40 milliárdot már elköltöttek a Városligetre, és 230 milliárdnál olcsóbban nem ússzuk meg

2017 július 10., hétfő 2:52
158

A Városliget projekt eredetileg múzeumi negyedként indult. Tarlós István 2009-ben bemutatott programjában még úgy szerepelt, hogy üres területen, a Nyugati pályaudvar mögött lenne a legjobb helye.

Aztán minden másképp alakult. Baán László 2004-es kinevezése után kereste a Szépművészeti Múzeum fejlesztésének lehetőségét, kezdetben az volt a terv, hogy a föld alatt a Hősök tere felé bővítik a múzeumot. 2010 után ő állt az új negyed építésének élére. 

Szőcs Géza akkori kulturális államtitkár már a Vár–Andrássy út–Városliget kulturális tengely fejlesztéséről beszélt 2011-ben. 2012. július 6-án L. Simon László kulturális államtitkár és Baán László miniszteri biztosként jelentették be a Múzeumi Negyed koncepcióját, 50-60 milliárdos költséggel.

Ezek után nem sok mindent történt,

2015-ben született meg az első kormányhatározat, azaz csak ekkora készült el az első koncepció, ami aztán szinte félévente változott.

Ebben már 157 milliárdot biztosítanak a projektre, és 2016-2019-re szerették volna megvalósítani. A tervezés során mindenre gondoltak, csak éppen arra nem, hogy a város legnépszerűbb közparkjához nyúltak: a tömeges felháborodás hatására kezdtek egyáltalán a zöldfelületekkel, azok arányával és megújításával foglalkozni. Az eredeti koncepció jelentősen csökkentette volna a zöldfelületet, több száz fát vágtak volna ki. Annyit azonban sikerült elérni, hogy a Városliget Zrt. komolyabban vegye a parkot, a fákat inkább átültetik, és a parkot is megújítják, új fákat is ültetnek. Ezek a változtatások messze nem elégítik ki a park beépítése ellen tiltakozókat, de azért volt elmozdulás.

A projekt azonban csúszásban van: egyelőre egy múzeum sem épül, és még mindig nem végleges a koncepció. 

Az  új múzeumok jó esetben is csak 2021-re készülhetnek el.

Nagyon sok bírálat érte a Közlekedési Múzeum fejlesztésének terveit, mivel a bírálók szerint a lebontani és újra felépíteni tervezett (eredetileg ideiglenes pavilonként épült) csarnok teljesen alkalmatlan ilyen célra. A projekt vezetői végül elálltak a tervtől; a csarnok ugyan újjáépül, de nem közlekedési múzeum lesz benne, hanem valamilyen innovációs kiállítás. 

Eddig nem tűnik túl végiggondoltnak a projekt: először bezárták a Közlekedési Múzeumot, úgy, hogy nem tudták, mi lesz vele. Aztán le is bontották, hogy még tervek sem voltak. Az újjáépítés költsége 7,2-ről 15 milliárdra szaladt fel, mert 4 földalatti szinten akarták elhelyezni a kiállítást. A tervezést elkezdték, már a környezetvédelmi hozzájárulás megszerzése sem volt tiszta. Aztán végül arra jutottak, hog nem építik meg ezt a részt, csak egy mélygarázst és a régi-új historizáló Pfaff-csarnokot. 

De azt, hogy mi lesz az újjáépített csarnok funkciója, még nem közölték. Annyit sikerült kiderítenünk, hogy a közlekedési múzeum kezelésébe kerül az új épület, és magyar innovációkat állítanak ki benne, de hogy pontosan mit, még nem tudják (normális esetben előbb ki kell találni, mit akarunk kiállítani, és ahhoz építünk megfelelő múzeumot). Közben fut a kormány egy másik innovációs projektje, a Rubik Múzeum, amit a lágymányosi Duna-partra álmodtak meg. Ezt 2017-re ígérte a Fidesz, 2016-ban még a belvárosi Városház térre tervezték

A kormány készíttetett egy tanulmányt a KPMG-vel 24,5 millió forintért, ami fegyelmezetten ki is mutatta, hogy a Liget projekt 10 éven belül simán megtérül. Az interneten elérhető összefoglalót azért is érdekes megnézni, mert ma már szinte az egész koncepció átalakult. A tanácsadócég nyilvánosságra hozott számításait pedig alaposan szétszedték civil szakemberek, és úgy találták, hogy egyáltalán nem esélyes, hogy valaha is megtérüljön a projekt.

A kormány 2017. június 12-én fogadott el egy új határozatot a ligetről. Ebbe nem sok konkrétum került, a legfontosabb, hogy a közlekedési múzeum a kőbányai Északi Járműjavítóban kap majd új helyet. Erre azonban egyelőre nem különítettek el forrást. Nem véletlen a szűkszavú határozat: úgy tudjuk, a kormány is értesült róla, hogy bőven 230 milliárd felett lesz az egyébként az eredetinél kevesebb új épületet tartalmazó projekt.

A projekt elemei hivatalosan jelenleg a következők (lásd a fenti térképet is!):