https://444.hu/assets/zebra-atkeles-haszi-128.jpg

Keressük Budapest leghosszabb piros és legrövidebb zöld lámpáját

Budapest
2014 július 23., 06:25
comments 60
  • Toni Kroos 69 másodperc alatt lőtt két gólt a braziloknak a vébén
  • Annyi idő alatt akár négyet is lőhetett volna, amíg szabad jelzést kap egy gyalogos a Budaörsi út és a Fehérló utca kereszteződésében, a zebránál (129 másodperc, ezzel csúcstartó Budapesten).
  • Ha van olyan lámpa, ahol ennél hosszabb idő telik el, mérje le, küldje el a megirom@444.hu-ra, elmegyünk, és hitelesítjük a csúcsot.

Végtelenül hosszú időnek tűnik, amíg zöldre vált egy lámpa? Különösen idegesítő az egyik, ami munkába menet mintha direkt szívatná önt? Akkor megpróbálunk győztest hirdetni, hogy van-e genyóbb lámpa.

Nézzük, honnan indulunk!

Budapesten nem kevesebb, mint 1030 olyan csomópont van, ahol közlekedési lámpa irányítja a forgalmat. Ez nem mind olyan nagy, mint a BAH-csomópont vagy az Örs vezér tere, ugyanúgy egynek számít az is, mint egy egyszerű, lámpás külvárosi zebra.

Mi számít hosszú várakozásnak?

photo_camera A buddhisták türelmét is próbára tévő Budaörsi úti (Fehérló utcai keresztezpdés) zebra.

Ami hosszabb, mint egy másodperc, nyilván. Azt azért érdemes tudni, hogy mi az átlag. A legjellemzőbb Budapesten az, hogy két piros vagy éppen két zöld jelzés között 90 másodperc idő telik el. Ez az, ami szakértők szerint a optimális a közlekedőknek. Szabó Gábor, a BKK divízióvezetője legalábbis ezt mondta, amikor föltettük neki a kérdést.

De ettől az optimumtól elég gyakran eltérnek, különböző okokból. Az eltérések nem nagyok: Budapesten a leghosszabb idő, amit a szabad jelzésre várni kell:

129 másodperc.

Az olyan nagy forgalmú utaknál, mint például a Budaörsi út, az autósokra vannak elsősorban tekintettel. Mert míg például a Budaörsi úton a Fehérló útnál óránként átlagosan 50 gyalogos kell át, az úttteseten ugyanennyi idő alatt 3000-3200 autó hasít. Ugyanígy az autósokat preferálják például a Kós Károly sétány Állatkerti körút kereszteződésénél, ahol az M3 autópálya felé tartó forgalom segítése a cél.

Ha nem nyomom meg, tényleg soha nem vált?

gomb

Vannak ugye azok a lámpák, ahol eleve a gyalogosnak kell jelezni, hogy megakasztaná az autós forgalmat. Ezekből kétféle van. Az egyiknél, ha jól el lenne dugva a gomb, tényleg örök piros lenne. A másiknál ha a gyalogos nem jelez, a mellékirányból érkező, bejelentkező autók miatt azért mégis vált a gyalogosok lámpája is.

TOP 3

Szabó Gábor szerint a már említett Budaörsi út–Fehérló utca (129 másodperc) után a második legnagyobb várakozási idő 123 másodperc a Hűvösvölgyi út–Nyéki út kereszteződésben. A Kós Károly sétányon az Állatkerti körútnál 80 mp a várakozás. Ezek az értékek a legsűrűbb autós forgalomban érvényesek, egyébként napszakonként változnak. A lakossági visszajelzések alapján egyébként a gyalogosok már a 60 másodperc feletti várakozási időt is túlzottnak érzik.

Csak sprintereknek

A gyalogos számára a legdurvább átkelő a Bajcsy-Zsilinszky-Andrássy sarka. Itt nemcsak nyugdíjasoknak okoz problémát az átkelés, a legfürgébb lábú átkelők sem jutnak át úgy, hogy ne villogjon a zöld már az első lépések után.

Járdasziget pedig nincs.

A közlekedés szervezői egyébként az átlagos gyalogos sebességét 1,2 -1,5 méter/másodperccel számolják. De itt, a Bajcsy-Zsilinszky sarkon talán még a 3 méter per szekundumos (majdnem 11 km/h) futótempó is kevés lenne, ha tök zöldben akarnánk átérni.

Az a jó hír, hogy a BKK-nál tudnak a problémáról. Az a rossz, hogy nem holnap fog megoldódni. Az alapvető gond, hogy extrém kedvezőtlen a két zebra kialakítása. Nagyon hosszú a két átkelő, ráadásul ferde is. Ha meghosszabbítanák a zebrán a zöldet, azzal viszont teljesen megakasztanák a gépjármű közlekedést, mivel csökkenteni kellene a keresztező járművek szabad jelzését. (Így is szinte állandó dugó van a belvárosi kereszteződésben.)

Gondolkodnak azon, hogy legalább a ferde zebrákat megszüntessék, átalakítsák, mivel az egyenes átkelőkkel rövidülne az átjutási idő. De addig ehhez nem érdemes hozzányúlni, amíg el nem dől, hogy lesz-e villamos a Bajcsyn.

Mozogjon már!

piroslampa760

Szabó Gábor azt mondja: tudják, hogy vannak lassabban, nehézkesebben mozgó gyalogosok, de nem lehet a végtelenségig kitolni a zöld jelzések hosszát. Valószínűleg egy KRESZ-módosítás segíthetne, amiben megjelenne a kereszteződéshez érkező járművezetők konkrét felelőssége abban, hogy a kereszteződésbe hajtás előtt meg kelljen győződni arról, hogy nem maradt-e lassúbb gyalogos vagy jármű (pl. kerékpár) a kereszteződésben.

A Nagykörúton percenként

A másik nagy kihívás a Nagykörút.

Itt járnak a legsűrűbben villamosok Pesten, sőt talán Európában is.

Ezért elsősorban hozzájuk igazítják a lámpákat.

Korábban szintén 90 másodperces periódusidővel működtek a jelzőlámpák itt is. A villamosok ehhez igazodva 1,5 perc, 1,5 perc, 3 perc idővel követték egymást. Ez azért fontos, mert a nem egyenletes követési időköz miatt az utasok száma is változott. A három perccel később érkező villamosról annyian szálltak le és fel, hogy már nem tudta elkapni a másfél percenként érkező zöldet, és beragadt a lámpánál. A következő villamos pedig emiatt nem tudott beállni, és azonnal torlódás lett.

Ezen úgy változtattak, hogy átálltak a 90 másodpercről hatvanra. Így sűrűbben, egyenletesen 2 percenként – minden második jelzőlámpa periódusban - jönnek a villamosok, nincs annyi le- és felszálló utas. Másrészt ha a villamos mégsem tud tovább indulni, akkor marad még további egyperces tartaléka a következő villamos érkezéséig.

A gyalogosok ebből annyit vehettek észre, hogy hatvan másodpercenként lesz újra zöld, gyorsabban váltanak a lámpák. Mármint azoknál a zebráknál, amik villamosmegálló szigeteket érintenek. Mert ahol nincs megálló, ott az autósközlekedés hangolásának javításáért és a közúti kapacitás növeléséért 120 másodpercre álltak át, mint például a Vígszínháznál. Vagyis itt is lehet mérni az időt.

Hogy hogy nézne ki egy ideális város, amit közlekedéssel foglalkozó mérnökök terveztek?

Pontosan 630 méterenként lennének kereszteződések,

négyzetrácsosan (szakemberek kedvéért, ha a Budapesten általánosan használt jelzőlámpaváltási ciklussal számolunk.) Elég kocka lenne. Budapest nem ilyen.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.