A magyar politika egyik örökzöld témája a bürokrácia csökkentése, amiből aztán általában bürokrácianövekedés lesz. 2016-ban még a közférában dolgozók számának 150-160 ezer fős csökkentéséről beszélt Csepreghy Nándor, aztán idén novemberben már ő ismerte el, hogy ebből nem lett semmi. Nem hogy a csökkenés nem jött össze, 7 ezer fővel nőtt a közszolgák száma.
Kicsit hasonló a helyzet a budapesti tömegközlekedésben is: Tarlós István 2016 tavaszán kezdte hangoztatni, hogy túl nagyra hízott a BKK, létszámcsökkentés kell. Az ígérte, hogy a BKK-nál 2017 elejére 250-en fognak dolgozni. Mondani sem kell, hogy nem így lett.
A Tarlós-terv a 250 fős BKK-ról annyira nem jött be, hogy a mai napig 3-szor ennyien dolgoznak a cégnél.
A főpolgármester 2013-ban még nem bánta a feleslegesnek tűnő létszámbővítést a BKK-nál: amikor Vitézy Dávid kigolyózását a fejébe vette, akkor az addig 5 fős igazgatóságot 2 fővel bővítette, hogy a hozzá köthető emberek kerüljenek többségbe.
Ami pedig a teljes budapesti közösségi közlekedést illeti:
2010-ben 13 162 fővel oldotta meg a főváros a tömegközlekedés működtetését, 2017-ben már 14 083 fővel működött féltucatnyi cég.
De egyáltalán miért van ennyi cég? Hiszen ha körbe nézünk a környező országok nagyvárosaiban - elég itt Bécsre, Prágára, Berlinre vagy Münchenre gondolni - sokkal kevesebb vállalattal megoldják: nincs külön BKK és BKV, egy tömegközlekedési cég van, az utakat meg kezeli az önkormányzat.
Budapesten is hasonlóan működött a rendszer: a BKV-t 1968-ban pont azért hozták létre, hogy ne rivalizáljanak egymással a különböző közlekedési cégek, hanem inkább közös szemlélet alakuljon ki. Ez egész jól működött, a rendszerváltás után azonban egyre inkább csak csúszott le a színvonal, nem volt a cégnek igazi gazdája.
Más nagyvárosokkal ellentétben a fővárosi önkormányzat erőtlen és szegényes, alig hagy helyben adóbevételt és bármilyen döntési jogkört a mindent centralizáló magyar állam. A forráshiány és a nemtörődömség pedig kaotikus helyzetet teremtett 2008-2010-re. Mindennaposak voltak az olyan hírek, hogy kimaradnak a buszok, a döbbenetesen rossz műszaki állapotokra jellemző, hogy 2009-ben például kettétört egy csuklós busz, a pénzhiányt pedig járatritkításokkal akarták „orvosolni”.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület ekkor robbant be a köztudatba, számos ötletükkel próbálták a BKV-t jobb belátásra bírni. Ezek többsége nem hatotta meg a fővárosi vezetést, de például az éjszakai járatok átszervezését megszívlelték, és igen csak sikeres lett az ugyanannyi pénzből működő, de sokkal sűrűbb hálózat.
A VEKE szóvivőjeként Vitézy Dávid, aki a 2010-es Fidesz győzelem után – nem kis részben a család politikai kapcsolatainak köszönhetően – megkapta a lehetőséget, hogy megalapítsa az angolszász nagyvárosok mintájára működő közlekedési központot, a BKK-t, ami a BKV megrendelője és elszámoltatója lett. Emellett minden fővárosi közlekedési témát ebbe a cégbe összpontosítottak, taxiktól a biciklin át a teherautók behajtási díjáig.
2011-től jött létre a BKK, és a BKK Közút - ez utóbbi a korábbi fővárosi útkarbantartást fogta össze. Kétszintű lett a rendszer: a korábban a fővárosi önkormányzat alá tartozó BKV felé helyezték a BKK-t, és a BKV mellé más szolgáltatókat is behoztak.
Az új koncepció lényege az volt, hogy a BKV szervezeti kultúráját lehetetlen vállalkozás lett volna megváltoztatni, ezért inkább egy olyan fiatalokból álló, elkötelezett csapatot építettek, ami megrendelőként és jó gazdaként ár tudja szorítani a céget a jobb munkavégzésre. Vitézy Dávid elgondolása ebből a szempontból bejött, látványosan tisztábbak, pontosabbak lettek a járatok, sokkal jobb lett az utastájékoztatás.
A plusz munkához azonban új emberek is kellettek, és ilyen nagy szervezeteknél elkerülhetetlen volt, hogy párhuzamosságok is létrejöttek, például jogi és HR osztály mindkét cégnél kellett. A közösségi közlekedés kommunikációja is sokkal profibb lett, de ehhez is kellettek új szakemberek.
A szükséges munkavállói számot az is növelte, hogy számos buszjáratot kiszerveztek külsős cégekhez. Ez egyrészt előnyös volt, mert nem volt pénze a fővárosnak új buszokat venni, de a hatékonyságot nem növeli, ha minden cégnek saját operátorokat, szerelőket, stb. kell foglalkoztatni.
Az új rendszer azonban működni kezdett, és 2013-tól már csökkenni kezdett a munkavállalók száma, feltehetően egyre kevesebb párhuzamosság maradt. Ekkor kezdődött azonban Tarlós István háborúja Vitézy Dáviddal, akit végül 2014-ben váltottak le.
Miután a második főpolgármesteri ciklusát is megkezdte Tarlós István, egyik fő dolga a közlekedési rendszer átalakítása lett. Nem egy átgondolt stratégiát valósított meg, inkább egy-egy látványosnak gondolt lépést jelentett be. Ilyen volt például a BKK 250 fősre zsugorítása, ami teljesen irreális volt: egyszerűen túl sok dologgal foglalkozik már a cég, nem tudnák a felgyűlt feladatokat ennyien megcsinálni, szerény csökkentés sikerült csak elérni.
A létszámstoppal nem éppen a hatékony működésre ösztönözték a fővárosi közlekedési cégeket: a BKK létszámcsökkenése annak köszönhető, hogy az ügyfélszolgálatot és jegyértékesítést kiszervezték a 2017 februárjában létrejött Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt.-be (BKÜ). A nagyobb közbeszerzéseket sem magának intézi a BKK és a BKV, mert 2016-tól létrejött a Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. végzi.
Tehát valós létszámcsökkentés nem történt, egyszerűen másik cégbe tették át az embereket.
A fővárosi közlekedéssel foglalkozó cégek vezetői és javadalmazásuk (ezer Ft, 2017) | |||||
Cég | Beosztás | Fő | Havi bértömeg | Havi átlagbér | Éves bértömeg, járulékokkal |
BKÜ | FB | 3 | 350 | 117 | 5.187 |
vezérigazgató | 1 | 950 | 950 | 16.191 | |
vezérigazgató helyettes | 1 | 1.150 | 1.150 | 19.599 | |
vezetők | 18 | 13.223 | 735 | 264.553 | |
BKK | vezérigazgató | 1 | 1.600 | 1.600 | 27.269 |
vezérigazgató helyettes | 1 | 1.500 | 1.500 | 25.565 | |
FB | 6 | 1.410 | 235 | 20.896 | |
IG | 7 | 2.660 | 380 | 39.421 | |
vezetők | 58 | 47.625 | 821 | 954.050 | |
BKV | vezérigazgató | 1 | 1.600 | 1.600 | 27.269 |
vezérigazgató helyettes | 3 | 1.500 | 1.500 | 76.695 | |
FB | 6 | 1.600 | 267 | 23.712 | |
IG | 7 | 1.450 | 207 | 21.489 | |
vezetők | 23 | 7.852 | 341 | 116.359 | |
Budapest Közút | vezérigazgató | 1 | 1.300 | 1.300 | 19.266 |
vezérigazgató helyettes | 1 | 1.150 | 1.150 | 17.043 | |
FB | 8 | 950 | 119 | 14.079 | |
vezetők | 23 | 15.368 | 668 | 261.917 | |
Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító | ügyvezető, vezető | 4 | 2.950 | 738 | 43.719 |
MÁV-HÉV | Vezérigazgató és helyettesek | 4 | 3.322 | 831 | 49233.69 |
FB | 4 | 373 | 93 | 5531.153 | |
Összsesen | 181 | 109.883 | 1.997.964 | ||
IG, FB, igazgató összesen | 57 | 22.715 | 348.252 | ||
Forrás: 444.hu gyűjtés a közérdekű tájékoztatók alapján; FB = felügyelő bizottság, IG = igazgatótanács |
Nem csak az alkalmazottak, a cégek száma is növekedésnek indult, főként azután, hogy az állam és a főváros összevesztek az agglomerációs járatokon, amikor Tarlós István hiába kérte, az állam nem akarta kifizetni a főváros határain túlra kijáró BKK-járatok költségeit 2015-ben.
Végül úgy sikerült megállapodni, hogy ezeket nem a főváros rendeli meg, hanem a kormány nevében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ezért cserébe viszont a HÉV vonalakat oda kellett adni a MÁV-nak, a BKV helyett ma már MÁV-HÉV Zrt. üzemelteti ezeket. Az agglomerációba kijáró buszok pedig a Volánbuszhoz kerültek.
Olyannyira bürokratikus lett a rendszer, hogy például a Budakeszire járó 22-es buszt az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) rendeli meg a Volánbusztól, de a BKK előírásai alapján, és a Főváros fizeti a városhatáron belüli forgalomért az NFM-nek, a jegyeket pedig a BKK értékesíti, és Budakeszi az NFM-mel állapodik meg, hogy mennyit fizet ezért.
El lehet képzelni, meddig tart és mennyire bonyolult egy ilyen rendszerben bármiről is megállapodni. Nem is csoda ezért, hogy
2013 és a 2017-es legfrissebb adatok között 673 fővel nőtt a fővárosi közlekedésben dolgozók száma, ami 5 százalékos növekedés.
A több cég több vezetőt is jelent: azt találtuk, hogy 179 vezető volt összesen a cégeknél, évi 2 milliárd forintos fizetéssel.
A fővárosi közlekedési cégek alkalmazottainak száma | |||||||
_ | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017. II negyedév |
BKK | 0 | 0 | 1570 | 1751 | 1,725 | 1464 | 761 |
BKÜ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 720 |
BKV | 12648 | 12745 | 11449 | 11588 | 11394 | 10930 | 9132 |
Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 49 |
Budapest Közút | 0 | 0 | 391 | 451 | 457 | 574 | 639 |
MÁV-HÉV Zrt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1129 | 1134 |
VT-Arriva Kft.* | 417 | 417 | 742 | 860 | 939 | 1125 | 1240 |
Volánbusz** | 0 | 0 | 408 | 408 | 408 | 408 | |
Összesen | 13065 | 13162 | 14152 | 15058 | 14923 | 15630 | 14083 | Forrás: 444 gyűjtés cégbeszámolók alapján. *nem csak budapesti buszokat üzemeltet; **becslés, a fővárosban használt 57 csuklós Volvo 7900A és a 106 szóló MAN A21 buszra vetítve |
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.