
A héten a MÁV közleményben tudatta, hogy a nagy érdeklődés miatt új pályázati szakaszt hirdet a pályaudvarok hasznosításáról. A Szabad Európa azonban megszerezte a Közbeszerzési Hatóság levelét, amiből arra lehet következtetni, hogy
nem volt szabályos a korábbi pályázat, valójában koncesszióról van szó, amit közbeszerzési eljárás nélkül nem lehet lebonyolítani.
Vitézy Dávid posztolt az ügyben, azt írta, „kudarcba fulladt Lázár János ingatlanpanamája a pályaudvarok 99 évre történő magánkézbe játszására”, és hogy szerinte logikátlan volt a MÁV magyarázkodása. „Vajon mi történt? Az előző pályázatról lemaradt valaki, akinek nyerni kellett volna? Vagy esetleg az Állami Számvevőszék nyilvánosan bejelentett vizsgálata kimutatta, hogy az egész eljárás súlyosan törvénysértő volt, ahogy első perctől mondtuk? Azt nem is merem remélni, hogy hatott a Fővárosi Közgyűlés döntése, amiben kértük a pályázat visszavonását és az egyeztetést Budapesttel.”
A Szabad Európa által látott levélben egy ügyvédi iroda kért állásfoglalást a Közbeszerzési Hatóságtól. A hatóság válaszában azt írta, a pályaudvarokkal tervezett lépések közbeszerzésnek minősülnek, mert nem a feladat vagy az eljárás tárgya – jelen esetben a pályaudvarok hasznosítása – számít, hanem az értéke. A Közbeszerzési Hatóság szerint ebben az esetben akár mindkettőre, vagyis közbeszerzési eljárásra és koncesszió kiírására is szükség lehet.
A hatóság levele szerint ha nincs közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás, a szerződés semmisnek minősül: „Az ajánlatkérő szerződését mindenképpen meg kell hogy előzze vagy közbeszerzési, vagy koncessziós beszerzési eljárás, ennek hiányában ugyanis – amennyiben az ellenszolgáltatás becsült értéke a közbeszerzési értékhatárt eléri vagy meghaladja – a Kbt. 137. § (1) bekezdés a) pontja alapján a közbeszerzési eljárás mellőzésével kötött szerződés semmis.”
Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly októberben beszélt először arról, hogy a kormány magántőke bevonásával újítana meg tíz nagy forgalmú pályaudvart. Tavaly novemberben az állomásfelújítási program részeként megjelentek a pályázati felhívások, aminek értelmében a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre adná magánkézbe a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Nem meglepő, hogy főként NER- és Matolcsy-közeli vállalkozók jelentkeztek állomásüzemeltetésre.