A fiatalok körében rohamosan terjed a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata, ezért egyre fontosabb, hogy a felsőoktatásban ennek egyértelmű szabályai legyenek - írja közleményében a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája.
A HÖOK „meggyőződése, hogy ebben a legcélravezetőbb megközelítés, ha a mesterséges intelligenciára eszközként tekintünk, amelyet be kell építeni az oktatási és tanulási folyamatokba.”
Ahogy minden eszközre, úgy a mesterséges intelligenciára is igaz az, hogy a felhasználón múlik, hogy pozitív vagy negatív hatást fejt ki - írja a HÖOK, amelynek közgyűlése tíz pontban foglalta össze, milyen szabályozással lehetne hozzájárulni az ilyen eszközök felelős felhasználásához. Ezek alapján
a HÖOK nem csak bátorítaná az AI használatát, hanem a tananyag kötelező részévé tenné az egyetemeken, és tiltaná a tiltását.
Ilyeneket javasolnak:
A mesterséges intelligencia megítélése finoman szólva is szélsőséges még a hozzáértők körében is. Az OpenAI és a Google DeepMind vezetői által is aláírt nyílt levél szerint az AI az emberiség kihalásához vezethet, míg más szakemberek ennél derűlátóbbak. Az biztos, hogy alapjaiban változtathatja meg a világunkat és így természetesen az oktatást is.
Az UNESCO politikai döntéshozóknak szóló iránymutatása hangsúlyozza, hogy a mesterséges intelligenciát nem szabad ott alkalmazni, ahol az hatással lehet a valós életben végzett megfigyelések, a más emberekkel való interakciók és a gyakorlati kísérletezés során szerzett kognitív és szociális készségek fejlődésére.
Egy tavalyi amerikai felmérés szerint a tanárok kétharmada érzékeli, hogy rendszeresen mesterséges intelligencia által írt munkákat kap, és minden tizedik tanár elismeri, hogy nem tud különbséget tenni a tanítványai és a mesterséges intelligencia által készített munkák között.