Ez az igazi Ázsia Expressz: megjelent a körbeszerzés a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszáról

Megjelent a Soroksár és Kelebia közötti, 152 km hosszú vasútvonalra vonatkozó tervezés-kivitelezés beszerzési eljárás részvételi felhívása a MÁV honlapján, és a hirdetményt feladták az EU Hivatalos Lapjában – közölte az egy éve alapított Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. az MTI-vel.

A hivatalos látogatáson Kínában tartózkodó Orbán Viktor miniszterelnök koszorúz a pekingi Tienanmen téren 2017. május 13-án.Fotó: Szecsődi Balázs / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI / MTVA

A közlemény szerint a vasútvonal fejlesztése a 160 km/óra sebesség és az új második vágány eredményeképpen a menetidő jelentős csökkenését és az áruszállítási kapacitás bővülését teszi lehetővé a legkorszerűbb biztonsági feltételek mellett.

A hirdetményt ajánlatkérőként a MÁV Zrt. nevében eljáró Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. adta fel. A részvételi felhívás a gazdasági szereplőknek nyitott, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárást jelöl meg, az esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód és a versenysemlegesség biztosításával – közölték.

A tenderben szereplő műszakilag elvárt cél a 160 km/óra működési sebesség, a jelenlegi vasúti pálya teljes átépítése és a második vágány megépítése, a kölcsönös átjárhatóság érdekében egységes, európai vonatbefolyásoló-rendszer és elektronikus biztosítóberendezés. Az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 750 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak. A peronok magassága a sínkorona felett plusz 55 cm lesz, ami minden utas számára biztosítja az akadálymentes be- és kiszállást.

Budapest és Belgrád között most kb. 8 óra a vasúti menetidő, ez a két főváros között 3,5 órára csökken. Belföldön a távolsági személyszállító vonatok egy órával rövidebb idő alatt teszik majd meg a hazai szakaszt, és az elővárosi utasok Kunszentmiklós-Tass és a főváros között is jelentős menetidő-csökkenésre számíthatnak.

A beszerzési eljárás lefolytatása a következő egy évben várható, kezdve az első, részvételi szakasszal, a jelentkező gazdasági szereplők jogi, pénzügyi és műszaki alkalmasságának vizsgálatával. Ezután jön a tárgyalásos, ajánlattételi szakasz, az ajánlatkérő és ajánlattevők közötti tárgyalásokkal a legjobb feltételek elérése érdekében úgy, hogy a magas minőség, a határidők pontos betartása és a beruházás költséghatékonysága egyaránt biztosítható legyen – írja a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.

Az eljárás a végső ajánlattétellel és a szerződéskötéssel zárul. Ezután kezdődhetnek el a várhatóan 2 évig tartó tervezési és engedélyeztetési folyamatok, majd végül a kivitelezés, ami a jelenlegi tervek szerint kb. 3 évet vesz igénybe.

A nyertes vállalkozó tevékenységénél elvárás, hogy a korszerűsítés során az EU-ban és a Magyarországon hatályos műszaki előírásoknak kell érvényesülniük. A projektben alkalmazott gépeknek, berendezéseknek és anyagoknak az EU műszaki előírásainak meg kell felelniük és erről tanúsítvánnyal kell rendelkezniük.

A Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonal 135 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt. A 100 km/óra sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de jelenleg Soroksár és Kelebia között csak 80 km/órával lehet közlekedni, és a biztonság érdekében, a pálya leromlott állapota miatt sebességkorlátozások is érvényben vannak kb. 14 km-en.

A Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról a magyar és a kínai kormány 2015-ben, Szucsouban kötött egyezményt.

Orbán Viktor (j) és Li Ko-csiang az I. kerületi Alabárdos étteremben, ahol a magyar kormányfő kötetlen vacsorán látta vendégül a kínai kormányfőt 2017. november 26-án.Fotó: Szecsődi Balázs / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI / MTVA

A Budapest-Belgrád közti vasútvonal eredetileg 472 milliárdosra tervezett, már inkább 750, kamatostul pedig már 949 milliárdos beruházás az optimista becslések szerint 2400 év alatt akár meg is térülhetne, és annyi járulékos haszonnal jár, hogy Budapestről újra annyi idő alatt lehet majd eljutni vasúton Belgrádba, mint a Monarchia idején. A vasút nyomvonalára a kínaiak még csak egy összeszerelőüzemet sem terveznek felhúzni.