Vasárnap körbejárta az internetet egy magyartanár Facebook-posztja a 11.-es nyelvtantankönyv online kvízfeladatáról, amiben olyan állítások hangzanak el, miszerint a nőket az ételek és italok érdekelnek, a férfiakat pedig a politika és az üzlet.
A 11.-es nyelvtankönyv Kommunikációs zavarok fejezetcím alatt tárgyalja a férfi és női kommunikációs különbségeket egy kvíz formájában, ami azzal felütéssel indul, hogy: „A nők és a férfiak verbális kommunikációs sajátosságai számos ponton eltérnek. Olyannyira, hogy félre is érthetik egymást”.
A kvízt bárki kitöltheti, de akinek nincs kedve szembesülni azzal, hogy mennyire nem korrelál a női és férfi kommunikációról az elképzelése a tankönyv szerzőivel, annak itt vannak röviden a legfőbb állítások, amik a kvízből kijönnek.
Kálmán László, a Nyelvtudományi Intézet tudományos főmunkatársa szerint a kvíz kapcsán elsősorban
két kérdésről érdemes beszélni: arról, hogy valóban vannak-e genderkülönbségek a kommunikációban, és arról, hogy ezekről kell-e beszélni a középiskolában, és hogyan.
Az első kérdésre a válasz, hogy természetesen vannak nem szerinti különbségek a kommunikációnkban, amiket a társadalmi elvárások és szerepek határoznak meg, nem pedig a biológiai adottságaink. Például egy jellemző különbség a férfi és a női kommunikációban a „turn taking”, hogy ki, mikor kerül szóhoz egy beszélgetésben, hogyan adja át a szót. Ebben óriási különbség van a nők társadalmi helyzete miatt, ezért a nők például könnyebben átadják a szót a férfiaknak, a férfiaktól pedig az az elvárt, hogy mindig náluk legyen a szó.
„Szerintem ezekről a különbségekről lehet és kell is beszélni az iskolában, főleg 11. osztályban, de ennek a témának a feldolgozásmódját a tankönyvben felháborítónak tartom” - mondja.
Kálmán László szerint ezt a témát egyáltalán nem kvízként kellett volna feldolgozni két választási lehetőséggel, hanem problémaként kezelni, amiről véleményt lehet megfogalmazni, vitát indítani, vagy megfigyeléseket végezni.
Kálmán maguknak a kérdéseknek és a válaszoknak a tartalmát botrányosnak és áltudományosnak tartja, amik sztereotípiákat vonultatnak fel anélkül, hogy megkérdőjeleznék őket.Szerinte már az első kérdés egy hazugság, ugyanis egyáltalán nem igaz, hogy a nők ne beszélnének legalább annyit politikáról vagy a munkájukról, mint a férfiak.
A harmadik kérdést szintén hazugságnak véli, miszerint a nők azért kérdeznek, hogy fenntartsák a kommunikációt, a férfiak pedig csak akkor kérdeznek, ha információhoz szeretnének jutni.
„Ezeket hasraütésszerűen írhatták, egyszerűen nem néztek utána. Ha a kémia vagy a fizika tankönyvben tennének fel ilyen áltudományos kérdéseket, mint a 11.-es nyelvtankönyvben a férfi-női kommunikációról, az világbotrány lenne. Ha a reál tantárgyakban elvárás, hogy legyen tudományos alapjuk, akkor a nyelvtanban miért nem?” - magyarázza.
A nyelvész szerint az utolsó kérdések, a szeretetről és az állásajánlatról pedig egyáltalán nem is nyelvi kérdések.
„Az egész kvíz mögött az a sztereotípia áll, hogy a nők érző, de nem gondolkodó lények, míg a férfiak ne nyilvánítsák ki állandóan az érzéseiket, mert ez a társadalmi elvárás feléjük” - mondja.
Bencze Norbert, magyar nyelv és irodalomtanár, alkalmazott nyelvészeti doktoranduszként épp villámrandik kommunikációját vizsgálja egy kutatásában, amiből szintén kiderül, hogy a kvízben megfogalmazott állítások ebben a formában nem igazak.
Kezdve azzal, hogy az, hogy ki, milyen témáról beszél többet, inkább saját, egyéni jellemzőktől függ, nem pedig a biológiai nemtől. A második kérdésben megfogalmazott „ühüm” használata is sokkal árnyaltabb, és sokkal több jelentése lehet, mint amennyit a kvíz bemutat. Bencze Norbert szerint az az állítás sem áll meg, hogy a nők csak azért kérdeznek, hogy fenntartsák a beszélgetést, ugyanis egy sikeres, jól működő diskurzusban mindkét fél arra törekszik a kérdéseivel, hogy a beszélgetés folyamatos legyen. Szerinte a 4. kérdés a témák váltásáról és a 8. kérdés a tanácsadásról még a nemi sztereotípiák alapján is értelmezhetetlen.
„A kérdésekkel az a legnagyobb baj, hogy túlságosan leegyszerűsítik ezt a témakört. Tanárként azt gondolom, hogy kvíz helyett inkább a fiatalok véleményét kellett volna megkérdezni ezekről a sztereotípiákról, mert ebben az állításokat igazságként kezelő formájában el tudom képzelni, hogy egy 11. osztályos is csak nevet ezeken a kérdéseken. Talán az ilyen feladatoknál nem a különbségekre, hanem a hasonlóságokra kellene koncentrálni, hiszen a sikeres kommunikáció alapja mégiscsak az együttműködés” - mondja.
Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének egyik vezető tagja is ostobának tartja a kvízt, és mélyen felháborítja.
„Nem az a legnagyobb gond, hogy egy ilyen megjelenhet egy könyvben, hanem az, hogy ez az egyetlen tankönyv, amiből az iskolában taníthatnak, a tanárok nem választhatnak ehelyett másikat” - fogalmaz.
Szerinte a tankönyvben leírtak teljes mértékben egyeznek a kormány sokat hangozatott nő- és családképével. Úgy véli, hogy a kvízben felvonultatott szemlélet ugyanazt tükrözi, amiről Orbán Viktor legutóbbi nyilatkozata is szól, amikor Karikó Katalin immunológust az asszonyság szóval illette.