Nincs elég jegyvizsgáló, úgyhogy jönnek a kalauztalan vonatok az agglomerációban

közlekedés
szeptember 09., 05:59

Hétköznap félóránként járnak a személyvonatok Pilisvörösvár és Rákos között. Az S76-os jelzésű járatok az észak-budai agglomerációt szolgálják ki, Pilisvörösvárról, Solymárról és Ürömről szállítják az ingázókat a fővárosba. Ezeken a vonatokon tesztelte a MÁV tavasszal a jegyvizsgáló, vagyis kalauz nélküli közlekedést.

Miután a próbaüzemet sikeresnek ítélte a vasúttársaság, augusztus végén bejelentette, hogy szeptembertől minden S76-os vonat kalauz nélkül közlekedik. A módszert fokozatosan további helyeken is bevezetik, október végére a lajosmizsei vonalat kivéve minden agglomerációs vonalon közlekednek kalauz nélküli vonatok.

Agglomerációban közlekedő motorvonatok a Keleti pályaudvaron
photo_camera Agglomerációban közlekedő motorvonatok a Keleti pályaudvaron Fotó: BALINT SZENTGALLAY/NurPhoto via AFP

A változtatás extra feladatokat ró a mozdonyvezetőkre, ők végzik majd az élőszavas utastájékoztatást, ellenőrzik az utasok fel- és leszállását, intézkednek vészhelyzet esetén. Ha baj történik, a mozdonyvezetőket a vészhívókon keresztül értesíthetik az utasok. A jegyeket szúrópróbaszerűen ellenőrzik, a bliccelőknek megemelt pótdíjat kell fizetniük.

A MÁV a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egy időben bevezeti a jegyelővételi zónát a fővárosi agglomerációban. Ez azt jelenti, hogy a lajosmizsei vonalat kivéve mindenhol kötelező lesz elővételben megvásárolni a jegyeket. A szabály alól csak az a kevés megálló lesz kivétel, ahol még nincs jegyautomata. A pótdíjat az egész zónában egységesen 25 ezer forintra emelik. Az új rendszer türelmi időszaka november 2-ig tart, utána kezdenek bírságolni a kalauzok.

Mivel a MÁV azt írta, a kalauz nélküli rendszer próbaüzemét az utasok és a munkavállalók pozitívan fogadták, megkérdeztük két vasutas-szakszervezettől, mit gondolnak a rendszer kiterjesztéséről.

„Sokkal nagyobb a füstje, mint a lángja”

Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke azt mondta, a MÁV a tesztüzem alatt az összes fontos vasutas-szakszervezettel egyeztetett. Szerinte a rendszer kiterjesztésének „sokkal nagyobb a füstje, mint a lángja”, mert nyugat-európai példák bizonyítják, hogy megfelelő szabályok, jó műszaki és infrastrukturális feltételek mellett gond nélkül közlekednek a kalauz nélküli vonatok. Az intézkedéssel nem kerül veszélybe a kalauzok munkahelye, a szakszervezetek nyomására ezt a MÁV vállalta.

Barsi szerint azért döntött a rendszer kiterjesztése mellett a MÁV, mert nincs elegendő jegyvizsgáló a fővárosi agglomerációban, csak a budapesti kulcsállomásokon közel 200 hiányzik. Ugyanakkor a rendelkezés szerinte csak felszínesen kezeli a problémát, mert csupán havi 50 ember munkaidejét spórolja meg a vasúttársaság.

A MOSZ-nak mindenesetre konkrét javaslata is van a felszabaduló munkaerő kezelésére.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.