Vitézy szerint Lázár nem a vidéknek kedvez Budapesttel szemben, hanem akadályozza a magyar vasútfejlesztést

közlekedés
2023 március 26., 18:24

Egy évvel ezelőtt hirdették ki a Nyugati pályauvar megújítására kiírt pályázat eredményét, de a kormány azóta visszakozott, még a projektre érkezett uniós pénzről is lemondott.

A fejlesztés keretében bővült volna a pályaudvar kapacitása, megújult volna a tőle északra található rozsdaövezet, és eltűnt volna többek közt a Nyugati téri felüljáró is. A pályaudvart úgy alakították volna át, hogy hosszabb távon a Délit és a Nyugatit összekötő vasúti alagutat is megépíthessék. (A projekt lefújása után a Budapest Fejlesztési Központ szakembere azt mondta a 444-nek: „A következő évtizedben nem lesz mit megvalósítani Budapesten és környékén”.)

A Nyugati pályaudvar teljes környezete is megújul, a terjengős vasúti üzemi területek helyén egy új városrész születik. A Nagykörút-Váci-Bajcsy metszéspontját elcsúfító autós felüljáró elbontásával pedig a Váci úton és a Nagykörúton is új gyalogos zebrák létesülhetnek. Az új állomás építészeti értékei inkább az utasok felé fordulnak, a városkép szempontjából visszahúzódó, nem konkurál az Eiffel-csarnokkal.
photo_camera Az eredeti tervek szerint a Nyugati pályaudvar teljes környezete megújult volna. Forrás: Facebook/Fürjes Balázs

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár - aki tavaly Palkovics László lemondása után vesztette el a pozícióját - az egyéves évforduló alkalmából arról ír a Facebookon, hogy a kormány „mesterséges főváros-vidék szembeállítás” mentén mondott le a projektről.

A napokban ugyanis interjút adott a Mandinernek Lázár János építésügyi miniszter, aki azt mondta: támogatja az értelmes budapesti fejlesztéseket, „az olyan presztízstervek, mint a már említett Duna-alagút, a dolgok felháborítóan nagy félreértése, amikor másnak az a problémája az országban, hogy miként jusson el a lakhelyétől harminc kilométerre lévő kórházba, iskolába vagy járási központba. Nem szabad hagyni, hogy az amúgy is fejlett Budapest a vidék rovására fejlődjön, a vidékiek pedig másod-, harmad- vagy negyed­osztályú polgárok legyenek a saját hazájukban”.

Lázár János, építésügyi miniszter 2022. szeptember 26-án a Parlamentben.
photo_camera Lázár János, építésügyi miniszter 2022. szeptember 26-án a Parlamentben. Fotó: Németh Dániel/444

Vitézy szerint ilyen gondolkodásmóddal nem lehet eredményesen fejleszteni a vasúti hálózatot.

„Érdekes módon az autópályák kapcsán ezt minden döntéshozó érti is: senki nem gondolná, hogy az M0 déli hídja a csepelieknek épült anno, csak azért, mert történetesen ott van - mindenki tudja, hogy Kelet- és Nyugat-Magyarország közötti legfontosabb közúti kapcsolat ez. Ugyanez a helyzet vasúton is Magyarország és a vasúti hálózat történetének és szerkezetének köszönhetően: bár a konkrét példánál maradva a Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye - a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek.”

photo_camera Vitézy Dávid Fotó: Illyés Tibor/MTI/MTVA

Vitézy szerint aki akadályozza „az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő és végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését”, az nem „a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja”.

Karácsony Gergely főpolgármester a napokban azt mondta, a főváros így is el fogja bontani a Nyugati téri felüljárót, mert ez ad lehetőséget arra, hogy a jövőben újra villamosok járjanak a Bajcsy-Zsilkinszky úton. Vitézy szerint „ez fontos részeredmény és pozitívum”.