Vége a színjátéknak: az Index hivatalosan is a NER lapja lett

Hat és fél év, olykor a színfalak mögött, máskor a nyilvánosságban zajló médiaháború után hétfőn pont került a Fidesz vs. Index csata végére: november 23-án a Vaszily Miklós-vezette Indamedia-csoport bejelentette, hogy megvásárolják a Magyar Fejlődésért Alapítványtól (MFA) az Index.hu Zrt. részvényeit, így a jövőben az újság az Indamedia-csoport tagjaként folytatja működését. 

Ezzel az egyik legnagyobb kormányzati befolyás alatt álló médiavállalat lepapírozta azt, ami az elmúlt hónapok fejleményei után tudható volt, de így-úgy igyekeztek tagadni: mindenestül zsebre vágta az Indexet. És ezzel párhuzamosan kirúgták a három hónapja odaállított Szombathy Pál főszerkesztő-vezérigazgatót is, bár ennek az egész ügy szempontjából már nem sok jelentősége maradt.  

Jobbról a második Vaszily Miklós, az MTVA egykori vezérigazgatója, jelenleg a TV2 elnöke, és az Indamedia társtulajdonosaFotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Vaszily Miklós az MTVA és az Echo TV korábbi vezérigazgatója, a TV2 jelenlegi elnöke, és Mészáros Lőrinc médiabirodalmának menedzsere, aki nem titkoltan a volt felcsúti polgármester pénzét forgatja a médiában. Azzal, hogy mostantól övé az újság 50 százaléka, és az ő vállalata vezeti a lapot, pro forma is kijelenthető, hogy az Index a orbáni médiarendszer részévé vált. 

Bár az alapítványi struktúra csak három és fél évig állt fenn, nem túlzás állítani, hogy hat és fél éves sztori végére került pont most hétfőn. 

Simicska Lajos (és Orbán Viktor) – egész pontosan a Pro-Ráta Holding Zrt. – 2014 tavaszán kötött opciós szerződést Spéder Zoltánnal az Index.hu Zrt. kiadóvállalat megvásárlására. A Fidesz-kormány ekkor tette meg az első lépést a lap behálózása felé. (Simicska ekkor még a Fidesz teljes gazdasági hátországának korlátlan ura volt.)

Csakhogy mielőtt realizálták volna az opciót, homokszem került a gépezetbe: Orbán és Simicska között eltört valami, és aztán egyre durvult a konfliktus. Kitört az Orbán–Simicska háború, amelynek következménye volt az is, hogy a kormány hadjáratot indított az Index Simicska-szövetséges tulajdonosa, Spéder Zoltán bankár ellen.  Simicska ekkor még bízott abban, hogy sikeresen szállhat szembe Orbánnal, ezért az utolsó pillanatban élt az opciós jogával, hogy kirántsa a kormány karmai közül a kormánykritikus lapot. 2017 tavaszán az MFA-t (Magyar Fejlődésért Alapítványt) Simicska már azzal a céllal hozta létre, hogy a kiadó tulajdonosaként biztosítsa az újság függetlenségét. Ennek a tulajdonos alapítványnak az élére került Bodolai László, a lap jogásza. 

Szombathy, Bodolai, SztankóczyFotó: Bődey János // Index

Ez inkább csak trükk volt, az Index függetlenségét az alapítvány nem biztosíthatta, csak egy lecsupaszított kiadó került az alapítvány tulajdonába, szinte csak a szerkesztőség, a lap életben tartásához szükséges funkciók (elsősorban a bevételt termelő sales) maradtak a CEMP cégcsoportnál, amelyet viszont 2018-ban kormányközeli befektetők  vásároltak meg Spédertől. Az újság anyagilag és politikailag kiszolgáltatott helyzetbe került

A később Indamediára keresztelt CEMP többségi tulajdona akkor egy kecskeméti KDNP-s vállalkozóhoz, Oltyán Józsefhez került, tőle vette át a vállalatot 2020 tavaszán Vaszily Miklós. Mellettük a másik tulajdonos a cég korábbi egyik igazgatója, Ziegler Gábor lett. Ám hogy honnan volt 3 milliárd forintjuk az ország egyik legnagyobb online médiavállalatának kivásárlására, az máig nem derült ki.  

Alig telt el pár hét Vaszily érkezése után, az MFA kuratóriumi elnöke és cég régi jogásza, Bodolai László támogatásával külsős szakértők kísérletet tettek a kiadó szétbontására, ami gyakorlatilag a független szerkesztőségi működés csöndes kivégzése lett volna. Dull Szabolcs főszerkesztő azonban szembe fordult Bodolaiékkal, a nyilvánosság elé vitte a szerkesztőséget fenyegető veszélyt, ezért Bodolai (aki elvileg a szerkesztőség függetlenségének legfőbb őre lett volna) kirúgta őt, és ez rövid úton szinte a teljes szerkesztőség távozásához, azaz lényegében annak megszűnéséhez vezetett

A hatalom emberei ezzel – ha nem is olyan csendben, mint eredetileg tervezte – teljesítették a küldetést: szétverték az Indexet. Július óta új embereket vettek fel a laphoz, amelynek irányítását Szombathy Pál, korábbi igazgatósági tag vette át. 

Az Index papíron azóta is az Indamediától függetlenül, anyagilag viszont az Indamediának kiszolgáltatottan működött, de mivel a művelet végtére is sikerült, nem maradt értelme tovább fenntartani ezt a látszatot. Már csak azért sem, mert a lap Szombathy alatt képtelen volt üzletileg fenntartható módon működni, annak ellenére sem, hogy nulláról építhette újra a stábot, és hogy a hirdetésszervező és a szerkesztőség között már nem volt olyan feszült a viszony, mint korábban. 

Tény, hogy a járvány miatt a médiapiac szorult helyzetben találta magát a nyáron. De hogy Szombathy alkalmatlan volt a feladatra, azt Ziegler Gábor a Kreatívnak adott hétfői nyilatkozatában a sorok között jelezte is: 

„Semmit nem akartunk keresztülverni az alapítványon (az MFA-n – a szerk.), azt vártuk, hogy szedjék össze azokat a pontokat, amitől gazdaságilag működni fog a vállalat. Ezzel nem boldogultunk. A visszavásárlást akár már nyáron is megléphettük volna, mostanáig tudtunk várni".  

Bodolai 2017 óta hangoztatta, hogy személye a garancia a lap függetlenségére. Három hónappal a szerkesztőség felállása után most mégis átengedte az anyagilag teljesen kivérzett kiadó részvényeit az Indamediának. 

De függetlenül attól, mik voltak a motivációi, ebben a játszmában Bodolai éppúgy csak egy bábu volt a táblán, mint a három hónapnyi lapvezetést abszolváló Szombathy Pál, nem beszélve helyetteséről, Sztankóczy Andrásról, a négynapos igazgatósági karriert befutó vezérigazgatóról, a bejelentett, majd egy nap után felmondó főszerkesztő-helyettesről, vagy az orbanviktor.hu – néhány hét bohóckodás után helyettesi pozíciójából kiebrudalt – egykori főszerkesztőjéről. 

Sok éven át zajló politikai művelet ért most véget, amit a hatalom döntéshozói terveztek el, és fejeztek be. Nem maradt miért tovább játszani a színdarabot: az Indexet beolvasztották. Egyelőre új főszerkesztőt sem adtak az újságnak. Az Indamedia közleménye szerint a kiadóvállalat vezérigazgatója Starcz Ákos lesz.