Saját magával és a „kommunista vasútbezárással” szembesíti Orbánt a fideszes nagyvázsonyi polgármester

közlekedés
2023 július 28., 08:40

Kérlek, gondoljátok át a döntést – kezdi írását Fábry Szabolcs, Nagyvázsony fideszes polgármestere, amit a Pesti Srácok oldalon publikált. Fábrynak meggyőződése, hogy „a vasúton belül félrevezetik a mellékvonalak kérdésében a döntéshozót”.

Ahogy azt megírtuk, augusztus elsejétől tíz mellékvonalat zár be a MÁV. Pár napja már Balassagyarmat fideszes polgármestere is lobbizott Lázárnál, hogy gondolják ezt meg.

A nagyvázsonyi polgármester hosszú írásában most arról ír, Vitézy Dávid kritikája a vonalbezárásokról jogos volt. Vitézy a múlt héten azt írta, „szomorú látni, hogy a mai hírek Magyarországon ismét kiemelt fontosságú, évtizedek óta tervben lévő és az EU által már támogatott vasúti előkészítések leállításáról és a beruházások visszavonásáról szólnak”. Erre Nagy Bálint közlekedési államtitkár annyit írt a Facebookon, hogy „Vitézynek megártott a meleg”.

link Forrás

Fábry polgármester magát a „téma iránt elkötelezett embernek” tartja. Egészen szakmainak tűnő megjegyzései is vannak:

„Attól, mert egy BZMot hűtővize felforr és sajnálatos balesetet okoz; attól, mert kiég egy Csörgő dízelmozdony, még nem pánikba kell esni, nem a mellékvonalakat kell tovább csonkolni. Pont azokat a mellékvonalakat, amelyek a legeldugottabb térségekben jelentenek vasúti ütőeret. Amelyek biztos és kiszámítható menetrenddel csattognak végig a pályákon (több helyen 40 éves, de több például klímával korszerűsített motorvonat), és ha a MÁV venné a fáradtságot illetve az elhivatottságot, értelmes (fővonalra csatlakozást biztosítva ráhordó) menetrendekkel, felelős (nem a vezetői fülkében beszélgető) jegyvizsgálókkal még jelen állapotukban is lenne mérhető utasforgalmuk, azaz létjogosultságuk. Ha nem lázálmokat kergetnénk egyfajta sebességőrületben, hanem ezen mellékvonalak pályáit viszonylag kis erőbefektetéssel 60-90 km/h-s sebességre fejlesztenénk, ha használt, de klímás motorvonatokat szereznénk be, ezen mellékvonatok népszerűségét rövid idő alatt lehetne jelentős mértékben növelni” – írja.

Fábry az írásban többször idézi Orbán Viktor beszédét, amit a felcsúti kisvasút átadásán mondott el 2016-ban. Például azt a részt, ahol Orbán arról beszélt, hogy a kommunisták zártak be vasútvonalakat és ezzel óriási hátrányba kerültek a helyi közösségek. A polgármester ezt is idézi Orbántól:

„Amit tehát itt látunk, azok nemcsak sínek, mozdonyok, szemaforok, amit látunk, az nemcsak vas és acél, hanem egy szebb, otthonosabb, polgári életmód, egy szebb, otthonosabb és polgáribb Magyarország.”

„Ha egy halódó, gyakran a menetrendszerkesztő vasúti felsővezetők által is érthetetlenül magára hagyott vicinális vonalat láttam, mindig ezek azok a kormányfői mondatok (és mögöttük a tettek), megnyugtattak” – teszi hozzá Fábry. Szerinte a vasútra a polgári, hazafias kormányzásnak úgy kéne gondolnia, „mint egy könyvtárra, mint egy múzeumra, mint egy templomra”.

Az írása végén visszatér Nagy Bálint államtitkár Vitézy Dávidnak írt cinikus megjegyzésére. Azt írja, „Nagy Bálint államtitkár két év banki munka után gyakorlatilag csak és kizárólag a politikában tevékenykedett. Gyanítom, sejtelme nincs a vicinális vonalakon élők világáról, a mellékvonalakban rejlő lehetőségekről, a vasút ügyben magára hagyott vidék kitörési lehetőségeiről”. És még ennek kapcsán egy utolsó idézetet is felhasznál Orbánnak a felcsúti kisvasút átadásán elmondott beszédéből. Ezt:

„Föl kell tenni a kérdést magunknak, hogy épített-e bármit is a cinizmus, vitte-e előrébb valaha is a világot. És a válasz az, hogy nem, mert a cinizmus csak rombolni tud. Én sohasem engedtem a cinizmus romboló szellemének, és arra biztatom az egész országot, hogy ne engedjen, ne engedjünk. A síneket lerakjuk, a cinizmus nem pálya, az ország épül.”

Ahogy a Magyar Hang megjegyezte, a tegnapi kormányinfón épp a Pesti Srácok újságírója volt a legkonfrontatívabb Gulyással, amikor a vasútvonalak bezárásáról kérdezett. Nálunk a 444-en ma jelent meg Haász János és Németh Dániel riportja az egyik csongrádi mellékvonalról.

link Forrás