Lassan két éve próbál az európai sajtó utánajárni annak, hogy milyen ügyekben barátkozik Günther Oettinger német EU-biztos és Klaus Mangold üzletember egymással.
A botrány a 444.hu egy 2016-os cikke nyomán robbant ki. A cikk arról szólt, hogy 2016 májusában Klaus Mangold magángépén érkezett Budapestre Günther Oettinger, hogy Orbán Viktorral tárgyaljon.
Klaus Mangold gúnyneve a német sajtóban Mr. Russia (Oroszország Úr), mert egyedülállóan jó kapcsolatban áll az orosz üzleti és politikai vezetőkkel, bejáratos Putyin elnökhöz is. Továbbá egy olyan bankháznál visel vezető tisztséget, amely a magyar kormány számára kedvező tanulmányt készített Paks 2 megtérüléséről. Günther Oettinger pedig 2014 végéig energetikai biztos volt, vele kezdődött Paks 2 brüsszeli engedélyeztetése. (Azóta is biztos, de már más területen.)
Így sokan arra gondoltak, ez a két ember csak a paksi bővítés miatt jöhetett együtt Budapestre, pont akkor, amikor a bizottság éppen a paksi bővítés szempontjából életbevágóan fontos vizsgálat közepén volt. Oettinger egyébként az egyetlen brüsszeli biztos, akit Orbán Viktor személyesen szokott fogadni, amikor Budapesten jár, a többieknek legfeljebb miniszterek vagy csak államtitkárok jutnak.
Oettinger és a magyar kormány is megpróbálta eltitkolni, hogy a biztos Mangold magángépén érkezett. Viszont éppen a látogatás idején a bennfentesek már látták, hogy a 2015 végén megfogalmazott kemény brüsszeli fenntartásokhoz képest a bizottság álláspontja sokat puhult, és mégsem reménytelen a Roszatom és az Orbán-kormány közös terve.
Azóta már az is kiderült, hogy
A Politico című lap még tavalyelőtt novemberben kérte ki közérdekű adatigényléssel az Oettinger és Mangold kapcsolatát őrző bizottsági dokumentumokat. Nem rohantak a válasszal, most érkezett csak meg.
Összesen 10 levelet találtak 2010 - 2015 közöttről, de ezek közül csak egyet voltak hajlandóak megmutatni. A többit személyiségjogi és üzleti titokra hivatkozva tartották vissza, csak az látszik, hogy mikor ki írt kinek. Ráadásul az adatkérés csak 2015 végéig volt érvényes, vagyis a budapesti utazás előtti néhány hónapról semmilyen dokumentum sincs.
Az egyértelműen látszik, hogy a két német rendszeres kapcsolatban állt egymással, 2010 - 15 között minden évben leveleztek. A 10 levélből csak hármat írt Oettinger, és a bizottság azt állítja, hogy Mangold több levele is megválaszolatlan maradt.
Az egyetlen levelet, amit a lap igénylésére bemutattak, 2011 márciusában írta Oettinger Klaus Mangoldnak. Magázódva megköszöni ebben, hogy összehozott egy találkozót a Gazprom magas rangú képviselőivel egy VfB Stuttgart - FC Schalke 04 meccs közben. Oettinger örvendezik, hogy a focimeccs jó helyszín volt, mert oldotta a hangulatot, és remek eszmecserét folytathatott az orosz partnerekkel.
Ebből annyi látszik, hogy a két ember egyetlen nyilvánosságra került kapcsolata arról szólt, hogy Mangold segített Oettingernek orosz üzletemberekkel találkozni.
Hogy Mangold (és esetleg Oettinger) pontosan mit kavarhatott Paks 2 ügyében, az ettől nem lett világosabb. Mintázatként értelmezve a dokumentumot azonban továbbra is reális forgatókönyvnek látszik, hogy az orosz - magyar beruházás brüsszeli engedélyezése felé Németországon keresztül vezethetett az út.
A megegyezésben pedig fontos szerepe volt annak, hogy az engedélyeztetési vita közben a Roszatom belement, hogy a beruházás 55 százalékát EU-s közbeszerzéseken keresztül valósítsa meg.
A bizottság korábban kiadott dokumentumain látszik, hogy a magyar kormány ezt nehezen ígérte meg, mondván az oroszok nevében nem vállalhatnak erre kötelezettséget, de aztán 2016 nyár végére sikerült ezt is megoldani.
Az alku nagy nyertese a német ipar lehet, hiszen e közbeszerzéseken több nagy német vállalat is érdekelt lehet. A lehetőség viszont rontja a reménybeli magyar beszállítók esélyeit. Nekik ugyan eredetileg 40 százalékos részvételt ígért a Roszatom, de ez - szemben az 55 százalékos EU-s beszállítási aránnyal - csak elvi ajánlat, betartása nem kötelező.
Az erőmű bizonyos részeit nyilván maga a Roszatom, és állandó beruházási partnere, a szintén orosz Titan-2 Holding akarja megépíteni, már az is áldozat lehetett, hogy a munka 55 százalékát megnyissák az EU cégei előtt. Vagyis az EU-s 55 százalékban benne kell hogy legyen az a 40 százalék is, amit eredetileg a magyar cégeknek ígértek, az elképzelhetetlen, hogy a 100 százalékos orosz hitelből 95 százalékban ne orosz cégek építsék meg az új blokkokat.
Az alku így még akkor is rontja a magyar esélyeket, ha iparági szakemberek kezdettől mosolyogtak a magasra tett lécen, mondván közel sincs ennyi kapacitás és szaktudás itthon, jó lesz ha 5-15 százalékig fel lehet vinni a magyar beszállítók arányát. Szerintük most már ez a becslés is bátornak tűnik.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.