Csütörtökön hosszabb interjút adott a 444-nek a többek között a kormányzati kommunikációért és a nemzetbiztonságért is felelős Rogán Antal. Ez azután történhetett meg, hogy Londonban találkoztunk a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel, méghozzá a június 1-jei budapesti Békemenet estéjén. Rogán a város egyik legdrágább szállodájába csekkolt be, ahol mi is találkoztunk vele, akárcsak másnap a Hyde Parkban. Rogánnal akkor csak röviden tudtunk beszélni, de megígérte, hogy a választás után interjút ad nekünk.
A több mint egyórás beszélgetésből, amiről maga Rogán is azt mondta egy ponton, hogy „kelletlenül viselkedik benne”, néhány sarkos állítást ebbe a cikkbe külön kiemeltünk, és helyenként igyekeztünk keretbe is helyezni.
A beszélgetés egyik központi, többször visszatérő témája – érthető módon – a kommunikáció, és Rogán Antal ezzel kapcsolatos feladatai, illetve felelőssége volt.
„Én azokat a vonalakat vagy azokat a határvonalakat a kormányzat részéről mindig betartom, ami mondjuk a párt és a kormánypártok, meg a kormány között húzódik” – mondta többek között, amikor arról kérdeztük, hogy milyen munkát végzett a kampány során, hogyan segítette a miniszterelnököt, aki egyben pártelnök is.
Nem sokkal később viszont már arról beszélt, hogy természetes, ha „egy parlamentáris demokráciában összeér egymással a pártfeladat, hiszen a pártok vezetőit választjuk meg politikusnak, és összeér egymással a kormányzati feladat”, valamint azt is természetesnek nevezte, hogy
„ha a Fidesz és a KDNP van kormányon, akkor a Fidesz és a KDNP pártüzenetei meg fognak egyezni a kormányzati döntésekkel és a kormányzati üzenetekkel”.
Ez azért kulcskérdés, mert a választási kampányban a pártoknak megvan kötve a keze, szigorú költségvetési szabályok előírások vannak arra, mennyit költhet egy párt szabályosan kampányra, egy 2013-as törvény értelmében például egy parlamenti választáson egy párt maximum jelöltenként 5 millió forintot költhetne kampányra (a feltételes mód nem véletlen). A kormányt viszont semmilyen korlátozás nem köti, hogy kampányidőszakban azokat a kommunikációs elemeket harsogja „társadalmi célú hirdetésként” számtalan csatornán, amik történetesen megegyeznek a kormánypártok kommunikációs elemeivel.
Az interjúban ez napnál is világosabbá válik, amikor a Mexikói úton szakmányban kihelyezett háborús óriásplakátok kérdése jön elő, és Rogán előbb arról beszél, hogy ez ügyben ő is a nemtetszését fejezte ki a kommunikációs ügynökségnek, majd miután munkatársunk jelzi, hogy rendben, rendben, de az egy fideszes és nem egy kormányzati plakátcunami volt, módosít, hogy az igazából másik plakátok esetében történt.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!