2020 januárban lépett életbe az a szabályozás, miszerint kötelező beíratni az őszi iskolakezdésre azokat a gyerekeket, akik augusztus 31-ig betöltik a hatodik életévüket. Korábban a szülő dönthetett úgy, hogy vár még egy évet. Most ezt az Oktatási Hivatalnál kell kezdeményeznie, január 15-i határidővel.
Szél Bernadett szerint egyértelmű kudarc a hatévesek kötelező beiskolázása.
„Egy év alatt közel duplájára (!) nőtt a szülők által kért évismétlések száma és több mint másfélszeresére azon iskolák száma, ahol romlott az elsősök teljesítménye!” - írja az országgyűlési képviselő az általa megszerzett adatokról.
Szél azt a levelet kérte ki az Emberi Erőforrások Minisztériumából, amit az iskolaérettségről szóló ombudsmani vizsgálatra írtak válaszul júliusban és augusztusban, a kötelező beiskolázás első évének számairól.
Az ombudsman 40 szülő panasza alapján kezdett vizsgálódni, februárban adott ki jelentést, amiben megállapította egyebek között, hogy a tankötelezettség alóli felmentés részletes szabályait meghatározó jogszabályokat rendkívül későn, csak 2019 novemberében, illetve 2019 decemberében hirdették ki, miközben január 15-éig kaptak időt a szülők a kérvények benyújtására. A jogszabály életbeléptetése előtt nem mérték fel azt sem, hogy a szabályok alkalmazásához szükséges feltételek minden érintettnél rendelkezésre állnak-e.
Szél Bernadett emlékeztet rá, hogy az ombudsman a jelentésében több intézkedést is kért a minisztériumtól, például, hogy később is lehessen benyújtani az iskolahalasztási kérelmet, kapjanak közérthető tájékoztatást a szülők, erősítsék meg a pedagógiai szakszolgálatokat és indítsanak felmérést az iskolai tapasztalatokról.
A minisztérium három nappal (!) tolta ki a január 15-i benyújtási határidőt. Maruzsa Zoltán államtitkár szerint a bírósági jogorvoslatnak kell időt hagyni, ezért nem lehet január után kérvényezni a halasztást. Aki kicsúszott az időből, annak is több „egyéni megsegítésre” van lehetősége, pl. feladatok átütemezése, egyéni munkarend, vagy a szülő által kért évismétlés.
A szülők jobb tájékoztatására az volt Maruzsa válasza, hogy az Oktatási Hivatal honlapján van minden információ, plusz az óvodák „több alkalommal kaptak levelet az eljárás jogszabályi hátteréről és technikai részleteiről”, a szülők pedig a Hivatal ügyfélszolgálatához fordulhattak. „Hogy mennyire volt sikeres a szülők tájékoztatása, jól mutatja, hogy 3000 szülői levél érkezett az Oktatási Hivatalhoz” - jegyzi meg Szél.
A pedagógiai szakszolgálatok leterheltségével kapcsolatban sem lát problémát az államtitkár, holott Szél szerint Maruzsa is leírta, hogy a pedagógiai szakértői tevékenység és nevelési tanácsadás területen dolgozó szakemberek jogszabályban előírt száma 2591, ehhez képest 2406 a betöltött státuszok száma, vagyis 185 fő hiányzik a rendszerből.
Szél Bernadett szerint az új rendszer kudarcát leginkább az elsősök teljesítményén és az évismétlések számán lehet lemérni. Az ombudsman felmérést kért az első év tapasztalatairól. Eszerint
Az átalakítás első évének végén 1,7-szeresére nőtt a szülők által kért évismétlések száma, 2 147-ről 3 851-re, arányaiban 2,97-ről 4,76 százalékra. Emellett negyedével csökkent azon iskolák száma, ahol javult az elsősök teljesítménye és több mint másfélszeresére nőtt azoké, ahol romlott a teljesítményük.
Szél szerint hiába a romló adatok, azok Maruzsa Zoltánt láthatóan hidegen hagyták, mert az államtitkár csak annyit írt „a vizsgált időszak nagyrészt egybeesett a COVID-19 pandémiás időszakkal, mely a pedagógiai munka, az oktatási folyamatok és a szülői reakciók (például a szülői kérésre történő évfolyamismétlés) egészét is jelentősen befolyásolta, emellett a hatéves kori iskolakezdéssel kapcsolatban számos téves információs vagy mesterségesen generált tényező is hathatott a szülőkre. Természetesen mind a kedvező, mind a kedvezőtlen adatok mögött számos ok és indok húzódik/húzódhat meg.”
Csakhogy az államtitkár által emlegetett COVID az ellenzéki politikus szerint csak részben magyarázza a romló adatokat: a 2020 tavaszi iskolabezárás után nem változtak érdemben az adatok: az évismétlések száma még csökkent is, és egyszerre nőtt a javuló és a romló iskolai teljesítményt mutató iskolák száma. Egy évvel később, a 2020/21-es tanév végén – amikor rövidebb ideig voltak zárva az első osztályok - azonban kilőttek az adatok.
„Persze a COVID ettől még szerepet játszott az adatok romlásában (pl. időszakos távoktatás, karantén stb), de nyilvánvaló, hogy a hirtelen 11 ezerrel több elsőst az iskolarendszerre ráeresztő törvény hatása is benne van. És nem is kicsit. Ehhez képest a közoktatási államtitkárt NEM ÉRDEKLI, miért romlottak az adatok, akkor is úgy jó az átalakítás, ahogy van. Elképesztőnek tartom, hogy hoznak egy rossz törvényt, ami rossz a gyerekeknek, szülőknek, óvodáknak, minden szereplőnek, és már adatok is igazolják, hogy romlik a teljesítmény és komoly iskolai kudarcok is vannak, a kormányt mindez NEM ÉRDEKLI. Mert a gyerekek nem számítanak a Fidesznek, csak az erőszakos központosítás, amivel mindennek nekiesnek, nem nézve a károkat, amit okoznak. A gyerekek érdeke márpedig az, hogy iskolai kudarcok nélkül kezdjék meg a tankötelezettségüket. Ez pedig nem parancsszóval fog megtörténni, erőszakkal beterelve a gyerekeket az eltérő fejlettségi szinteket kezelni képtelen iskolákba, hanem egy olyan óvodai-iskolai átmenettel, ami valóban képes az egyéni különbségek kezelésére, a személyre szabott fejlesztésre és az iskolára való felkészítésre, sok –sok megfizetett szakemberrel!” - írja Szél.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.