12 milliárdot takarít be jövőre a kommunikációs tenderek nagy varázslója

  • Kuna Tibornál kevesen nyertek több közpénzt az Orbán-ciklusok idején.
  • Főleg állami és államközeli megbízásai révén az ország legnagyobb kommunikációs ügynökségeit építette fel.
  • Kuna a külügyminiszter, Szijjártó Péter jó barátja, de újabban Seszták Miklós fejlesztési miniszterhez is közel került.
  • Saját bevallása szerint gazdagságát és befolyását Isten kegyelmének köszönheti.

Kuna Tibor Ózdon született, ahol egy 38 négyzetméteres szobakonyhás lakásban nőtt fel édesanyjával és nővérével. Édesanyja az Ózdi Kohászati Üzemben dolgozott számítógépes operátorként, szokta is mondani, hogy „alatta már csak a takarítónő volt.” A nagymama háromműszakkos munka mellett foglalkozott a családdal. Tibor a családi intelmek dacára szakképző helyett inkább kijárta a gimit, és közgazdaságot tanult. Ez is elégnek látszott ahhoz, hogy felnőve, gyári könyvelőként tudja fizetni a családi számlákat, és fussa bérletre a 2-es buszra is.

(...)

Húsz évvel a gimi után, Kuna Tibor az ország legnagyobb kommunikációs és PR-ügynöksége, a Young & Partners – és új testvérvállalata, a Trinity Communications – tulajdonosa és vezetője. Vagyonos, befolyásos ember, aki közelről ismer nagypolitikai szereplőket is. Cégei jövőre 12 milliárd forint bevételt terveznek. A családnak egykor munkát adó ózdi gyár tulajdonosa, Max Aicher német acélmágnás ma már Kuna üzlettársa és jóbarátja. Olyannyira, hogy Aicher nemrég különgépet küldött Kunáért Budapestre, mert sürgős megtárgyalnivalója volt partnerével Salzburgban. A cégvezető illendően megköszönte a meghívást, majd Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel közösen látogatták meg Aichert.

Kuna Tibor. Fotó: Young and Partners Facebook.

A fentieket Kuna részben cége tavalyi ügyfélkiadványában, részben nemrég egy budapesti istentiszteleten mesélte el.

Egy 2014-es Playboy-interjúban, amit karácsonyi ajándékként több ügyfélnek is eljuttatott, legjobb tulajdonságaként  helyzetfelismerő-képességéről, emberismeretéről beszélt, és hogy képes beismerni ha éppen hibázott. De legyenek bármilyen jó adottságai, mindez kevés ahhoz, hogy valaki ilyen mélyről ekkora ívű karriert fusson be. Erre, mondja ő, nincs földi magyarázat.

„Soha! Semmi normális, kézzelfogható, ésszel felfogható sansz erre nincs. Csak Isten kegyelme. Csak Isten kegyelme.”

Ha végigtekintünk Kuna életútján, tényleg mesébe illő felemelkedés története tárul elénk. És nem vitatnánk el Isten szerepét a sikerekben, de akadt azért más segítség is.

Jókor, jó helyen

Egyetemistaként még politológiát tanult a Miskolci Egyetemen, amikor eladta Kormányzati ifjúságpolitika című tanulmányát az akkori Ifjúsági és Sportminisztériumnak - 74 ezer forintot kért az anyagért, mert pont ennyibe került az út álmai városába, Párizsba. Az üzlet (és a tanulmány) olyannyira bejött, hogy 1999-től állást is kapott Deutsch Tamás tárcájánál, ahol 2003 elejéig dolgozott. Ezekben az években lett jóban az akkoriban éledező Fidelitas vezetőivel, köztük Szijjártó Péterrel (jelenlegi külügyminiszterrel) és Mihalovics Péterrel, aki most éppen Seszták Miklós fejlesztési miniszter kabinetfőnöke.

Szijjártóhoz hasonlóan Kuna is nagy fociőrült, sokat lógtak és dolgoztak együtt. „Az ifjúsági minisztériumban dolgozott, amikor 1998 és 2002 között kormányon voltunk, és én ifjúsági vezetőként kerültem kapcsolatba vele. Azóta jóban vagyunk, mondhatom azt is, hogy barátok vagyunk. Ismerem őket, és jó véleményem is van róluk, jó cégnek tartom őket. Amikor a Miniszterelnökségen dolgoztam, akkor egy rövid ideig együtt is működtünk” – mondta a külügyminiszter, amikor januárban Kunáról kérdeztük.


Miután Szijjártó 2002-ben képviselő lett, beajánlotta barátját a parlamentbe: Kuna 2003-ban kabinettitkári posztot kapott a frakciónál, és egészen 2006-ig dolgozott a Fidesznek. Szijjártó 2005-ben lett a Fidelitas elnöke, innentől fogva egyre gyakrabban bukkantak fel együtt nyilvános eseményeken. Mihalovics Péterrel, aki a veszprémi szervezetet vezette, közösen szólaltak fel a szocialisták ellen, egy évvel később pedig Szijjártó mellette kritizálta a pusztító MSZP-s ifjúságpolitikát. Összetartó kör alakult ki a Fidelitasban. Ekkortájt indították el a Fidelitas „Új Nemzedék” címen futó programsorozatát, amire később érdemes lesz visszatérni. 2008-ban Szijjártó és Kuna már közösen oktatták a politikai és kormányzati kommunikáció című tárgyat a Dunaújvárosi Főiskolán.

Közben próbálgatta magát az üzleti szférában is. 2005-ben a Merlin Communications reklámügynökségnél kezdett dolgozni, ahol stratégiai igazgatói pozícióig küzdötte fel magát. 2008-ban aztán Kiss Zoltán Balázs üzlettársával közösen megalapította a Young&Partners (Y&P) PR-ügynökséget, de mire két évvel később a cég a Miklós tér 1. szám alá költözött, a politikai posztjáról távozó kabinettitkár már egyedül vitte a boltot.

„2008-ban egy stratégiai tanácsadásra épülő kis céget álmodtam meg”

– mesélte Kuna a cégalapításról a Kreatívnak, és a Y&P eleinte tényleg csak kisebb PR-kampányokra és szakmai tanácsadásra szakosodott. Egyszemélyes vállalkozásnak indult; első ismertebb ügyfelei a Cryo-Save őssejt-tároló, majd a Sanofi Aventis gyógyszercég voltak, de már a szocialista időszakban akadt állami megbízása is. „Úgy ajánlották be, hogy egy ügyes fiú, jó ötletei vannak, érdemes vele dolgozni. Nagyobb szerződést nem kaphatott mert fent tudták róla, hogy fideszes, de amit rábíztunk azt megcsinálta, és nem volt rá panasz” - emlékszik vissza Kuna szárnybontogatására egy kormányzati ember a második Gyurcsány-érából.  

A két év alatt 11 fősre duzzadt cég 32 ügyfelet gyűjtött össze, de közülük még össz-vissz három érkezett az állami szektorból. Az első években Kuna személyesen készítette a kommunikációs stratégiákat és kampányokat, sokszor közösen ötletelt megbízóival – és az ügyfelek elégedettek is voltak vele.  A 2008-as év eleji alapítást követő első nyolc hónapban a cég 44 milliós nettó árbevételére 18 milliós nyereség jutott, első teljes évében, 2009-ben 115 milliós bevételt és 14 milliós nyereséget hozott össze. 2010-ben 193 milliós bevételt és 7 milliós nyereséget termelt. De az állami bevételek aránya ekkor még elenyésző volt.

A kormányváltás után a Y&P egyre inkább a közbeszerzések, állami bizniszek felé fordult.

 2010 és 2014 között Simicska Lajos és üzleti körei elfoglalták a kommunikációs piac nagyobbik felét, és kézben tartották az ilyen tárgyú közbeszerzéseket, illetve az állami cégek kommunikációs megbízásait. A „nagyfiúk” a hagyományos médiaügynökségi tevékenységek - médiatervezés és vásárlás - vonalain mozogtak, Kuna viszont  „közszolgálati PR” piacán megtalálta a rést, ahova benyomulhat. Szerinte a Y&P sikerének titka egy új közszolgálati kommunikációs modell volt, ami megérteti a lakossággal az állami szervek működését és igényeit. Kedvenc példája a kormányzati autópark lecserélése. Ezt a nehezen kommunikálható intézkedést úgy adták el, hogy sajtótájékoztatón szétszedtek egy leharcolt állami autót, és alkatrészenként bemutatták, mennyibe fájna azok folyamatos karbantartása.

Már 2010-ben kamatoztak a régi kapcsolatok: ahányszor a Dunaújvárosi Főiskola, vagy Veszprém Önkormányzata kommunikáció témában írt ki tendert, garantált volt a Y&P-s siker. De nyertek az OEP-nél, a Főtávnál,a Mentőszolgálatnál, és később a Vízműveknél is olyan tendereket, amik arról szóltak, hogy miként lehet egy közszolgáltatást népszerűbbé tenni a lakosság körében, és jó hírük volt a piacon. Ezek jellemzően 10-20 milliós megbízások voltak, amik nem zavarták Simicska-központot. 

Nagypálya

Következő évtől már jöttek a nagybetűs közbeszerzési sikerek. 2011 utolsó napjaiban a  Miniszterelnökség  315 millió forintos megbízása volt az első nagyobb falat. Szijjártó ekkor már másfél éve a Miniszterelnökségen dolgozott a kormányfő szóvivőjeként, mielőtt ugyanitt külgazdasági kapcsolatokért felelős államtitkár nem lett. A kiírásból kiolvasható, hogy időközben a Y&P bővítette tevékenységét, és a kommunikációs tanácsadás, arculattervezés mellett egyre több rendezvényszervezést és kitelepülési munkát vállalt. 

kuna tibor

A Vidékfejlesztési Minisztérium 2012-es, 639 millió forintos pályázatát úgy nyerte meg a Young, hogy az indulás feltételeként megszabott minimális követelmények kísértetiesen hasonlóak voltak a miniszterelnökségi tenderéhez. Hogy mást ne mondjunk: a 2011-es kiírásban előírt 1 db szövegíró minimális szakmai tapasztalata még 4 év volt, a 2012-esben pedig az előírt 1 db szövegíró minimális szakmai tapasztalata már 5 év lett - ami, mondjuk így, legalábbis megmosolyogtató. A vidékfejlesztési tárca 2010 és 2014 között nagyon erős Simicska-befolyás alatt működött - ez a megbízás volt az első jele annak, hogy Kuna és Simicska körei között egyértelműen van kapcsolat. 

Sajátos körülmények között bonyolódott a 3 milliárd forint közpénzből gründolt Új Nemzedék Jövőjéért Program is, ami a fidelitasos fiúk korábbi projektjének nevét viselte. Ezt - akkor még Navracsics Tibor közigazgatási miniszter kabinetfőnökeként - Mihalovics Péter egyengette. A program célja „pályaválasztási tanácsadás, tudatos életpályamodell kialakítása, az iskolából kikerülők támogatása” volt, és ugyan értékelhető eredményre nem vezetett,  ki lehetett vele fizetni  csomó Fidesz-közeli figurát. Közülük is messze a Y&P járt legjobban, amely 310 milliót könyvelhetett el arculattervezésért és kampányokért. A projektet később az emberi erőforrások minisztériuma vizsgálta át, és ennek eredeménye az lett, hogy soha nem szerződtek a Younggal.

Közben Kuna egyre inkább kivonta magát a napi munkák alól. 2012 derekán néhány hónapra az ügyvezetői posztról is lemondott - nem volt szükség többé nagy ötletekre. Olyannyira nem, hogy a Kreativ szerint 

a Young 2010 és 2014 között elnyert köbeszerzési pénzeinek közel 80 százalékát úgy szerezte meg, hogy egyetlen ellenfele sem volt.

Közben Szijjártó sokat dolgozott a magyar állam és a  nemzetközi nagyvállalatok közti stratégiai partnerségi megállapodásokon: 2012 óta a Miniszterelnökség legkevesebb 60 nagyvállalattal szerződott ilyen formában. Köztük olyan óriásvállalatok, mint a GE, a Microsoft, a HP, a Nokia és a Telekom is kapcsolatba kerültek a Y&P-el, de legalábbis sokáig referenciaként szerepeltek honlapjukon.

A Jabil, a Stadler, a Siemens, a Lego, a Sanofi és a HP Magyarország érdemben nem reagált a megkeresésünkre, a GE, a Microsoft, a Dalkia és a Telekom pedig tagadta együttműködést, bár ez utóbbinak a most már IQSYS-nek nevezett leánya még T-Systemsként bízta meg ügynökségi feladatokkal Kunáékat. Részletes választ csak a Microsoft adott: szerintük "előfordulhat", hogy a Y&P egy szerződött partnerük alvállalkozójaként teljesített megbízást.

A 444-nek három, egymást nem ismerő (két állami, egy piaci) forrás is arról beszélt, hogy amikor Szijjártó írta alá a megállapodást, „ajánlott" volt a Y&P-vel szerződni a sajtótájékoztatók, kitelepülések és egyéb PR-teendők megszervezésére. (Több szerződés esetében Varga Mihály volt az illetékes.) Mivel ezek a kontraktusok azonban piaci ügyfelek között köttettek, nem minősülnek közérdekű adatoknak. Kuna kérdésünkre tagadta az ajánlást, és hogy tömegesen szerződtek volna a stratégiai partnerekkel - állítása szerint 8-10 ilyen szerződés köttetett.

Összességében könnyebb volt az állammal üzletelni. Méghozzá egyre könnyebb.

2013-ig az árbevétel növekedésével párhuzamosan gyarapodtak a cég állami megbízásai is:

  • 2011-ben 25,5 millió forintot nyertek közbeszerzéseken, ez a teljes árbevételük 5,7 százaléka volt.
  • 2012-ben ~338 millió forintot, a teljes nettó árbevétel ~41 százalékát;
  • 2013-ban 1,277 milliárd forintot, teljes nettó árbevételük 62 százalékát nyerték közbeszerzéseken.

„Az állami közbeszerzésekből származó bevételek is ugyanúgy bevételek, amelyek meglátszanak a pénzügyi eredményeken. [...] A közbeszerzéseken való győzelmeinkre is nagyon büszkék vagyunk, mert sokkal nagyobb szakmai felkészülést igényelnek” – mondta Kuna a Kreatívnak, és az első mondattal nem nagyon lehet vitatkozni, a másodikkal pedig aligha érdemes. Ez a közbeszerzős műfaj olyannyira bejött, hogy még a Közbeszerzések Tanácsának kommunikációs tenderét is ők nyerték meg. Három év alatt a Y&P akkorát ment, mint senki más:  

2010-hez képest 2013-ra megtízszerezték bevételüket, a nyereségük pedig egy év alatt több, mint triplájára nőtt. 

A tulajdonos 2013-ban már 421 millió forintot, az előző évi nyereség 323%-át vehetett ki osztalékként. Egy-egy közbeszerzésen többet nyertek, mint amennyi versenytársaik teljes éves árbevétele, így lettek 2013-ra a legnagyobbak a PR-piacon. Ezt Kuna egy „Bajnokcsapat" című PR-interjúban ünnepelte meg a cég 2014-es ügyfélkiadványában. 

IMG_0729

Mindeközben Szijjártó egyáltalán nem csinált titkot abból, hogy élvezi a cég sikereit: a külügyminiszter (Mihalovics Péterrel együtt) a cég szeptemberi szülinapi ügyfélpartijain rendre motiváló hangulatú beszédet mondott a kollégák és ügyfelek előtt, így volt ez a 2013-as aranyévben, és idén is. Rendszeres vendégei voltak a buliknak fideszes nagyágyúk: az idei összejövetelen állami cégvezetők mellett például Káel Csaba és Hende Csaba is tiszteletét tette. 

Csúcson maradni > odaérni 

Egyre többet nyert a Y&P, de a ciklus egészét tekintve így is csak tizedéig jutott a Simicska-közeliként ismert Inter Media Group (IMG) közbeszerzési pénzeinek. Kunáék egyre bátrabban nyitottak az igazán nagy pénzzel kecsegtető médiaügynökségi tevékenységek irányba. 2012-ben szerződtek a Lidl-lel, és a piacon hamar elterjedt, hogy a következő évben a német áruházlánc teljes médiavásárlását a Y&P bonyolítja. Más áruházláncok, és nagy autógyártók neveit is összefüggésbe hozták velük - ennek köszönhető, hogy 2014-re visszaesett a közbeszerzések aránya a teljes árbevételhez képest. 

A fejlesztési minisztérium (NFM) alá tartozó állami vállalat volt vezetője mesélte a 444-nek, hogy Kuna rendre Nyergesre hivatkozva kért megbízást az állami cégtől, és ez gyakran konfliktust eredményezett. „Rendszeresen kaptak megbízást, de általában csak egy bizonyos összeghatárig” - szemléltette az erőviszonyokat beszélgetőtársunk, aki szerint a félreértés abból adódott, hogy pontosan mennyi munkára kaptak zöld lámpát fentről. Kuna kérdésünkre tagadta, hogy valaha egyeztetett volna Simicskával vagy köreivel. 

Young & Partners – Középen, a fotelben Kuna Tibor. Fotó: ww.youngandpartners.hu

Sokáig a Y&P csinálta a Közgép kommunikációját és lobbistratégiáját, és így egész cikluson átszerződhettek olyan, az NFM alá tartozó vállalatokkal és szervezetekkel, mint a GYSEV, a Mavir, vagy a Magyar Villamos Művek. Minden nagyon jól alakult, de Kuna aztán  szerzett magának egy nehézsúlyú ellenséget. 2012 derekán, miután

a kormányátalakítás idején Lázár János államtitkárként átvette a Miniszterelnökség irányítását, kivágta onnan a Y&P-t.

A csúcsállamtitkár környezetéből és állami vállalatok menedzsereitől úgy tudjuk, Lázár olyannyira elégedetlen volt a teljesítésekkel, hogy a 315 milliós keretszerződésből nagyjából 100 millió ment ki végül a Youngnak, utána a szerződéseket felbontották, és a Y&P azóta egy fillért nem kapott a Miniszterelnökségről. (Ezt kérdésünkre Kuna megerősítette.) Az incidens miatt alaposan megromlott Lázár és a később a külügybe távozó Szijjártó viszonya is. Kuna erre a már idézett istentiszteleten elmondott beszédében többször is utalt, például mikor azt mondta, hogy

„ (...) amikor neked az adott ország második embere az ellenlábasod; ha ő szurkál, ha ő talál ki dolgokat, ha ő áskálódik... Szóval nagy pályán nagy göröngyök vannak, széles pályán nagyobb az ellenszél”.

A 2014-es kormányváltás után hónapról hónapra élesedett az Orbán-Simicska háború, de eleinte úgy tűnt, Kuna ebből is jól tud kijönni. Orbán Seszták Miklóst nevezte ki fejlesztési miniszternek, aki Mihalovics Pétert tette meg kabinetfőnöknek. Mivel Mihalovics lett felelős az NFM alá tartozó cégek kommunikációs szerződéseiért, a mozgások eleinte nem érintették a Y&P-t, és a megbízások nem apadtak el. A Magyar Földgázkereskedő Zrt. arról tájékoztatta a 444-et, hogy 2014. áprilisa és 2015. márciusa között havi 2,7 millió forint + ÁFA összegű szerződést kötött az állami cég a Young-gal kommunikációs munkák elvégzésére, az MVM (adatigénylésre megküldött) szerződéslistájából pedig az derült ki, hogy az év második felében három rendezvény megszervezéséért több, mint 70 milliót számlázhatott ki a Y&P. 

„Szokták mondani, hogy a csúcson maradni nehezebb, mint oda elérni” - mondta ki az örök igazságot a Young egyik tavalyi PR-anyagában a tulajdonos, és megint telibe talált. Az Orbán-Simicska konfliktus 2014 nyarán-őszén kezdett igazán elharapózni, és ez egyre érzékenyebben érintette Kuna köreit, a Young ugyanis közben egyre többet üzletelt Simicskával. Tavaly szeptemberben a Young, az IMG és a Simicska-zászlóshajójaként ismert Mahír Rendezvény Kft.  közösen szerződtek 1,4 milliárdért a Földművelésügyi Minisztériummal kommunikációs munkákra. Nagyjából ezzel egyidőben lett nagy ügy Szijjártó Péter 167 milliós dunakeszi házából, ami miatt a külügyminiszter magyarázkodásra kényszerült.   

Ezekben a hetekben vált véglegessé az is, hogy a kormány központosítani készül az állami cégek kommunikációs költéseit, és a Miniszterelnökségen felállítja a 25 milliárd forinttal gazdálkodó Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKH). A koncepció lényege, hogy csak három kiválasztott konzorcium kaphat kommunikációs megbízást állami cégektől és szervektől; az ötlet alapvetően a simicskátlanításról szólt.  Akkor úgy volt, hogy a hivatalt Lázár kinevezettje, Nobilis Márton vezeti majd. Elfogyni látszott a levegő Kuna körül. 

„2014. év végén, akkor úgy fordult a világ, hogy én azt gondoltam, hogy nekem itt lefőtt a kávé, én ezt a céget becsukom (...) megváltoztak annyira a viszonyok, hogy hát eddig jó volt, de most vége lesz a történetnek”

- panaszkodott a megváltozott politikai klímára a cégvezető ominózus beszédében, de nem maradt tétlen. 

Segíts magadon...

Kuna 2014 decemberében nevezte át a korábban Heliopolis Consulting néven működő kis cégét - ebből lett a Trinity Communications, ami aztán hasonló ütemben kezdett közbeszerzéseket nyerni, mint korábban a Young. A Trinity tavaly egy év alatt kétszeresére, 250 millióra tornázta fel árbevételét, idén és jövőre pedig már milliárdos bevételek elé néz. 

A Young és a Trinity fő tevékenysége egyaránt a kommunikáció és a PR, és a bejegyzett tevékenységük listája is kísértetiesen hasonló. Több verzió kering a piacon, miért volt szükség az átkalibrálásra. Kuna az Indexnek és a 444-nek is azt mondta, hogy egyfajta belső versenyt akart teremteni, és nyitni nemzetközi piacok felé, de a piacon sokan gondolják úgy, hogy egész más oka lehetett a manővernek.   

Szijjártó kapura lő, mellette Kuna figyel egy Y&P-s vébémeccsnézés alkalmával. Fotó: Young and Partners Facebook.

A konkurens cégeknél többen is úgy vélik,  hogy Szijjártó házügye és a túl nyilvánvaló kapcsolat miatt „szólhattak rá fentről” az érintettekre; és ezért kellett hátrébb tolni a Youngot. Ennél valószínűleg többről volt szó. Magyarázat a manőverre, hogy Kuna, a politikai-üzleti túlélés érdekében így határolta el magát Simicska környezetétől. Erre mutat, hogy Kuna csak Simicska botrányos februári interjúi után, márciusban vette nevére a céget, ami korábban egy bizonyos Vida Mónika nevén szerepelt, és az ő Bartók Béla úti lakásán volt bejegyezve. 

A Trinitynek eztán ugyanúgy a Miklós tér lett a székhelye, mint a Y&P-nek, és a honlapról és kiadványokról gyorsan lekerültek a Közgép-logók. A munkatársak között, akik jelenleg úgy 70-en vannak, nagyon sok az átfedés. De a Trinity életre hívása mögött felsejlik még egy motiváció. Az üzletekben érintett két állami cég vezetője szerint

a Trinity előbukkanása valójában az NFM-et vezető Seszták-Mihalovics vonal térnyerését mutatja. 

Az NFM-ben - ahol a Simicska-vonalat Seszták körei váltották - a Trinity lett az új libling. Elképesztő mennyiségű megrendelés ment ki hozzájuk idén, ami azért is furcsa, mert érdemi referenciával nem rendelkező cégről van szó - érthetetlen mit keresnek meghívásos tendereken. Kikértük az NFM alá tartozó cégek tavalyi és idei szerződésének listáját, és nem kellett csalódnunk. 

  • Míg az MVM Zrt. 2014-ben mindvégig a Younggal szerződött, 2015-ben hirtelen átálltak a Trinityre: három szerződés alapján 65 milliót fizetnek nekik különböző megjelenésekre, mint például az MVM EFOTT-os, VOLT fesztiválos kitelepülései.
  • Az MVM Partner Zrt. nem újította meg 2014-es  szerződéseit a Mahír rendezvényszervezőjével. Helyette 2015-ben kötöttek egy 80 milliós keretszerződést a Trinityvel rendezvényszervezési, és egy másik 10 millióst PR-munkákra. Egy sörfesztiváli kitelepülésért további 14,7 milliót számlázhat a Trinity. 
  • 2014 a villamosenergia-ipari átvitelt felügyelő MAVIR Zrt. is ejtette a Mahír és Publimont Simicska-cégeket. Ők idén májusban kommunikációs tanácsadás címszó alatt szerződtek a Trinityvel havi 1,43 millió + ÁFA-ért, plusz 4 millióért rendezvényekre. 
  • A Paksi Atomerőmű Zrt. közel 20 millióért szerződött a Trinityvel idén nyáron PR-munkákra. Ezen túl öt szerződés alapján nagyjából 50 milliót számlázhat ki nekik az új Kuna-cég különböző nyugdíjas-, családi és más nyílt napok megrendezéséért.  
  • A szintén a tárca alá tartozó GYSEV is idén a Trinityvel szerződött 14 millióért kommunikációs munkákra. 

A közbeszerzési értesítőben megjelent az is, hogy Kuna új cége nyáron az MTVA-val is kötött egy 20 milliós szerződést kötöttek. Kuna elismerte, hogy jó viszonyt ápol Sesztákkal, de tagadta, hogy bármilyen üzleti kapcsolatban állna a miniszterrel. 

Főnyeremény

Az  NKH tendert 2015. áprilisában írták ki, az előtte eltelt hónapok nagy helyezkedéssel teltek. A későbbi győztesek attól tartottak, hogy a korábban Simicska-befolyás alatt működő Közbeszerzési Hatóság nem a megfelelő cégeket választja majd ki az állami reklámforgalom bonyolítására. Gajdos Róbert - Nyerges Zsolt egyetemi évfolyamtársa - ugyan jóideje távozott az elnöki székből, de a hatóságnak azóta sincs vezetője, és a viszonyok nehezen átláthatóak. 

Lázár egyszerűen túl sok ellenlábast gyűjtött, és vesztett: Szijjártó, Seszták  és Rogán Antal (akkori) frakcióvezető körei is abban voltak érdekeltek, hogy gyengítsék a csúcsminiszter állásait és ne ő koordinálja az NKH-s forrásokat. A 444 információi szerint már a vonatkozó rendelet is annak a Biczi és Turi ügyvédi irodának a közreműködésével született meg, amely korábban Tuzson Bence, Rogán új államtitkára irányítása alatt működött. (Erről egyelőre várjuk a Miniszterelnökség válaszát.)  

Forrás: Seszták Miklós Facebook.

A Trinity végül a miskolci SPRINT nyomdaipari céggel közösen került be a kiválasztott három konzorcium közé. Mellette a Rogán-közeliként ismert Csetényi Csaba és Krskó Tibor vállalata, a HG360 által vezetett konzorcium, és meglepetésre a fideszes körökön kívüli Mindshare médiaügynökség foglalkozhat majd állami intézmények reklámköltéseivel a következő egy évben.

A tender alapján majdhogynem érthetetlen, hogyan juthatott be a három kiválasztott konzorcium közé a Trinity-SPRINT duó. 

A kiírás szövege szerint például a kiválasztás egyik felvétele, hogy a konzorciumot vezető cégek rendelkezzenek „legalább 1 db médiatervezés és médiavásárlás tárgyú befejezett referenciával, melynek ellenértéke legalább nettó 500 millió forint.” A Trinity, illetve jogelődje, fennállása óta összesen sem tud 500 millió forint árbevételt felmutatni, hiszen csak idén kezdtek érkezni hozzájuk a megrendelések, konzorciumi partnerének fő tevékenysége pedig a nyomás. (Vonatkozó kérdéseinket megküldtük a Közbeszerzési Hatóságnak.) A Young esetében ez a kérdés fel se merülhetne - nem beszélve arról a tucatnyi PR és kommunikációs cégről a piacon, amely összehasonlíthatatlanul hosszabb és tekintélyesebb referenciákkal rendelkezik, mint a Trinity.

A 25 milliárdos tender nem azt jelenti, hogy a nyertes cégek tehetik zsebre ezt a hatalmas összeget, hanem azt, hogy a következő egy évben kormány kommunikációs költéseit ők szervezhetik meg ebből a pénzből. Ettől függetlenül ez példátlan nagyságrendű megbízáshalmaz, egy-egy ügynökségnél akár több milliárdos bevétel is keletkezhet. És a két erősebb pozícióval rendelkező konzorciumból az egyiket Kuna irányítja. 

„Nem azért, mert én hű de okos vagyok, meg hű de ügyes, hanem azért nekem Isten azt a szolgálati elhívást adta, hogy én azt, amit kapok, használjam” - 

öntött tiszta vizet a pohárba a győzelem után Kuna a már idézett pünkösdi gyülekezet alkalmával. 

Lázárt olyannyira felbosszantotta a tender eredménye, hogy egy ideig ki se akarta hirdetni a végeredményt. Az egyre élesedő Lázár-Rogán konfliktus sarokpontja volt, hogy Lázár ilyen kondíciók mellett már nem akart felelősséget vállalni a kommunikációs alap költéseiért. A megoldás az lett, hogy a NKH végül Rogán új minisztériumához került, Nobilis Márton pedig távozott az éléről. 

A történet kimenetele az utolsó pillanatig kérdéses volt, ezért a Miklós téren mindent elkövettek, hogy megszerezzék az új világ előtti utolsó nagy üzletet is. Augusztusban, még az NKH-pályázat kihirdetése előtt, a Young és a Trinity közös konzorciumban nyerte el a Szerencsejáték Zrt. 2,8 milliárd forintos médiavásárlási és kreatívtervezési munkálatokra kiírt tenderét. (Felmerül a kérdés, hogy miért volt szükség konzorciumban szerződni, ha egyszer a két cég tevékenységi köre azonos.) Ezzel párhuzamosan, az olajozott együttműködés jegyében, a Szerencsejáték Zrt. a Youngtól átigazolta Gombár Juditot, aki az állami cégnél a médiavásárlások menedzseléséért lett felelős. 

Itt tartunk most: Kuna túlélte a nagy fideszes belháborút, sőt, még jobban is jött ki belőle, mint ahogyan belenézett. A Y&P 2014-es bevétele még 2,2 milliárd volt, előadásából pedig már tudjuk azt is, hogy idén 6 milliárd körül lesz a két vállalat összeredménye. A jövő is fényes, legalábbis az előadásában elmondottak szerint

„most ott tartunk, hogy a 2016­-os év tervezésénél járunk, ami alaphangon 12 milliárd forint lesz.”

És hol van még a vége. 

(A cikk elkészítésében közreműködött Erdélyi Péter és Király András.)

;