Egy évvel ezelőtt hirdették ki a Nyugati pályauvar megújítására kiírt pályázat eredményét, de a kormány azóta visszakozott, még a projektre érkezett uniós pénzről is lemondott.
A fejlesztés keretében bővült volna a pályaudvar kapacitása, megújult volna a tőle északra található rozsdaövezet, és eltűnt volna többek közt a Nyugati téri felüljáró is. A pályaudvart úgy alakították volna át, hogy hosszabb távon a Délit és a Nyugatit összekötő vasúti alagutat is megépíthessék. (A projekt lefújása után a Budapest Fejlesztési Központ szakembere azt mondta a 444-nek: „A következő évtizedben nem lesz mit megvalósítani Budapesten és környékén”.)
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár - aki tavaly Palkovics László lemondása után vesztette el a pozícióját - az egyéves évforduló alkalmából arról ír a Facebookon, hogy a kormány „mesterséges főváros-vidék szembeállítás” mentén mondott le a projektről.
A napokban ugyanis interjút adott a Mandinernek Lázár János építésügyi miniszter, aki azt mondta: támogatja az értelmes budapesti fejlesztéseket, „az olyan presztízstervek, mint a már említett Duna-alagút, a dolgok felháborítóan nagy félreértése, amikor másnak az a problémája az országban, hogy miként jusson el a lakhelyétől harminc kilométerre lévő kórházba, iskolába vagy járási központba. Nem szabad hagyni, hogy az amúgy is fejlett Budapest a vidék rovására fejlődjön, a vidékiek pedig másod-, harmad- vagy negyedosztályú polgárok legyenek a saját hazájukban”.
Vitézy szerint ilyen gondolkodásmóddal nem lehet eredményesen fejleszteni a vasúti hálózatot.
„Érdekes módon az autópályák kapcsán ezt minden döntéshozó érti is: senki nem gondolná, hogy az M0 déli hídja a csepelieknek épült anno, csak azért, mert történetesen ott van - mindenki tudja, hogy Kelet- és Nyugat-Magyarország közötti legfontosabb közúti kapcsolat ez. Ugyanez a helyzet vasúton is Magyarország és a vasúti hálózat történetének és szerkezetének köszönhetően: bár a konkrét példánál maradva a Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye - a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek.”
Vitézy szerint aki akadályozza „az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő és végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését”, az nem „a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja”.
Karácsony Gergely főpolgármester a napokban azt mondta, a főváros így is el fogja bontani a Nyugati téri felüljárót, mert ez ad lehetőséget arra, hogy a jövőben újra villamosok járjanak a Bajcsy-Zsilkinszky úton. Vitézy szerint „ez fontos részeredmény és pozitívum”.