalka–Fehérgyarmat–Zajta (113-as) két végét, „melyeken az elmúlt években már többször is majdnem feladták a forgalmat”. Szintén megemlítették, hogy „egyes dél-alföldi vaspályák agóniájának is véget vethetnek, például az augusztus 1-jével félig »módváltott« 146-os Kiskunfélegyháza–Lakitelek–Kunszentmárton vonal kiskunfélegyházi oldalának vagy a 147-es (Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza) vonal mindössze napi néhány vonatot kínáló orosházi felének”.
A Közlekedő Tömeg információi nagy mértékben egybeesnek ezzel. Az oldal az alábbi hét, bezárásra kijelölt vonalat sorolta fel a forrásai alapján:
A Közlekedő Tömeg egy korábbi G7-cikkre hivatkozva megjegyzi: nemcsak a bezárások ürügyeként említett mellékvonali járműflottát, hanem a MÁV teljes dízeles járműparkját meg lehetne újítani mindössze 20 milliárd forintból.
A vonalbezárásokkal kapcsolatos kérdésünkre a közlekedési tárca azt válaszolta: „Nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra [a minisztérium szóhasználatában a vonalbezárás »közlekedésimód-váltás«]. Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utazóknak. Az augusztus elsejétől 10 mellékvonalon érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része.” A minisztérium hozzátette: „a próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-VOLÁN-csoport.”
Ez a válasz szinte szó szerint megegyezik azzal, ami az Iho.hu kapott a MÁV-tól:
„Nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra. Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasainknak.
Az augusztus elsejétől – tíz mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV–Volán csoport.”
A közlekedési portál szerint egyébként ezzel a válasszal „nem cáfolják, ellenben árnyalják értesüléseinket”. A lap szerint a vasúttársaság válasza azt jelenti, hogy „továbbra is napirenden van a mellékvonali módváltás kérdése”.
A múlt héten bezárt vonalak közül egy észak-magyarországit és egy dél-alföldit mi is megnéztük nem sokkal a vonatközlekedés leállítása előtt. És elmentünk ahhoz a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti vonalhoz is, amit egy júniusi árvíz után július 31-re felújítottak, hogy másnap bezárják.